AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #1 Skrevet 12. desember 2015 Komfyren min er innebygd i kjøkkenet. Hvor er kontakten? Må jeg ta den ut for å finne kontakten? Anonymkode: f8dc1...724
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #2 Skrevet 12. desember 2015 Nei, du skal ikke måtte ta ut komfyren for å finne kontakten. Kontakten skal alltid være tilgjengelig via et annet skal eller skuff.Se i skapet/skuffen ved siden av, over eller under. Der vil du nok finne kontakten :-) Anonymkode: 9d437...53b
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #3 Skrevet 12. desember 2015 Kontakten skal alltid være tilgjengelig via et annet skal eller skuff.Er det et krav fra politikerne? Anonymkode: f8dc1...724
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #4 Skrevet 12. desember 2015 Tviler på det er politikerne som har satt kravet, men det står nok i en eller annen el-forskrift.Det gjelder forøvrig alle typer hvitevarer. Kontakten skal være tilgjengelig uten at du skal måtte flytte på selve hvitevaren. Anonymkode: 9d437...53b
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #5 Skrevet 12. desember 2015 Tviler på det er politikerne som har satt kravet, men det står nok i en eller annen el-forskrift.Det gjelder forøvrig alle typer hvitevarer. Kontakten skal være tilgjengelig uten at du skal måtte flytte på selve hvitevaren.Anonymkode: 9d437...53bKult, da får jeg bare lete. Har ikke funnet noe foreløpig. Anonymkode: f8dc1...724
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #6 Skrevet 12. desember 2015 Tviler på det er politikerne som har satt kravet, men det står nok i en eller annen el-forskrift.Det gjelder forøvrig alle typer hvitevarer. Kontakten skal være tilgjengelig uten at du skal måtte flytte på selve hvitevaren.Anonymkode: 9d437...53bEr du helt sikker på at det ikke bare gjelder innebygde hvitevarer? Jeg tror 99 % av alle frittstående komfyrer jeg har sett i mitt liv har hatt støpsel og stikkontakt i underkant bak, slik at man må trekke frem komfyren for å ta ut støpselet. Anonymkode: e9cca...f71 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #7 Skrevet 12. desember 2015 Nei, du skal ikke måtte ta ut komfyren for å finne kontakten. Kontakten skal alltid være tilgjengelig via et annet skal eller skuff.Se i skapet/skuffen ved siden av, over eller under. Der vil du nok finne kontakten :-)Anonymkode: 9d437...53bDette stemmer nok ikke.Jeg har nytt hus og kontakten til stekeovnen er bak/under.. Man kommer ikke til den. Anonymkode: 72934...017 1
Frida Skrevet 12. desember 2015 #8 Skrevet 12. desember 2015 Er du helt sikker på at det ikke bare gjelder innebygde hvitevarer? Jeg tror 99 % av alle frittstående komfyrer jeg har sett i mitt liv har hatt støpsel og stikkontakt i underkant bak, slik at man må trekke frem komfyren for å ta ut støpselet. Anonymkode: e9cca...f71Har frittstående komfyr og ja, kontakten er bak så komfyren må trekkes litt frem for å nå i den.
Rosa Sitron Skrevet 12. desember 2015 #9 Skrevet 12. desember 2015 Nei, du skal ikke måtte ta ut komfyren for å finne kontakten. Kontakten skal alltid være tilgjengelig via et annet skal eller skuff.Se i skapet/skuffen ved siden av, over eller under. Der vil du nok finne kontakten :-)Anonymkode: 9d437...53bEhmm... Vi må fjerne hele kjøkkenbenken for å finne kontakten, og i følge elektrikeren vi hadde er det helt normalt. Så tror nok ikke det stemmer 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #10 Skrevet 12. desember 2015 Oven og mikroen som er innebygd har begge kontakter som er bak, så man må fjerne ovenene for å komme til. Platetoppen har kontakt i skuffen under og oppvaskmaskinen har kontakt under vasken. Nå er kjøkkenet mitt åtte år gammelt, så mulig det har kommet nye forskrifter, men det var ihvertfall ingen forskrifter på det den gang. Anonymkode: 5dd3f...762
Mis(s)Understood Skrevet 12. desember 2015 #11 Skrevet 12. desember 2015 Aller først:Har du komfyr eller har du innebygget/integrert stekeovn og separat platetopp?Komfyr: - her finner du ledningen og støpselet bak konfyren. Stikkkontakten finner du i de fleste tilfeller på veggen der hvor komfyren er ment plassert inntil veggen. Innebygget/integrert stekeovn: - her finner du ledningen og støpselet bak på, eller sideplassert, stekeovnen. Stikkkontakten finner du i de fleste tilfeller på veggen inne i et naboskap. Hvis det er kortere avstand fra den ene siden av stekeovnen og bort til en vegg mellom kjøkkenet og et annet rom så er ofte stikkontakten plassert på den siden av stekeovnen.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #12 Skrevet 12. desember 2015 TS: Fortrinnsvis skal kontakten være ved siden av og bak. Ta ut sokkellisten og bruk lommelykt De (ikke så nye lenger) krvene er at alle el-apparater har egen stikkontakt, men ikke hvor nøyaktig hvor den skal plasseres. Det er ikke et El-krav. Det er bare en anbefaling at de er på siden. Også kommer det jo an på hvor gammelt kjøkkenet er... Anonymkode: 72934...017 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #13 Skrevet 12. desember 2015 Aller først:Har du komfyr eller har du innebygget/integrert stekeovn og separat platetopp?Komfyr: - her finner du ledningen og støpselet bak konfyren. Stikkkontakten finner du i de fleste tilfeller på veggen der hvor komfyren er ment plassert inntil veggen. Innebygget/integrert stekeovn: - her finner du ledningen og støpselet bak på, eller sideplassert, stekeovnen. Stikkkontakten finner du i de fleste tilfeller på veggen inne i et naboskap. Hvis det er kortere avstand fra den ene siden av stekeovnen og bort til en vegg mellom kjøkkenet og et annet rom så er ofte stikkontakten plassert på den siden av stekeovnen. Har separat platetopp, tror jeg. Sånn keramisk. Anonymkode: f8dc1...724
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #14 Skrevet 12. desember 2015 Masse forskjellige svar her. Jeg har nettopp bygget hus og til og med den frittstående fryseboksen måtte ha kontakten ved siden av og ikke bak. Det sier vel seg selv at du skal kunne trekke ut kontakt, uten å måtte fjerne komfyren eller hva det måtte være.Tror det er mange som har feil i husene sine. Anonymkode: 9d437...53b
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #15 Skrevet 12. desember 2015 Dette stemmer nok ikke.Jeg har nytt hus og kontakten til stekeovnen er bak/under.. Man kommer ikke til den. Anonymkode: 72934...017Hvis du har nytt hus og kontakten er bak/under, ville jeg klaget. Har også nytt hus og mine kontakter er i skapet ved siden av. Anonymkode: 9d437...53b
Mis(s)Understood Skrevet 12. desember 2015 #16 Skrevet 12. desember 2015 Da er mitt beste tips å undersøke inni samtlige underskap på begge sider av stekeovnen.Vet du hva slags stikk du ser etter? - sjekk i sikringsskapet ditt hvor stor kursen som er merket "stekeovn" er.Dette fordi at dersom du har 20A kurs så ser du etter en stikk for et 3-pins støpsel, (COTECH) en slik - og der passer denne Om du derimot har en 16A kurs så er det sannsynligvis et helt ordinær 2-pins stikk du ser etter (samme typen som du f.eks. har for vaskemaskinen). Når det gjelder plassering i forhold til apparatets plassering så er det ikke alle forskrifter som har tilbakevirkende kraft, men bygger man nytt, eller totalrenoverer el-anlegget så skal man forvente at installasjonen er ihht. gjeldende forskrifter.Ergo betyr det ikke at folk har direkte feil i sine hus, det betyr bare at huset og el-installasjonen ble bygget/gjort før dette kom inn.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #17 Skrevet 12. desember 2015 Denne leiligheten var ferdigstilt i 2012. Anonymkode: f8dc1...724
Mis(s)Understood Skrevet 12. desember 2015 #18 Skrevet 12. desember 2015 Da skal den ha stikket plassert et eller annet sted "ved siden av", slik at du lett kan trekke ut støpselet dersom det skjer noe med stekeovnen.Har du separat platetopp og stekeovn? Spør fordi jeg en gang var i en leilighet bygget i 2007, og årsaken var at det var kun en kurs til en kjøkkenøy som var laget for integrert stekeovn og platetopp, noe som tvang kjøperne til å forsøke å finne en integrert løsning hvor stekeovn og platetopp var bygget sammen og kun hadde en kabel og ett støpsel.Jeg var der fordi en oppegående kjøper ville ha større flex og bestilte en ny kurs slik at hun kunne kjøpe stekeovnen og platetoppen separat og bytte dem separat når det behovet engang kom til å oppstå.Ergo kan det faktisk være slik at dersom du har funnet den ene stikken, og nå leter etter stikk nr.2 så er det ikke absolutt sikkert at den faktisk er der.Sikringsskapet vil avsløre det. Se på kursoversikten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå