AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #1 Skrevet 12. desember 2015 I følge legen min er jeg på vei inn i overgangsalderen. Er 41 og siste måling på fhs var 23, østrogen 0,38. Jeg har få plager. Ingen nattesvette, litt hetetokter innimellom (minimalt) og ingen humørsvingninger. Det jeg derimot har er endel ubehag/vondter i magen. Lurer på om noen her inne kan dele deres erfaringer og hvordan kroppene deres var under pre-menopause? Anonymkode: e01fc...cd7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #2 Skrevet 12. desember 2015 Jeg er 50 og er i startfasen på overgangsalderen. Ingen hetetokter enda. Men har hatt målinger jeg og der en ser at enkelte hormoner er i senkning. Men mensen har startet og bli uregelmessig. Stopper opp et par mnd for så og være i syklus. Har vært hos gyn og sjekka og alt ok der. Ellers merke jeg at elastisiteten i huden har avtatt, blitt mykere på en måte. Rompa og magen siger. Trener et par ganger i uka og har gjordt det i flere år men kroppen lever sitt eget liv. Blir fortere lei meg og nedfor. Men er heldig så langt i forhold til mange andre. Kjenner at kroppen jobber på en annen måte enn før. Anonymkode: 646c9...87c
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #3 Skrevet 12. desember 2015 Jeg er 50 og er i startfasen på overgangsalderen. Ingen hetetokter enda. Men har hatt målinger jeg og der en ser at enkelte hormoner er i senkning. Men mensen har startet og bli uregelmessig. Stopper opp et par mnd for så og være i syklus. Har vært hos gyn og sjekka og alt ok der. Ellers merke jeg at elastisiteten i huden har avtatt, blitt mykere på en måte. Rompa og magen siger. Trener et par ganger i uka og har gjordt det i flere år men kroppen lever sitt eget liv. Blir fortere lei meg og nedfor. Men er heldig så langt i forhold til mange andre. Kjenner at kroppen jobber på en annen måte enn før.Anonymkode: 646c9...87cDette med elasiteten i huden kjenner jeg på og. Ellers ikke mye muskelmessig, men nå er jeg nesten ti år yngre enn deg. Samme greie med mensen her, kan hoppe over en gang. Vet du hva blodprøvene dine lå på? Anonymkode: e01fc...cd7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #4 Skrevet 12. desember 2015 Dette med elasiteten i huden kjenner jeg på og. Ellers ikke mye muskelmessig, men nå er jeg nesten ti år yngre enn deg. Samme greie med mensen her, kan hoppe over en gang. Vet du hva blodprøvene dine lå på? Anonymkode: e01fc...cd7Jeg kan ikke huske hva blodprøvene sa. Tok de i februar i år. Men det var ikke så dramatisk fall. Hun sa jeg var helt i startfasen. Fikk beskjed om og ikke slutte med prevansjon kan fremdels bli gravid . Merker at jeg stivner fortere i musklene men det kan og ha med alderen og gjøre og ikke hormonene. Anonymkode: 646c9...87c
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #5 Skrevet 12. desember 2015 Jeg kan dele litt Det har vært mye rusk i maskineriet for å si det slik Startet med uregelmessig menstruasjon. Noe jeg aldri har hatt tidligere i livet. I perioder også kraftigere menstruasjon når den dukket opp. Det kunne gå kortere tid mellom og lengre tid i mellom. Dette var ei litt forvirrende tid da jeg er seksuelt aktivt og selv om vi bruker prevensjon følte jeg meg aldri helt sikker på at uteblitt mens til tider kunne skyldes graviditet. Jeg startet med dette ca 43-44 års alder. Etter ei tid ble syklus normalisert igjen.Så gikk jeg inn i ei tid med mye muskelverk. Deretter ble jeg tørrere nedentil/mindre utflod og med det ble det mer smertefulllt med samleie. Så kom ekstraslag på hjertet, nattesvette og urolig søvn på grunn av dette. Gikk veldig i bølger. Noen uker med nattesvette og noen uker uten. Ekstraslagene var svært plagsomme. Deretter fulgte hetetokter, som kom når som helst og hvor som helst Der har mannen værten enestående hjelper og er det fortsatt. Jeg sier nå stiger kjernetemperaturen her og han løper etter hjelpemidler som er lett tilgjengelig, feks ukeblader/aviser/klær o.l og vifter som en gal hehe. Og etter relativt kort tid er det hele over. De varer heldigvis kort og jeg er ikke foreløpig plaget med at jeg blir gjennomsvett av dem. Det er mer at jeg koker innvendig fra brystet og opp. Jeg ble også ei tid plaget av en støtfølelse i hodet som var veldig ubehagelig. Den kunne være så kraftig at jeg ikke klarte å la være å rope ut et oi, eller au. Dette gjorde meg svært engstelig og bekymret ei tid inntil jeg fant på nettet at noen opplevde dette ved overgangen. Og heldigvis ser det ut til å være over Litt dårligere balanse har jeg opplevd, stivhet i muskelatur. Dette opphørte når jeg startet med klartring. Det har gjort meg sterkere og langt smidigere og alt av muskelverk/stivhet og ubalanse er borte. Jeg tror all aktivitet er bra i denne perioden av livet. Det kan være forebyggende og også hjelpe på ulike smertetilstander man kan oppleve. Jeg har hatt stor glede av denne aktiviteten.Selvfølgelig siger det litt her og der Psykisk har det vært litt vanskelig med tanken på at det som ligger foran er kun alderdom. Jeg kan i perioder engste meg for sykdom og brå død. Så rister jeg det av meg og tenker at slik er nå livet. Jeg har på en måte ikke tid til å ha så mye fokus på det. Jeg synes også tiden går så veldig mye raskere enn før. Om det er relatert til overgangsalder eller ikke vet jeg ikke Nå er det 4 mnd siden forrige mens og det var 4 mnd siden forrige før det. Dvs at jeg regner med at jeg snart er i menopause. Det jeg opplever nå er litt hetetokter i perioder, tørrhet nedentil, litt mindre hårvekst her og der og sjelden mens. Menstruasjon savner jeg ikke og er glad for at jeg er forbi den tiden hvor det kjentes ut som om menstruasjon skulle komme. Kroppen forberedte seg, men den uteble. Det var faktisk slitsomt. Jeg føler meg i det store og hele bra. Er aktiv. Kroppen fungerer godt. Jeg er i godt humør. Og jeg sover godt Anonymkode: 109f3...93c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå