Gå til innhold

Melde avbud til julebord i kveld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal egentlig på julebord med jobben i kveld, men jeg har hjemmeeksamen nå i to uker og kjenner at jeg er kjempesliten. Hvordan melder jeg avbud? Er det veldig frekt når jeg allerede er påmeldt?

Anonymkode: 40873...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer litt ann på hvordan julebord og hvem som arrangerer, men med mindre man er syk så jeg det er en uting å melde avbud samme dag. 

Anonymkode: 88498...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Det er ikke fint å melde avbud samme dag. Jeg ville heller gått og spist og heller gått tidligere hjem. Bare si ifra at du er sliten og nok ikke kommer til å bli så lenge. 

Kanskje du får mer energi når du kommer dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det ikke er pent gjort, men jeg må gjøre en prioritering. Hvis kvelden i dag ender med at jeg strekker meg for langt blir jeg sittende med angstanfall i morgen, og da har jeg et seriøst problem mht. eksamen. Jeg er jo syk, men ikke helt slik dere sikkert mener. Vanskelig å konsentrere meg om skrivingen i dag hvis jeg sitter å bekymrer meg for julebordet også.

 

TS

Anonymkode: 40873...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det ikke er pent gjort, men jeg må gjøre en prioritering. Hvis kvelden i dag ender med at jeg strekker meg for langt blir jeg sittende med angstanfall i morgen, og da har jeg et seriøst problem mht. eksamen. Jeg er jo syk, men ikke helt slik dere sikkert mener. Vanskelig å konsentrere meg om skrivingen i dag hvis jeg sitter å bekymrer meg for julebordet også.

 

TS

Anonymkode: 40873...0f1

Da burde du ha tenkt på det litt før! 

Anonymkode: 88498...6d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk syk er like mye viktig som fysisk. Hvis du er nær utbrent er det selvsagt at du ikke skal på julebord. Hvis du ikke føler deg i form til å bare være der en halvannen time for å spise, nei da blir du hjemme. Eksamen kommer du lengst med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da burde du ha tenkt på det litt før! 

Anonymkode: 88498...6d5

Ja, jeg skjønner selvfølgeig det. Selv skulle jeg gjerne takket nei til hele julebordet fra starten av. Sjefen er imidlertid typen til å bokstavelig talt fotfølge ansatte og mase om at vi må bli med på den slags sosiale arrangementer, dessuten kan jeg ikke takke nei til alt og stenge meg inne i tilfelle jeg får angst. En del av meg hadde lyst til å prøve å se om jeg kunne være som andre folk, å bare dra på julebord å ha det gøy, men med eksamen i bakgrunnen er jeg redd det blir for mye akkurat nå.

Anonymkode: 40873...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt å melde avbud samme dag. Et julebord planlegges i god tid, det er derfor ansatte må gi beskjed om de kommer/ikke kommer. Man bestiller bord eller mat til alle som er påmeldt, noen steder må man også betale depositum ut i fra antall påmeldte. Julebord koster med andre ord mye penger for en bedrift (selvsagt avhengig av hvor mange ansatte dere er og hva som er inkludert). Jeg mener derfor man går på julebord når man er påmeldt og deretter reiser hjem etter maten. 

Anonymkode: 3f0db...a60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor eller liten bedrift? Er det stor, er det ikke en så stor kostnad om en må melde avbud og ikke så farlig.  Synes for øvrig du skal dra på middagen, da det også er viktig å ta en pause i all eksamensstresset. Ikke drikk alkohol i det hele tatt om du er redd du ikke kan begrense deg og går på en smell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og si at du er er syk.
Sykdom kan skje når som helst og i denne sesongen på året, så er de aller fleste syk uansett.
Er litt verre om du blir skikkelig syk om en uke ;)

Eller dra en annen hvit løgn "Du må passe på naboen hund i helga, broren/søsteren din kom på visit langveis fra, du visste ikke noe om det...."

Eller bare si som det er, du er stresset, har angst for eksamen og du har ikke lyst til å gå.

Ting kan skje den beste. Det betyr ikke at man er en dårlig person bare fordi man avlyser EN gang.
Av og til må man tenke på seg selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ikke i form, så er man ikke det - og det er helt lovlig. Send en melding til sjefen/arrangementsansvarlig og si fra, du trenger ikke gå i detaljer om hvorfor. Men med avbud samme dag må du være forberedt på å likevel måtte betale en evnt egenandel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor eller liten bedrift? Er det stor, er det ikke en så stor kostnad om en må melde avbud og ikke så farlig.  Synes for øvrig du skal dra på middagen, da det også er viktig å ta en pause i all eksamensstresset. Ikke drikk alkohol i det hele tatt om du er redd du ikke kan begrense deg og går på en smell. 

Det er en stor bedrift typ. Europris, Jula, Plantasjen. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å dra på bare middagen uansett, det gjør det dessverre ikke så mye lettere for min del.

Ring og si at du er er syk.
Sykdom kan skje når som helst og i denne sesongen på året, så er de aller fleste syk uansett.
Er litt verre om du blir skikkelig syk om en uke ;)

Eller dra en annen hvit løgn "Du må passe på naboen hund i helga, broren/søsteren din kom på visit langveis fra, du visste ikke noe om det...."

Eller bare si som det er, du er stresset, har angst for eksamen og du har ikke lyst til å gå.

Ting kan skje den beste. Det betyr ikke at man er en dårlig person bare fordi man avlyser EN gang.
Av og til må man tenke på seg selv også.

Jeg får angst av å tenke på å dra dit og jeg får angst av å tenke på at jeg kanskje må avlyse, det er ganske idiotisk. Takler ikke tanken på å ikkeoppfylle forventninger :P

Er man ikke i form, så er man ikke det - og det er helt lovlig. Send en melding til sjefen/arrangementsansvarlig og si fra, du trenger ikke gå i detaljer om hvorfor. Men med avbud samme dag må du være forberedt på å likevel måtte betale en evnt egenandel.

Det er jeg selvsagt helt forberedt på.

Anonymkode: 40873...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gjort det samme selv hvis det var blitt krise med eksamenslesningen osv. Bare ring inn og meld avbud. Ingen tenker mer på den saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld fra om at du dessverre er blitt syk og konsentrer deg om eksamen.  Det er ikke frekt å bli syk og ingen har krav på å vite på hvilken måte du er syk.  Utdanningen din er fremtiden din og du må ha lov til å prioritere den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det samme selv hvis det var blitt krise med eksamenslesningen osv. Bare ring inn og meld avbud. Ingen tenker mer på den saken. 

Der er jeg helt uenig. Jeg jobber med administrasjon i en stor bedrift og vet godt hvor irriterende det er å arrangere noe og påmeldte ikke møter opp.  Bedriften må betale for antall påmeldte og det er strenge frister for avmelding. Hos oss ble dette et så stort problem at folk som har meldt seg på og som ikke møter opp blir meldt inn til øverste leder. 

Anonymkode: 04699...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må bare ta en hvit løgn om at du er syk. Det er jo delvis sant. Du skal ikke risikere eksamenen din på grunn av et julebord.

Anonymkode: 52c0c...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg helt uenig. Jeg jobber med administrasjon i en stor bedrift og vet godt hvor irriterende det er å arrangere noe og påmeldte ikke møter opp.  Bedriften må betale for antall påmeldte og det er strenge frister for avmelding. Hos oss ble dette et så stort problem at folk som har meldt seg på og som ikke møter opp blir meldt inn til øverste leder. 

Anonymkode: 04699...139

I TS sitt tilfelle er det viktigere at hun har sjanse til å bestå eksamenen sin, enn eventuell irritasjon fra arrangøren.

Anonymkode: 52c0c...a16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selv satt deg i denne situasjonen, og da synes jeg det er helt fair at du legger inn litt ekstra vilje til å fullføre det du har avtalt. Gå og spis middag og ta deg en tidlig tur hjem. Middag hadde du spist uansett eksamen eller ei, så da kan du like gjerne spise det på julebordet og få det overstått.

Til neste gang bør du kjenne dine begrensninger bedre. Har du eksamen og sliter med angst så skal du selvsagt ikke gjøre andre avtaler på de tiden.

Anonymkode: a7b4c...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I TS sitt tilfelle er det viktigere at hun har sjanse til å bestå eksamenen sin, enn eventuell irritasjon fra arrangøren.

Anonymkode: 52c0c...a16

Det er sikkert ikke bare en irritasjon, men stor sannsynlighet for at det er en kostnad også. De må sikkert betale for middagen uansett om hun ikke kommer.

Anonymkode: d8f6e...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...