Gå til innhold

Operere bort eggstokkene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er mye plaget med smerter i forbindelse med menstruasjon og eggløsning. Nå har det blitt så ille at jeg vurderer å fjerne alt sammen. Dessverre er jeg enebarn, og det er også begge line foreldre. Fordi de bare har et barn har de alltid vært opptatt av at jeg skal "gi dem" barnebarn. Dersom jeg opererer ut eggstokker/livmor vil jeg ikke kunne gi dem noen barn. Jeg kommer ikke til å fryse ned egg eller adoptere barn. 

Hvordan skal jeg kunne forklare dette for dem på best mulig måte?

Anonymkode: 73488...b9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler jo om din helse, og gjør det at du får det mye bedre , ikke har smerter lengre - så bør jo det bety mer for dem enn barnebarn 

Anonymkode: f26ce...fa2

Skrevet

Du får ikke operert bort eggstokker, mulig livmor. Men de vil nok heller prøve andre metoder først og du bør ha en skikkelig utredning først.

Også bør du kanskje ta en ordentlig samtale med foreldrene dine at du ikke ønsker barn, uavhengig om du har livmor og eggstokker.

Anonymkode: 25a2f...f23

• Liker 2
Skrevet

Du får ikke operert bort eggstokker, mulig livmor. Men de vil nok heller prøve andre metoder først og du bør ha en skikkelig utredning først.

Også bør du kanskje ta en ordentlig samtale med foreldrene dine at du ikke ønsker barn, uavhengig om du har livmor og eggstokker.

Hadde jeg hatt muligheten til å kunne få barn selv, så hadde jeg nok gjort det. Nå har imidlertid smertene blitt så grusomme at jeg ikke orker mer. Jeg har prøvd utallige smertestillende, men det blir bare verre for hver måned. Jeg har dessverre ikke snakket ordentlig med dem om hvor ille dette er for meg tidligere, men jeg skjønner jo at det er på tide.

Skrevet

Jeg er mye plaget med smerter i forbindelse med menstruasjon og eggløsning. Nå har det blitt så ille at jeg vurderer å fjerne alt sammen. Dessverre er jeg enebarn, og det er også begge line foreldre. Fordi de bare har et barn har de alltid vært opptatt av at jeg skal "gi dem" barnebarn. Dersom jeg opererer ut eggstokker/livmor vil jeg ikke kunne gi dem noen barn. Jeg kommer ikke til å fryse ned egg eller adoptere barn. 

Hvordan skal jeg kunne forklare dette for dem på best mulig måte?

Du behøver jo strengt tatt ikke forklare dem det, det er din sak og ditt valg.

Anonymkode: 2c406...192

Skrevet

Men har du blitt utredet for smertene dine? Sjansen er stor for at du har endometriose.

• Liker 1
Skrevet

Men har du blitt utredet for smertene dine? Sjansen er stor for at du har endometriose.

Det trodde fastlegen min også, og henviste meg videre til en gynekolog. Han tok innvendig ultralyd, sa at smertene skyldtes en kombinasjon av feil p-piller og røyking. Etter det har jeg vært hos den samme mannen to ganger, med samme resultat. Jeg har forresten sluttet å røyke for lenge siden, men det betyr visst ikke noe for han.

Skrevet

Du må ha en skikkelig utredning og det innebærer bla laparoskopi. Det kan være mange årsaker til smertene. Og kanskje er den siste utveien å fjerne livmoren, men det er et drastisk steg som gjøres som siste utvei. 

• Liker 1
Skrevet

Da bytter du gynekolog!!!! En kan ikke påvise endometriose ved ultralyd, du må ha laparoskopi på sykehuset det er eneste måte å påvise endometriose på.

Anonymkode: a4191...e09

• Liker 2
Skrevet

Det trodde fastlegen min også, og henviste meg videre til en gynekolog. Han tok innvendig ultralyd, sa at smertene skyldtes en kombinasjon av feil p-piller og røyking. Etter det har jeg vært hos den samme mannen to ganger, med samme resultat. Jeg har forresten sluttet å røyke for lenge siden, men det betyr visst ikke noe for han.

Med andre ord er du ikke utredet. Få deg utredning før du går til ekstremt drastiske skritt. Man bytter lege når det viser seg at den man går til er udugelig. 

Skrevet

Med andre ord er du ikke utredet. Få deg utredning før du går til ekstremt drastiske skritt. Man bytter lege når det viser seg at den man går til er udugelig. 

Jeg har faktisk gjort det, ikke bare pga dette, men også andre ting. Det er kun fastlegen jeg har byttet, men når han skulle skrive henvisning videre ble vi enige om å ikke kontakte den gamle gynekologen i hvert fall. Jeg skjønner at jeg må til ordentlig utredning, det bare toppet seg i dag med dag 50 av 55 med smerter. 

Skrevet

Du sier ikke noe om alderen din. Regner med du er i fruktbar alder. Det er faktisk ikke bare bare å fjerne eggstokkene og så er problemet løst. Det som skjer er at du erstatter ett problem, med et annet som du heller ikke vil sette pris på. De unngår å fjerne begge eggstokkene på en ung kvinne så langt de kan, av gode grunner. Om du har Endometriose så finnes det andre muligheter, blant annet riktig hormonbehandling. Skjønner godt at du blir utålmodig da det er en kamp å få behandlingen man trenger. Du må troppe opp hos gyn. igjen igjen til h*n fatter at du har smerter du ikke kan leve med og prøve ut forskjellige typer hormonbehandling, for å finne en som har bieffekter du kan leve sånn passelig med. Men perfekt blir det aldri, og det må man lære seg å leve med. Og begge eggstokkene dine, blir ikke en kirurg å fjerne uansett, om det ikke er grunn god nok, til å rettferdiggjøre bieffektene og konsekvensene av det, som går mye lengre enn barnløshet, blant annet energitap, effekt på psyken og risiko for Osteoporose. 

Anonymkode: 52ee8...2a5

Skrevet

Min mor tok den operasjonen når henne var 35 år gammel. Hun har også et barn, og det er meg. Hun hadde så mye smerter at ingen i familien nølte engang. Vi alle støttet henne, men i ettertid har vi snakket om dette. Hun er nå 43 år og angrer. 

Metter operasjonen hennes ble henne helt annerledes, hun kom i "overgangsalderen" veldig tidlig. La på seg mye, begynte å spise mye søtt (noe hun ikke likte før), kroppen hennes ble totalt forandret. Hun var fanget i en gammel kropp mens hun fortsatt var ung. Buken hennes ble hengete og rart. Jeg hun ble kjempe lei seg av dette, og hun sa, hadde jeg visst at kroppen ville automatisk gå i overgangsalderen så fort hadde revurdert operasjonen og levd med smerter noen år til. 

Det er ikke slik at alle smertene hennes forsvant heller. 

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men jeg ønsker bare at du skal vite om dette :-) 

Anonymkode: 041c5...ca2

Skrevet

Eggstokkene skiller ut hormoner som påvirker ditt humør og velvære. Hvis du fjerner dem, må de finne en hormoncocktail av kunstige hormoner som passer akkurat deg. Dette tar ofte et par år med prøving og feiling hos pasienter som måtte fjerne eggstokker pga kreft. De sliter i mellomtiden med hetetokter, energiløshet, humørsvingninger, er ikke seg selv. Så er det varierende hvor godt de lykkes.

Det høres ut som noe har gått feil for kvinnen som fjernet ved 35 og gikk rett i overgangsalderen, fikk hun ingen hormonerstatning?

Jeg har en stående anbefaling om å fjerne eggstokker pga kreftrisiko når jeg blir ca 45, men jeg har så veldig lite lyst på de bieffektene.. Hvis jeg var deg ville jeg kjempet som et uvær for å fikse problemet og beholde dem.

Anonymkode: 18fc9...9bb

Skrevet

1) Få henvisning til laparoskopi

2) Fortell foreldrene dine at du ikke ønsker deg barn, om du er helt bestemt på dette uavhengig av om du er fruktbar eller ei.

Anonymkode: 2431d...7e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...