Gå til innhold

Klumper i pelsen på katt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne ha tips og råd fra dere da dyreklinikken jeg tok kontakt med egentlig ikke kom med noen gode råd annet enn at jeg skulle ta kontakt med dyrebutikken. Jeg skal gjøre dette, men siden det er mange med katt her inne så kan dere kanskje hjelpe? :)

Maine coon-frøkna vår har lang pels. Denne børstes hver eneste dag, dette er vi svært nøye med, og hennes trofaste venn (vår andre katt) er flink til å stelle henne. 

"Problemet" er at frøkna vår er særdeles glad i vann og har det med å leke med vannskåla/vannfontenen, samt skru på vannkrana selv og dermed blir deler av pelsen våt. Dette har nok gjort at pelsen har floket seg. Dette gjelder kun ett sted, venstre side, helt øverst på magen, der det nå dannet seg en klump med pels. Den har ikke vært der tidligere, siden jeg sjekker pelsen hennes nøye hver eneste dag.

Uansett, frøkna vår synes ikke det er morsomt at jeg prøver å gre ut denne klumpen, men jeg tror jeg fikk redusert den noe. Er det noe man kan smøre på så det blir enklere å gre ut? 

Heldigvis er ikke dette på et stort område, og det ser heller ikke som hun legger særlig merke til det, men vil helst ikke at hun skal gå med klumper i pelsen. Jeg er litt redd for å begynne å klippe borti der siden det er litt vanskelig å nå fram. 

Andre som har opplevd lignende problem?

Mvh Yvonne :heiajente:

Videoannonse
Annonse
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Våre katter får dessverre mange klumper om vinteren, jeg klandrer den tørre luften som gjør pelsen statisk. Vi prøver så godt vi kan å ikke klippe, men heller løse opp med fingrene. En må rive og slite litt, og en flokespray eller balsam fra dyrebutikken hjelper på. http://www.tropehagen.no/display.aspx?menuid=123457403&prodid=65139

I de verste tilfellene har vi en liten flokekniv, slik som denne http://www.tempohundogkatt.no/Katt/Pelspleie/Boerster-Kammer/KW-Flokekutter. Prøver å minimere klippingen, så bruker denne til å lage et lite snitt langs floken, ikke på tvers, for så å løse opp med fingrer og en grovtannet kam. Om en absolutt må klippe så bør en aldri dra i floken for da drar en den ekstremt elastiske huden med. En kan eventuelt bruke en kam og legge mellom floken og huden, da ligger denne i veien slik at en ikke kommer til å klippe i huden. 

Skrevet

Takk for gode tips! :)

Nei, jeg har ikke tenkt til å klippe selv, da går vi heller til veterinæren. Men en slik flokespray og flokekam, samt eventuelt flokekutter skal jeg titte på. 

Det er heldigvis ingen stor floke det er snakk om, så håpet mitt er at vi klarer å få løst denne opp. Har prøvd å gre med fingrene selv, men fikk ikke bort hele.

Skrevet

Den flokekutteren var fryktelig dyr til å i bunn og grunn være dønn lik reklameartikler som gis bort gratis, som f.eks. disse: 

Brevåpnere

Kanskje det er mulig å finne den billigere på en bokhandel?

Anonymkode: d2921...a5e

Skrevet

Jeg skal sjekke litt rundt i nettbutikker, men skal prøve kam og spray først. :)

Skrevet

Jeg husker ikke akkurat hva produktet heter, dessverre men..

Jeg fikk en sånn slags veldig tynn leave-in-balsam som jeg brukte på børsten når jeg børstet pus. Fikk den av mamma, er ikke helt sikker på hvor hun kjøpte den, men tror det var en dyrebutikk(?). Eneste problemet er at du må la den "tørke inn" før pus kan vaske seg selv. De blir ikke alvorlig syke av å slikke det, men de kan kaste opp :( 

Vi brukte den kanskje en gang /mnd og den fjernet flokene helt hos oss! Jeg har en blandingskatt som har pels som en norsk skogkatt så kjenner problemet. Pus går også ute, og vinteren pleide å være et helvete. Nå har vi ikke funnet en eneste floke på år og dag.

Etter man har brukt den er det bare å ha pus på fanget eller holde henne opptatt i 30 minutters tid mens den tørker. Du bruker selvfølgelig ikke mye av den, bare litt på børsten mens du børster. Veldig fint å kose katten sånn at du på en måte "gnir den inn" litt :fnise:

Skal se om jeg finner ut hva den heter!

Gjest Badebuksa
Skrevet

Kan du ikke aktivisere katten mer så den ikke har behov for å holde på med vann så mye? Kanskje den kjeder seg.. Jada, vet at rasen kan like vann. Men også katter kan trenes opp. Og avledes.

Skrevet (endret)

Kan du ikke aktivisere katten mer så den ikke har behov for å holde på med vann så mye? Kanskje den kjeder seg.. Jada, vet at rasen kan like vann. Men også katter kan trenes opp. Og avledes.

Vi aktiviserer kattene våre mye hver eneste dag. De har lært seg triks, de har lært seg å adlyde, og de leker også mye med hverandre. I tillegg til at vi er flinke til å aktivisere dem hver eneste dag, har vi også bygget egne møbler til dem slik at de kan utforske hele leiligheten og de har massevis av leker. Dette "problemet" har oppstått stort sett når vi har vært på jobb, men generelt sett er dette i realiteten ikke et problem. At hun har en dragning mot vann er noe vi ikke kan gjøre så veldig mye med, men vi er selvsagt påpasselige med å stelle henne ekstra slik at pelsen ikke får flere knuter.

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg har også cooniser, ene frøkna er egentlig en forkledd badeand, tror jeg. ;) Hun får ofte klumper i pelsen. Jeg bruker denne flokeskjæreren når hun får de. Av og til må jeg fram med barbermaskinen. Kjøpte en stillegående, oppladbar barbermaskin som ikke blir særlig varm, kun til kattebruk :P De er som regel greie å barbere, ene karen bare velter seg bakover og gir seg over :)  

Jeg bruker også en furminator (for hund, mine katter er digre monstre) på ulla deres på magen, for å redusere tovingen litt.

Skrevet

Er det nå jeg skal si "dump henne"...? 😜

Skrevet

Jeg skal sjekke litt rundt i nettbutikker, men skal prøve kam og spray først. :)

Jeg har en havaneser som jeg bruker potetmel på! Jeg drysser det på som talkum og drar i klumpene. det hjelper her ihvertfall. Jeg har flokekam i tillegg da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...