AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #1 Skrevet 11. desember 2015 Når begynte dere å la barna kjøpe bursdagspresanger til dere foreldre? At de brukte sine egne penger og kjøpte selv? Anonymkode: 05f1c...aca
Macro Skrevet 11. desember 2015 #2 Skrevet 11. desember 2015 Jeg fikk lov av mine foreldre når jeg tjente mine egne penger og begynte å kjøpe på eget iniativ. Har aldri fått lov å bruke mye penger på gaver til de.
MapleSirup Skrevet 11. desember 2015 #3 Skrevet 11. desember 2015 5-års alderen tenker jeg...Men "egne penger" blir et relativt begrep da Jeg passer alltid på å ønsker meg veldig noe til 29.90 på Nille Noen av barna har vært flinke til å regne/male/lage noe. Noen har jeg fått et kort av bare, noen ganger et honninglys e.l. Det viktigste er at jeg blir glad.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #4 Skrevet 11. desember 2015 Jeg fikk lov av mine foreldre når jeg tjente mine egne penger og begynte å kjøpe på eget iniativ. Har aldri fått lov å bruke mye penger på gaver til de.når begynte du å tjene egne penger da? Du tjente kanskje penger på husarbeid? TS Anonymkode: 05f1c...aca
Macro Skrevet 11. desember 2015 #5 Skrevet 11. desember 2015 når begynte du å tjene egne penger da? Du tjente kanskje penger på husarbeid? TSAnonymkode: 05f1c...acaFikk jobb når jeg var 15 har aldri gjort husarbeid for penger. 1
mjauritz Skrevet 11. desember 2015 #6 Skrevet 11. desember 2015 Jeg begynte å kjøpe gave til mine foreldre i det jeg ble "for gammel" til å lage noe til dem Eller altså, man er jo aldri for gammel, men er kanskje litt rart å få en tegning fra ei på ungdomsskolen?Men jeg fikk på en måte alltid penger av foreldre/besteforeldre til det. Litt sånn "nå husker du at mamma har bursdag om en uke? Ja, så tenkte kanskje du trengte en 200 lapp "Begynte å handle de for "helt" egne penger når jeg begynte å tjene egne penger. Fikk min første jobb på Burger King når jeg var 15, så var vel rundt den tiden
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #7 Skrevet 11. desember 2015 TS her. Når ungene er små er det jo greit at man bare får en tegning, eller at den andre foreldren er med og handler. Jeg forventer aldri noe dyrt av ungene (ikke av andre heller for den saks skyld). Saken her er at vi har en gutt på 12 i huset (og neida, han er ikke min) og sist faren hadde bursdag ville jeg ta med han og søsteren til byen for å handle bursdagsgave til faren. Ikke noe dyrt. Søstra ble med, men gutten hadde ikke noe ønske om å kjøpe bursdagsgave til faren. Mye av grunnen er at det er mye kjekkere å sitte ved dataen, og han gidder ikke hjelpe til for å tjene seg noen kroner. Ergo vil han heller ikke bruke noen kroner på å kjøpe noe til faren. Samme saken blir det når det kommer til julegaver også. Vi har hittil gitt ungene penger slik at de kan kjøpe en felles ting (går litt lei av alt småpjasket), men han på 12 nekter å samarbeide med de andre. Ikke fordi han ikke blir enige med de, men fordi han ikke gidder å være med de på shopping. I år får de ikke penger fra oss til å kjøpe julegaver, de har så mange muligheter til å tjene seg lommepenger at det får greie seg. (det er jo også penger som kommer fra oss) Som sagt, vi forventer ikke de store gavene, men her er det jo ikke engang "tanken som teller".. Og vi prøver å lære han at det skal være kjekt å gi, men vi møter null forståelse, han bryr seg null om vi har bursdag. Jeg hadde blitt veldig skuffa hvis min datter ikke gadd å gi meg noe på bursdagen min... Anonymkode: 05f1c...aca
Skogshuldra Skrevet 11. desember 2015 #8 Skrevet 11. desember 2015 TS her. Når ungene er små er det jo greit at man bare får en tegning, eller at den andre foreldren er med og handler. Jeg forventer aldri noe dyrt av ungene (ikke av andre heller for den saks skyld). Saken her er at vi har en gutt på 12 i huset (og neida, han er ikke min) og sist faren hadde bursdag ville jeg ta med han og søsteren til byen for å handle bursdagsgave til faren. Ikke noe dyrt. Søstra ble med, men gutten hadde ikke noe ønske om å kjøpe bursdagsgave til faren. Mye av grunnen er at det er mye kjekkere å sitte ved dataen, og han gidder ikke hjelpe til for å tjene seg noen kroner. Ergo vil han heller ikke bruke noen kroner på å kjøpe noe til faren. Samme saken blir det når det kommer til julegaver også. Vi har hittil gitt ungene penger slik at de kan kjøpe en felles ting (går litt lei av alt småpjasket), men han på 12 nekter å samarbeide med de andre. Ikke fordi han ikke blir enige med de, men fordi han ikke gidder å være med de på shopping. I år får de ikke penger fra oss til å kjøpe julegaver, de har så mange muligheter til å tjene seg lommepenger at det får greie seg. (det er jo også penger som kommer fra oss) Som sagt, vi forventer ikke de store gavene, men her er det jo ikke engang "tanken som teller".. Og vi prøver å lære han at det skal være kjekt å gi, men vi møter null forståelse, han bryr seg null om vi har bursdag. Jeg hadde blitt veldig skuffa hvis min datter ikke gadd å gi meg noe på bursdagen min...Anonymkode: 05f1c...acaDa hadde jeg kanskje ved neste bursdag til 12-åringen tatt igjen med samme mynt...Og ikke kall meg barnslig og at jeg skal være den voksne som holder meg for god til slikt - for noen ganger er det den eneste måten ting synker inn på. Og det er ikke det at gaver i seg selv er så viktig, men denne ungen virker veldig uberørt av noe som i alles liv er ganske normalt å ha et forhold til ; nemlig evnen til å vise glede ved både å gi og få.Tipper han blir veldig glad når HAN får... 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #9 Skrevet 11. desember 2015 Da hadde jeg kanskje ved neste bursdag til 12-åringen tatt igjen med samme mynt...Og ikke kall meg barnslig og at jeg skal være den voksne som holder meg for god til slikt - for noen ganger er det den eneste måten ting synker inn på. Og det er ikke det at gaver i seg selv er så viktig, men denne ungen virker veldig uberørt av noe som i alles liv er ganske normalt å ha et forhold til ; nemlig evnen til å vise glede ved både å gi og få.Tipper han blir veldig glad når HAN får...Takk :-) Samme tanken som jeg har, men jeg også har tenkt at jeg da kanskje er barnslig. Derfor jeg ville lufte det litt her... TS Anonymkode: 05f1c...aca 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #10 Skrevet 11. desember 2015 Takk :-) Samme tanken som jeg har, men jeg også har tenkt at jeg da kanskje er barnslig. Derfor jeg ville lufte det litt her... TSAnonymkode: 05f1c...acakan du ikke bare "true" med det da?"å ja, du vil ikke kjøpe julegave til pappa. Så kjekt da! Da får jo pappa en mindre å kjøpe gave til til jul. Man må gi for å få vet du" Anonymkode: 72202...c96 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #11 Skrevet 11. desember 2015 kan du ikke bare "true" med det da?"å ja, du vil ikke kjøpe julegave til pappa. Så kjekt da! Da får jo pappa en mindre å kjøpe gave til til jul. Man må gi for å få vet du" Anonymkode: 72202...c96Har nok prøvd den der... men tror ikke han skjønner det før det faktisk blir gjennomført... TS Anonymkode: 05f1c...aca 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #12 Skrevet 11. desember 2015 Har nok prøvd den der... men tror ikke han skjønner det før det faktisk blir gjennomført... TSAnonymkode: 05f1c...acadet går Ann å holde tilbake gave hadde definitivt jeg gjort. Det er de voksnes jobb å lære barna korrekt oppførsel. Også på gaver. Anonymkode: 72202...c96 3
MapleSirup Skrevet 11. desember 2015 #13 Skrevet 11. desember 2015 Takk :-) Samme tanken som jeg har, men jeg også har tenkt at jeg da kanskje er barnslig. Derfor jeg ville lufte det litt her... TSAnonymkode: 05f1c...acaJa, du er barnslig.Det angår jo egentlig ikke deg. det gjelder jo hverken din bursdag eller ditt barn!!Det er far som skal bli såret evt og da ta opp dette med sin sønn. 2
MapleSirup Skrevet 11. desember 2015 #14 Skrevet 11. desember 2015 Da hadde jeg kanskje ved neste bursdag til 12-åringen tatt igjen med samme mynt...Og ikke kall meg barnslig og at jeg skal være den voksne som holder meg for god til slikt - for noen ganger er det den eneste måten ting synker inn på. Og det er ikke det at gaver i seg selv er så viktig, men denne ungen virker veldig uberørt av noe som i alles liv er ganske normalt å ha et forhold til ; nemlig evnen til å vise glede ved både å gi og få.Tipper han blir veldig glad når HAN får...Hva mener du her egentlig?At far ikke skal gi gave til sin sønn fordi stemor synes det er ille at han ikke gir til far? er det stemor sin rett å straffe? 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #15 Skrevet 11. desember 2015 Hva mener du her egentlig?At far ikke skal gi gave til sin sønn fordi stemor synes det er ille at han ikke gir til far? er det stemor sin rett å straffe?ja, selvsagt. Stemor har rett til å ta avgjørelser i eget hjem og liv. Barn skal ikke forskjellsbehandles. Anonymkode: 72202...c96 3
MapleSirup Skrevet 11. desember 2015 #16 Skrevet 11. desember 2015 ja, selvsagt. Stemor har rett til å ta avgjørelser i eget hjem og liv. Barn skal ikke forskjellsbehandles.Anonymkode: 72202...c96Stemor bestemmer over Far? ok...Den var ny! 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #17 Skrevet 11. desember 2015 ? Hvorfor er dette din sak? Blir far såret da? Ok at du oppfordrer og går foran med godt eksempel, men herregud. Jeg kjøpte ikke noe for egne penger før jeg var eldre enn tolv tror jeg, jeg kjøpte sjokolade og slikt. Gir faren blaffen, ok. Blir faren lei seg, er det hans sak. Skal FAR la hver å gi sin 12 år gamle sønn julegave fordi stemor syns sønnen er lat/egoistisk? Det gir nok guttungen riktig motivasjon ja. Så kjøper han en billig ting motvillig neste gang, fordi ellers får han ikke gave selv. Det er jo takknemlig og raust.... Anonymkode: bb1cd...0b2 2
MapleSirup Skrevet 11. desember 2015 #18 Skrevet 11. desember 2015 ? Hvorfor er dette din sak? Blir far såret da? Ok at du oppfordrer og går foran med godt eksempel, men herregud. Jeg kjøpte ikke noe for egne penger før jeg var eldre enn tolv tror jeg, jeg kjøpte sjokolade og slikt. Gir faren blaffen, ok. Blir faren lei seg, er det hans sak. Skal FAR la hver å gi sin 12 år gamle sønn julegave fordi stemor syns sønnen er lat/egoistisk? Det gir nok guttungen riktig motivasjon ja. Så kjøper han en billig ting motvillig neste gang, fordi ellers får han ikke gave selv. Det er jo takknemlig og raust....Anonymkode: bb1cd...0b2What she said....Det er helt uakseptabelt å tenke at en 12-åring ikke skal få bursdagsgave.Han har det tungt nok som det er! 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #19 Skrevet 11. desember 2015 altså, hvor står det at faren IKKE bryr seg? Klart han bryr seg! Men selvfølgelig var det noen som måtte dra stemorkortet igjen... Nå er det slik at det er jeg som er inne på siden her og ikke far, derfor spurte jeg hva som er vanlig i andre familier. TS Anonymkode: 05f1c...aca 3
MapleSirup Skrevet 11. desember 2015 #20 Skrevet 11. desember 2015 (endret) altså, hvor står det at faren IKKE bryr seg? Klart han bryr seg! Men selvfølgelig var det noen som måtte dra stemorkortet igjen... Nå er det slik at det er jeg som er inne på siden her og ikke far, derfor spurte jeg hva som er vanlig i andre familier. TSAnonymkode: 05f1c...acaDet er ingen som har skrevet at far ikke bryr seg. Det passet deg bare å dra det inn.Vi drar ikke "stemrskortet". DU gjør det helt fint på egenhånd. Du skriver at du gjerne vil droppe gave til han og du fremstiller han dårlig. Tittelen stemmer også svært dårig med hovedmotivet ditt for tråden.Det er stor forskjell på å oppmundtre og å blande seg inn i far/sønn-konsellasjon å ta kontroll.Kanskje denne gutten ikke vil være sammen med deg! Kanskje han har sine grunner, som ikke du vet om.. Det er ikke ditt ansvar. Endret 11. desember 2015 av MapleSirup 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå