Gå til innhold

husarbeid

Fremhevede innlegg

Skrevet

unnskyldning var kanskje feil ord... Men mange som er litt rotete av seg kommer ofte med den "frasen".

man bor da ikke i et utstillingsvindu bare fordi man liker å ha det ryddig og rent rundt seg.

ok :) 

Folk må jo få gjøre som de vil. 

Jeg har det nok ganske ryddig, men hvis jeg kan velge å ha det moro framfor å rydde så gjør jeg heller det.  ;) 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støvsuger, tørker støv og vasker overflater ca en gang i uka, vanligvis i helgene. Mens jeg lager mat rydder jeg kjøkkenet og gjør det klart til å få inn skittent i maskinen.

Men vanligvis blir det stående et par timer før jeg orker å gjøre noe. :fnise: 

#husmor 

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet

ok :) 

Folk må jo få gjøre som de vil. 

Jeg har det nok ganske ryddig, men hvis jeg kan velge å ha det moro framfor å rydde så gjør jeg heller det.  ;) 

ja, jeg legger meg ikke borti hvordan andre har det. Har bare merket meg flere komme mer nevnte "unnskyldning".

Vi har det morro mens vi rydder vi 😉

Skrevet

Støvsuger stue, kjøkken og gang nede hver dag

skikkelig husvask en gang i uken

rydder bordet med engang vi er ferdige med å spise

sengetøy skiftes hver fredag

klesvask tas når dunkene er fulle

bytter håndklær hver fredag

støvsuger ofte pga katt som røyter og baby som krabber rundt på gulvet

Skrevet
Vi burde støvsuge hver dag/annenhver dag, men det kan gå tre dager mellom. Kommer litt an på hvor mye vi har vært hjemme i det siste. Vi vasker sjeldnere, kanskje et par ganger i måneden? Litt usikker på hvor ofte, vi tar det etter behov. 
Klærne vaskes når det er klær i skittentøyskurven. Går kanskje 2-3 maskiner hver dag! 
Skifter sengetøy ca en gang i uken/hver 14 dag. Kommer an på når jeg kommer på at nå burde det gjøres :) 
Badet vaskes ca en gang i uken og ekstra ved behov.

Selv om vi ikke er er ekstremt opptatt av å ha det superrent hele tiden, så har vi det derimot svært ryddig rundt oss. Middag ryddes av med en gang. Hele leiligheten, dvs alle rom, ryddes en gang på morgenen og en gang før vi legger oss. Rydder også når vi går mellom rom, rydder opp litt leker om det trengs i løpet av dagen, osv. 
  • Liker 1
Skrevet

Dette føler jeg er unnskyldingen til alle som ikke liker å ha det ryddig rundt seg. 

Vi bor heller ikke i et utstillingsvindu, men vi har det alltid ryddig allikevel. Både vi og ungene rydder opp etter oss så fort vi er ferdig med det vi holder på med. Man kan rote som bare det, bygge hytte, eller bilbane, men man rydder alltid etter seg.

Vi vasker selvsagt huset hver uke. Støvsuger stort sett hver dag. Middagsbord og mat ryddes bort umiddelbart.

Vasker klær flere ganger i uken, og legger det sammen og inn i skaper når det er ferdig.

De to setningene jeg har markert, sier meg at du ser på alle andre som ikke gjør som deg, som dårligere enn deg. 

For min del så er det faktisk helt greit å ta imot besøk 24/7 om det skulle dukke opp noen. Om det står et par kopper på salongbordet eller noe utstyr som tilhører en av ungene på gulvet så er det ingen krise. Det er fortsatt ryddig. Og ikke gror vi ned om det ikke vaskes hver uke heller. Jeg tror faktisk inneklimaet vårt er minst like bra som der det vaskes med vann og grønnsåpe ukentlig, da såpe skaper masse støv. 

• Liker 1
Skrevet

Støvsuger flere ganger i uken. Har ei bikkje og to langhåra katter som i perioder røyter som bare juling. 

Vasker gulvene ca hver 14-dag.

Tørker støv når jeg ser det er på tide å tørke støv (dvs når ungene lager tegninger i støvet på pianoet....)

Føler jeg rydder kontinuerlig

Vasker klær konstant, blir fort 10 maskiner i uka, minst (2 voksne, 2 tenåringer og en unge)

Rydder etter matlaging underveis i matlaging og rett etter at vi har spist (hater kjeler og kar på kjøkkenbenken), samt rydder alltid kjøkkenet før jeg legger meg (verste jeg vet er å stå opp til rotete kjøkken)

Badene vasker jeg et par ganger i uken. Utrolig fort hvor det blir støvete på badet!

Skrevet

Jeg støvsuger gulv og sofa ca 2 ganger pr uke, har ikke barn, men har langhåret katt som ofte har med seg noen "skatter" i pelsen. Vasker gulvet i gangen og på kjøkkenet ca 1 gang og ellers ved behov når det er sølevær ute og gulvet dekket med potemerker. Tørker støv ca 1 gang pr uke, men kunne gjort det hver dag uten at det synes. Skifter på sengen hver 14 dag på vinter og hver uke på sommeren. Kjøkkenet tas daglig, badet x  pr uke, og doen drar jeg over titt og ofte. Klesvask går i perioder, tar heller et skippertak en gang i uka enn å ta det hver dag, vi har ikke vaskerom og da blir klesstativet stående i stua. Jeg tar og en rundvask før jul og en til våren, jul pga tradisjon og til senvåren etter katten har røytet ferdig for å vaske ut sot og drit som kommer fra ovnen, og få bort litt kattehår..

Skrevet

Jeg føler at vi skulle gjort mer, men jeg har justert ned. Så lenge det ikke er helseskadelig, så får jeg slutte å være så nervøs for hav "folk" sier. Mitt problem er at det er for mye ting. Ikke så lett å vaske og støvsuge rundt ting. Jeg blir litt stresset imellom. Hadde jeg bodd alene, ville jeg gitt bort og kastet så mye. Det er noen skrotnisser med behov for å samle som jeg må bo med dessverre...

Støvtørking blir bare når det er synlig støv, for eksempel i vinduskarmen. Fullt av ting på skjenk og i hyller og på kommoder nesten hele tiden. Bad og toalett bør vaskes hver uke. Det glipper noen få ganger, dessverre. Det er jeg ikke glad for. 

Gulvet er støvsuget nesten hver uke. Kjøkkengulv og gang moppes. Skifte på sengene 1 gang i mnd. Kjøkkenbenk og komfyr er akseptabelt rene. Noe rot på gulvet og bordene imellom helgevasken. Hobbyprosjekter må nesten stå framme til de er ferdige, som hjemmelagete gaver.

Klesvask, når maskinen er full. Ofte samles det opp i vaskerommet til jeg har en maskin med 60 grader, en maskin med kulørt 40 grader, en med hvite klær osv. Tenker både miljø og økonomi der. Føler vi har kontroll på å få vasket det og inn i skapene. Utvokste ting kommer også ut av skapene flere ganger i året, så det er nok plass til klær.

Skrevet

Jeg føler at vi skulle gjort mer, men jeg har justert ned. Så lenge det ikke er helseskadelig, så får jeg slutte å være så nervøs for hav "folk" sier. Mitt problem er at det er for mye ting. Ikke så lett å vaske og støvsuge rundt ting. Jeg blir litt stresset imellom. Hadde jeg bodd alene, ville jeg gitt bort og kastet så mye. Det er noen skrotnisser med behov for å samle som jeg må bo med dessverre...

Støvtørking blir bare når det er synlig støv, for eksempel i vinduskarmen. Fullt av ting på skjenk og i hyller og på kommoder nesten hele tiden. Bad og toalett bør vaskes hver uke. Det glipper noen få ganger, dessverre. Det er jeg ikke glad for. 

Gulvet er støvsuget nesten hver uke. Kjøkkengulv og gang moppes. Skifte på sengene 1 gang i mnd. Kjøkkenbenk og komfyr er akseptabelt rene. Noe rot på gulvet og bordene imellom helgevasken. Hobbyprosjekter må nesten stå framme til de er ferdige, som hjemmelagete gaver.

Klesvask, når maskinen er full. Ofte samles det opp i vaskerommet til jeg har en maskin med 60 grader, en maskin med kulørt 40 grader, en med hvite klær osv. Tenker både miljø og økonomi der. Føler vi har kontroll på å få vasket det og inn i skapene. Utvokste ting kommer også ut av skapene flere ganger i året, så det er nok plass til klær.

DETTE virker langt mer naturlig for meg enn den "selvfølgelige" ukesvasken! :)

Livet mitt er heldigvis ikke så statisk at ukene går på repeat :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...