Gjest MrsL Skrevet 17. november 2004 #1401 Del Skrevet 17. november 2004 Ja, man får sikkert mye fra alle rundt også så det holder i massevis. Også vokser de jo så fort......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 17. november 2004 Forfatter #1402 Del Skrevet 17. november 2004 Ja jeg regner med at vi får litt. Og gjør vi ikke det da, så tror jeg ikke det er så umulig å sende pappaen på handletur heller, dersom vi skulle mangle noe. (han trenger bare en god handleliste) Faktisk var det han som fant det aller meste i dag. Jeg gikk inn i butikken på jakt etter strømpebukser jeg, og det fant jeg da - i tillegg til de 10 vaskeklutene. Mens den kommende pappaen fant jo bare masse klær... (vi hadde tenkt ut noen bodyer i str 50 på forhånd da, så det fant vi jo sammen, men resten er "hans verk") *stolt av mannen min* (finner ut at vi skal kjøpe et par bodyer til i str 50 med knepping på siden, for det er veldig praktisk har jeg hørt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 17. november 2004 #1403 Del Skrevet 17. november 2004 Bodyer med knepping under er veldig praktisk. Ville ikke hatt noe annet jeg. I tillegg er det innmari praktisk med knapper under på vanlige bukser osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 17. november 2004 Forfatter #1404 Del Skrevet 17. november 2004 Ja jeg vet det der med knepping under. Det har alle bodyene vi har. Men det finnes noen med "helknepping" på sidene i tillegg (sidekneppingen henger sammen med under-kneppingen) På den måten slipper en å tre bodyen over hodet på babyen, men kan i stedet ta den på nesten som en vanlig jakke, og så kneppe den etterpå. Det må da være bedre enn å tre den over hodet?! *er overbevist, egentlig* Ingen av de vanlige buksene vi har har knepping under, men det har sparkebuksene (heldigvis) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 17. november 2004 Forfatter #1405 Del Skrevet 17. november 2004 Skal man kontakte sykehuset da? Går alle gravide til jordmødre? Ja, det er meget merkelig at det ikke er god jordmordekning, men samtidig spares det jo inn på alle bauger og kanter og da sparer man jo seff på jordmødre også :evil: Man kontakter vel vanligvis ikke sykehuset, tror jeg. Jeg tror man kontakter den helsestasjonen man tilhører for å få tildelt jordmor. Men jeg er ikke sikker. Her har vi jo ikke noe valg nå det gjelder jordmor, så det er enkelt (heldigvis) Alle gravide går ikke til jordmødre nei, noen fordi de ikke føler behovet - andre fordi de ikke har mulighet (jordmor har ikke kapasitet, el.l) Mange steder veksler man melom jordmor og lege annenhver kontroll. Mens her jeg bor er det bare lagt opp til to legekontroller i løpet av svangerskapet, og så ta resten av kontrollene hos jordmor. Ganske greit synes jeg, for jordmor sitter jo med ekspertisen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 18. november 2004 Forfatter #1406 Del Skrevet 18. november 2004 I dag har jeg brukt dagen til å surfe rundt etter forskjellige erfaringer og "lister" over hv aandre har med når de drar til sykehuset. Fant vel ut at det var på tide å lage en slik liste nå. Så etter å ha samlet 7 A4sider med pakkelister, så har jeg fått oppsummert det til følgende: Svangerskapspapirer CD med avslappende musikk Sokker (for å ikke bli kald på føttene under ev. sying, osv) Energidrikk Pastiller Lypsyl Liste med telefonnummre (litt unødvendig siden vi får bruke mobil) Digitalkamera Lader til kamera og ekstra batteri Kopi av ønskebrev Kjeks Blader (om det skulle trekke ut) Shampo og dusjsåpe (småflasker) Til barsel Genser/jakke T-skjorter (mange) Løse bukser Store gode truser Sokker Slippers/tøfler Nattøy Ammeinnlegg (ull/engangs) Bind (store) AmmeBH 2-3 stk Kamera (engangskamera) Bøker Mobillader Morgenkåpe Penn og papir for å notere ned tanker, osv Hårføner til å tørke "lala" med om en er sår Mykt dopapir - sykehuspapir er jo vanligvis ikke mykt Plastpose til skittentøy Lommebok med litt penger i (til kiosk) Toalettsaker Shampo og balsam Dusjsåpe Bodylotion/håndkrem Deo Hårstrikk Hårbørste Tannbørste og tannkrem Papirlommetørklær Brystvortekrem Neglfil (en nødvendighet for meg, får jeg tåler ikke hakkete negler) Pappa-pakkeliste (om han skal overnatte) Gave til baby fra pappa (en bamse) Undertøy og sokker T-skjorter Lesestoff Bukse Innesko Toalettsaker Hjemreise Hjemreise body Hjemreise strømpebukse Hjemreise dress Hjemreise lue Hjemreise votter Hjemreise teppe Bilstol Stelleveske (om det må skiftes på før vi kommer hjem) Jeg lager en liten bag med det som skal være med til føden, og så kan jeg ha en annen bag med barsel-tingene som kan ligge i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 18. november 2004 Forfatter #1407 Del Skrevet 18. november 2004 Og jeg har fått ferdig ønskebrevet vårt (jeg måtte bare tilføye noe vi snakket om etter omvisningen i går) Så nå ser ønskebrevet slik ut også. Dette er vårt første barn, og vi vet egentlig ikke hva vi kan forvente oss. Men vi har alikevell noen tanker i forbindelse med fødselen og barseloppholdet som vi håper er mulig å etterkomme. Fødselen: Det vi har tenkt mye på, er at vi håper på å få en erfaren jordmor. Vi venter et IVF-barn, og ønsker at den som skal ta imot barnet vårt er erfaren. Eventuelle studenter/turnuskandidater innenfor jordmoryrket kan godt få være tilstede, så lenge jordmor tar alle viktige avgjørelser. Vi håper også at terskelen for når ”hjelpetiltak” iverksettes kan være litt lavere enn normalt. Under åpningstiden håper mor på å få prøve/bruke badekar, siden varmt vann har hatt god smertelindrende virkning i andre sammenhenger. Ellers så ønsker hun også å prøve/bruke lystgass og varme risposer som smertelindring. Akupunktur er også ønskelig å prøve. Mor har lyst til å prøve uten epidural, men kommer til å høre på jordmor sine anbefalinger underveis. (mor er litt pysete i forhold til sprøyter/nåler, så det er kanskje hovedgrunnen til at hun vil prøve uten?) Siden mor har bekkenløsning, håper hun på hjelp til å finne fødestillinger som ikke utsetter bekkenet for unødvendig stor belastning. Men dette kjenner kanskje mor selv etter hvert også? Når barnet er født ønsker far å få klippe navlestrengen. Det er også ønskelig at far får være med på målingen og veiingen av barnet etter fødselen. _______________________________________________ Barseloppholdet: Når det gjelder barseloppholdet har vi egentlig ikke så veldig mange tanker rundt det. Men noen er det jo alikevell. Mor ønsker ”opplæring” når det gjelder ammeteknikk og håndmelking. Vi ønsker at både mor og far får opplæring i barnestell under oppholdet. Vi ønsker også begge å være tilstede når barnelegen sjekker barnet 3. dag. Vi håper at vi får mulighet til å benytte oss av pappa-hotellet, som vi synes virker som en fin ordning. Vi ser frem til fødselen og barseloppholdet ved xxx. Med hilsen Chiquita og Bananmannen Termin 11.01.05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zafir Skrevet 18. november 2004 #1408 Del Skrevet 18. november 2004 Så flink du er til å ordlegge deg, Chiquita! (Det visste jeg jo egentlig fra før av da, etter å ha "fulgt med" deg en lang stund her inne ) Kjempebra ønskebrev :D Håper fødselen og barseloppholdet blir en positiv og fin opplevelse for dere begge (pluss babyen, selvfølgelig :-) ) Risposer er suuuupre, de lindret veldig mye hos meg iallefall. Kos deg videre med mageboeren :klem2: God klem fra Zafir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 19. november 2004 Forfatter #1409 Del Skrevet 19. november 2004 Hei Zafir, og takk for det. Jeg vil tro risposene er gode, ja. Det har hjulpet meg mot alle smerter så langt, så jeg vil tro det kan lindre mot fødselssmertene også. Jeg kaser meg masse med lillingen, men jeg skal innrømme at jeg noenganger blir litt "lei" av sparkingen. Eller - lei er jo ikke riktig ord, for jeg er ikke lei - jeg synes det er kjempefint og morsomt å kjenne. Men må h*n sparke som verst når jeg skal legge meg til å sove Jaja, det tar vel ikke lang tid før jeg kanskje savner sparkene på kvelden - er jo 32+5 i dag, og det gjenstår jo ikke mye av svangerskapet. Ukene løper fra meg - jeg synes nemlig ikke det er lenge siden det var søndag og jeg var 32 fulle. Men det er også blitt 5 dager siden *pjuh* Kan vel ha noe med å gjøre at jeg har hatt noe å fylle dagene mine med denne uka. Har ikke bare vært hjemme, liksom. Og nå er det helg igjen Når mannen kommer hjem i dag skal han sendes direkte ut for å måke snø. Snør jo nesten inne her, jo :-? Og jeg liker egentlig ikke snøen jeg. I år har det gått ganske greit da, for jeg har jo tenkt på at snøen kommer før jula som kommer før lillingen. Så det begynner å "minke i rekkene" av hendelser som skal skje før fødselen nå, ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 19. november 2004 Forfatter #1410 Del Skrevet 19. november 2004 Sitter nå her etter en tur på butikken og spiser peppernøtter. Har egentlig lyst på pepperkakedeig, men peppernøtter har jo litt av den samme smaken. *nam* Mannen er ute og måkker snø. I kveld skal vi kose oss med vin og ost. Gleder meg masse. Det er lenge siden vi har hatt en ordentlig kosekveld nå, så det skal bli godt. Og vi har funnet en alkoholfri hvitvin som mannen også liker, så da skal vi kose oss med den. Men først må altså snøen vekk fra gårdsplassen (alle som vil ha får bare komme og hente) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 19. november 2004 Forfatter #1411 Del Skrevet 19. november 2004 I dag er det fredag 19.november, og du er 32 uker og 5 dager ut i svangerskapet. Det er 7 uker og 4 dager igjen til din termin, tirsdag 11.januar. Fra www.babyverden.no Og CountDown sier It is now fredag 19.11.2004 at 18:44:53 Event: Termin Scheduled For 11.01.2005 00:01 1 month 21 days 5 hours 16 minutes 7 seconds or 8 weekends or 53 days or 1 253 hours (835 waking hours) or 75 196 minutes or 4 511 766 seconds :hoppe: 835 våkne timer går vel raskt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 19. november 2004 #1412 Del Skrevet 19. november 2004 Det går så kjempefort. Synes ikke det er lenge siden det stod i signaturen din for første gang at du hadde begynt på Synarela og Gonal, og nå er det under to måneder igjen. Det brevet ditt virket veldig proff for en som ikke har peiling. Tror nesten jeg må kopiere det til det blir min tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 19. november 2004 Forfatter #1413 Del Skrevet 19. november 2004 Vel, proft er det ikke, men jeg må jo bare sette ord på hva jeg tenker, og hva mannen tenker. Og jeg har lest en del ønskebrev på nett på forhånd da, så jeg har sett hva andre har skrevet også. Men det er greit å være ferdig med det. Nå gjenstår det bare å sende det til sykehuset... *ser brevet og konvolutten ligge forran meg, men jeg har ikke orket å brette brevet og pakke det inn i konvolutten enda - litt av en jobb, ikke sant* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 19. november 2004 #1414 Del Skrevet 19. november 2004 Liten jobb kan føles enorm av og til vet du *springe å hente nesespray* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 20. november 2004 Forfatter #1415 Del Skrevet 20. november 2004 Åh, for en drittdag!!! Som kom etter en megadrittnatt!!!! Føler nesten ikke at jeg har sovet noe i natt, men det har jeg jo da. Det er bare det at jeg har våknet ca hver time når jeg skulle snu meg. Og jeg har så vondt i bekkenet at hver "snu-operasjon" har endt med gråt. Stille gråt, vel og merke, for jeg ønsket ikke å vekke mannen som lå og sov ved siden av meg. Han var kjempetrøtt og kjempesliten i går, så han måtte få søvnen sin. Men jeg sovnet da ganske raskt igjen etter hver snuing jeg også da, så jeg skal ikke klage egentlig. Men det er bare så jævla irriterende å våkne hver time. Akkurat nå kan jeg ikke vente til lillingen er ute av magen min, og at bekkenløsningen forhåpentligvis blir bedre. Akkurat nå er jeg glad for at det "bare" er 7+3 igjen til termin... *sukk* Jeg vet i allefall at jeg skal sove litt på soffaen i ettermiddag - sammen med mannen. Det er så deilig! Men det er rart at det skal være så mye vondere når jeg ligger enn når jeg fungerer om dagen. Det er mye vondere å ligge i senga (og et mareritt å snu seg), i forhold til hva det er å gå, sitte, el.l... :evil: *grrr* Vel, nå skal jeg spise resten av frokosten min: to skiver med brun ost og et glass saft :oops: Og så "topper" jeg det hele med en mandarin, eller to Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 20. november 2004 #1416 Del Skrevet 20. november 2004 :trøste: :trøste: :trøste: :trøste: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 21. november 2004 Forfatter #1417 Del Skrevet 21. november 2004 I natt har jeg sovet ganske godt. Har jo vært litt vondt "som vanlig", men ikke noe mer enn det. Har ikke våknet hver gang jeg skulle snu meg, liksom. Og når mannen tilbydde seg å varme opp den hveteposen i dag morges når han dro på jakt, så avstod jeg, for jeg hadde ikke så vondt... Så jeg er egentlig fornøyd med natten. Har bare vært oppe på do to ganger også fra jeg la meg kl 2 til klokka ble 11. Og det er litt luksus. Vanligvis så har jeg minst 3, gjerne 4 turer på do på dette tidsrommet... Så i dag er jeg ganske godt fornøyd Hadde en runde i natt hvor jeg var bekynret over når jeg sist kjente liv. Lå og tenkte lenge, før jeg endelig husket at lillingen sparket etter at mannen hadde smurt inn magen min med olje. Og h*n sparket etter at vi hadde hatt en liten "runde i høyet". Heldigivs. Men i dag morges var det også veldig stille. Vanligvis er lillingen i masse aktivitet på morgenen, så jeg lå lenge og ventet på noen bevegelse innenifra. Lå i et kvarter uten å kjenne noe, og da la jeg meg halvveis over på siden/magen. Det pleier å hjelpe. Og da kjente jeg heldigvis også at lillingen spraket to ganger, og at h* snudde seg. Godt å kjenne. Men etter det har jeg ikke kjent noe. Jeg blir jo litt bekymret da når h*n er så rolig som h*n er nå. Så jeg drikker saft og spiser mat som h*n har reagert på tidligere. Foreløpig uten respons, men jeg har ikke gitt opp enda I dag er jeg 33+0 - gud som tiden flyr... 7+2 igjen til termin nå. *må tenke på å få pakket sykehusbaggen snart, føler jeg - i allefall det som skal være med på føden* Det er litt skummelt å tenke på at det er så kort tid igjen. Jeg vet ikke helt om jeg føler meg "klar" enda - det er jo så mye vi skulle ha gjort i huset før lillingen kommer :oops: Og jeg tenker mye på det om hvordan vi vil bli som foreldre... Ikke det - jeg tror vi klarer oppgaven kjempeflott, men det blir jo spennende å se alikevell... Jeg må si at jeg gleder meg til å ta fatt på den oppgaven sammen med Bananmannen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 21. november 2004 Forfatter #1418 Del Skrevet 21. november 2004 Nå har jeg fått brettet ønskebrevet og lagt det inn i konvolutten sammen med forhåndsjournalen *pjuh* Så da gjenstår det bare å få sendt det, men det tror jeg får bli mannens jobb. Får gjøre det etter jobb i morgen han *legge konvolutten på stua slik at han ser den* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 21. november 2004 Forfatter #1419 Del Skrevet 21. november 2004 Nå har lillingen endelig begynt å komme med litt flere livstegn. Mandariner var det som skulle til *puster lettet ut* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 21. november 2004 #1420 Del Skrevet 21. november 2004 Ser d sitter med ganske mange av de samme tankene som jeg sitter med. Hvordan vil det bli å være foreldre, hva skjer etter fødselen osv. Mye tanker å forholde seg til, og livet blir helt klart aldri det samme igjen...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg