Gå til innhold

Celleprøve- bare 20 år?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er bare 20 år, men pga en medfødt sykdom er livmorhalskreft pga HPV en mye større risiko enn hos de som ikke har HPV. Jeg har tenkt at jeg skal vente til jeg er 25 år med å ta celleprøve, men da kan det jo være at det er for sent allerede. F.eks Eva Peron døde av livmorhalskreft bare 9 år etter sitt første samleie med Juan Peron (Juan Peron hadde HPV da hans tidligere kone også døde av livmorhalskreft), så det stemmer ikke helt det helsevesenet i Norge hevder om at det tar i alle fall 10 år før HPV utvikler seg til kreft. 

Jeg hadde mitt første samleie som 16-åring. 

Kan en lege ta en celleprøve på en 20-åring selv om det generelt sett er tidligere enn anbefalt? Jeg vet at celleforandring er vanlig når man er ung, men jeg tenker likevel at hvis jeg har celleforandring vil sannsynligvis ikke kroppen klare å vinne over det på samme måte som en frisk kropp. 

Hva tror dere? Er det vits å i det hele tatt spørre? 

Anonymkode: ba5d3...96c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt celleprøver en gang i året siden jeg var 19, er 21 år nå.  Men ja, er det sannsynlighet for celleforandringer så gjør de det nok. Kan være en mulighet å stikke på helsestasjon og høre der.

Anonymkode: 733ca...dc1

Skrevet

Jeg var 23 da jeg fikk påvist grove celleforandringer. Legen sjekker deg sikkert, det tar ikke lange tiden :) Til meg sa legen at det er snakk om å senke alderen for "masseundersøkelsen" men jeg vet ikke om dette stemmer.

Skrevet

Jeg begynte å ta celleprøve når jeg var 22 :) Det er lov å ta celleprøve før tiden!

Skrevet

Du kan iallfall spørre legen, min lege nektet å ta den før jeg ble 25, men ikke alle leger som er like sære.

Skrevet

Jeg har tatt celleprøve siden 18 år. Har en veldig oppvakt lege som forstår at folk er seksuelt aktive fra de er 14, så greit å være på den sikre siden. 

Anonymkode: fbfe7...bfd

Skrevet

Hei :) Grunnen til at man venter til man er 25 er at det er lite sannsynlig å få kreft før den tid, og at det er mye chlamydia og andre kjønnssykdommer i denne aldersgruppen som gjør at man får mange "falskt positive" celleprøver. Altså at celleforandringene kommer av infeksjonsforandringer som går tilbake av seg selv, ikke HPV. Det blir altså mye ekstra testing og kanskje unødvendige koniseringer ol. av å ta prøve av så unge.

Hvilken sykdom er det som gir økt risiko for livmorhalskreft forresten? 

Snakk med legen din om det, det kan sikkert være aktuelt for deg å starte tidligere hvis det er spesielle grunner til det, men hos folk flest er det unødvendig og ja, kanskje skadelig å ta prøver for tidlig.

Anonymkode: c7545...3d8

Skrevet

Hei :) Grunnen til at man venter til man er 25 er at det er lite sannsynlig å få kreft før den tid, og at det er mye chlamydia og andre kjønnssykdommer i denne aldersgruppen som gjør at man får mange "falskt positive" celleprøver. Altså at celleforandringene kommer av infeksjonsforandringer som går tilbake av seg selv, ikke HPV. Det blir altså mye ekstra testing og kanskje unødvendige koniseringer ol. av å ta prøve av så unge.

Hvilken sykdom er det som gir økt risiko for livmorhalskreft forresten? 

Snakk med legen din om det, det kan sikkert være aktuelt for deg å starte tidligere hvis det er spesielle grunner til det, men hos folk flest er det unødvendig og ja, kanskje skadelig å ta prøver for tidlig.

Forteller ikke hvilken sykdom det er da den er så sjelden at jeg kan bli gjenkjent. 

Skrevet

Forteller ikke hvilken sykdom det er da den er så sjelden at jeg kan bli gjenkjent. 

Ok, helt greit så klart, ble bare nysgjerrig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...