Gå til innhold

Dere som går til psykolog, hvor ofte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor ofte går dere til psykolog/psykiater ol.?  Jeg får titt og ofte høre at jeg er så heldig som får behandling en gang i uken. Jeg trodde ikke det var uvanlig, men nå begynner jeg jo å lure. Jeg går til behandling på DPS og har gått der nå i over ett år, dette reagerer også folk å fordi de mener at man ikke bruker å gå så lenge hos DPS.

Sitter jeg med feil inntrykk eller er jeg faktisk heldig som får behandling så ofte? Nå skal det sies at jeg er ganske syk og driver med traumebehandling, det har vel kanskje litt å si?

Anonymkode: bdc8a...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke uvanlig å gå til psykolog ukentlig, men det stemmer at mange DPS i det store og det hele legger opp til langt kortere behandlingsløp enn det du har fått tilbud om. Men, som du er inne på, kommer dette veldig an på type problemstilling og en rekke andre faktorer i pasientens liv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel hva man sliter med det.  Jeg gikk hver 14 dag tidligere,  nå går jeg hver 5 uke fordi situasjonen min har bedret seg. 

Anonymkode: 05cd6...242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver uke i teorien. I praksis 1 gang pr mnd om jeg er heldig,

Anonymkode: 72a50...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk en gang i uken, av og til ble det annenhver uke pga sykdom. Behandlingen varte i 6 mnd. 

Anonymkode: f2d54...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre at det er vanlig det også. Har tenkt at folk må se på meg som gal som trenger behandling så ofte :P

Hvis det ikke er mening at man skal gå over lengre tid på DPS, hvor er det da vanlig man får langtidsbehandling? Privat? Det er vel veldig dyrt?

Anonymkode: bdc8a...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er vanlig det også. Har tenkt at folk må se på meg som gal som trenger behandling så ofte :P

Hvis det ikke er mening at man skal gå over lengre tid på DPS, hvor er det da vanlig man får langtidsbehandling? Privat? Det er vel veldig dyrt?

Anonymkode: bdc8a...1bd

Kan man ikke gå over lengre tid på DPS?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått hver uke, men da har det vært hos studentsamskipnaden sitt tilbud som jo er semiprivat. Har bare gått 5 måneder både fordi jeg ble ish frisk og fordi det var mange i kø. 

Tror det er helt vanlig å gå hver uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke gå over lengre tid på DPS?

Jeg vet ikke, men har fått høre fra flere at det ikke er vanlig å gå så lenge der.  En over her skriver det samme. Jeg har gått over ett år og kommer til å gå i flere år til mest sansynnlig.

Anonymkode: bdc8a...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på DPS 1 gang i uken i snart 2 år, og skal nok fortsette en stund. Tror det varier veldig på hvor lenge man går der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går en gang i uka, har gjort det i ett år, og er ikke ferdig enda. Diagnose: tilbakevendende depressiv lidelse, aktuell episode moderat. 

Anonymkode: f741e...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til privatpraktiserende psykiater ned refusjonsrett. Da er det en gang i uken, av og til to ganger (ved behov). Synes det er utrolig bra. Tror det er relativt vanlig med ukentlig oppfølging (basert på tidligere erfaring). Jeg fikk bare kort behandling hos DPS, men da var det også en gang i uken de få månedene det varte.

Anonymkode: 1a676...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ukentlig. Har hatt behandling i 5 år, men bare i ett år der jeg går nå, men virker ikke som om de har tenkt å kaste meg ut riktig enda. Heldigvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gått hos psykolog på DPS i 8 år, vanligvis en gang i uka. To ganger i uka eller mer i dårlige perioder, og når det er kritisk hender det jeg har time daglig. 

Anonymkode: f24d9...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men har fått høre fra flere at det ikke er vanlig å gå så lenge der.  En over her skriver det samme. Jeg har gått over ett år og kommer til å gå i flere år til mest sansynnlig.

Anonymkode: bdc8a...1bd

Var ikke meningen å forvirre, hvis jeg gjorde det! For joda:) Det er veldig mulig å gå til behandling ved dps i mange år. Mange gjør også det. Men det kommer likevel an på en rekke forhold. Dps'ene er ofte veldig presset, og da er det et mål med korte ventelister og høye "produksjonstall". Da må folk skrives ut slik at nye kan tas inn. Og så kommer det veldig an på hvilke andre behandlingstilbud som er tilgjengelig og dermed hvilke andre alternativ pasienten eventuelt kan få. Det finnes kanskje andre spesialiserte tilbud til personer med ulik angstproblematikk, tvangslidelser, personlighetsforstyrrelse, rus etc som er bedre egnet for enkelte pasienter, eventuelt et oppfølgingstilbud i kommunen.
 
Men alvorlige og sammensatte lidelser vil ofte utløse et langvarig behandlingsbehov, og det vil og skal et dps kunne dekke. Traumer, personlighetsforstyrrelser (dog ofte med unntak av unnvikende), depresjon osv. I tillegg vurderes også pasientens evne til å nyttiggjøre seg behandlingen. Dersom behandlingen fungerer, er det også ønskelig å kunne fortsette den:) 
 
Og mange får tilbud om støttesamtaler/oppfølging over lang tid, bare ikke så hyppig, når behandlingsbehovet er svakere. Så jo: man kan absolutt gå i mange år når dette vurderes å være både nyttig og nødvendig:) 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til samme psykolog i ca. tre og et halvt år. Vanligvis har jeg time en gang i uka, men den første tida etter kjæresten døde, gikk jeg to ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...