Gå til innhold

Fatal EU kontroll..


lulz1337

Anbefalte innlegg

Hadde min peugot 307 på EU kontroll i mai i år, var noen feil som måtte rettes før den ble godkjent, deriblant en bremseskive med over 25% rust. Denne bilen er 13 år gammel. 

Ellers var alt i tipp topp stand både på rust, bremserør og alt annet, 

Nylig startet clutchen å fjuske, greit nok det. Istedenfor å bare skifte utløserlager skiftet jeg hele clutchen. Utløserlageret var i fillebiter... Også fikk jeg beskjed om at bilen var en potensiell dødsfelle da bremserørene var totalt ødelagt, det var ikke snakk om lange turen før de røk. Jeg kunne drept meg selv i værste fall drept noen andre. 

Dette ble ikke nevnt noe om på EU kontroll, de blir ikke totalt ødelagt på 5 mnd. Det viser seg at bremserørene aldri har blitt gjort noe med. 

Har jeg rett til å klage til verkstedet som utførte kontrollen? De sendte meg jo avgårde i en liten dødsfelle egentlig.... Når de sier at alt annet er glimrende minus en bremseskive med rust på så er det jo noe som skurrer.. Stod heller ingenting på lappen over hva de sjekker. Om det da må utredes eller ikke... 

Bremserør stod det 0 på. Så ja, jeg føler for å klage de ned i verneskoene men jeg er usikker. Innspill takk. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det et fritt land, du kan klage på det du vil. Kjørte du etter at du fikk beskjed om at bremserørene var totalt ødelagt? Selvsagt gjør de ikke noe med feil de ikke oppdager. Jeg er usikker om alle delene av bremserørene er synlig slik at de enkelt kan inspiseres på EU-kontroll. Uansett er ikke EU-kontroll en garanti om at bilen er trygg å kjøre, de bare sjekker om den er forskriftsmessig, det er bilførers ansvar å forsikre seg om at bilen er i forsvarlig stand før kjøring.

Klag dem også inn til Vegvesenet, da vil du kunne få dem til se over saken og se om alt ble gjort riktig for seg. 

Jeg håper du velger en mer fornuftig bil denne gangen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et fritt land, du kan klage på det du vil. Kjørte du etter at du fikk beskjed om at bremserørene var totalt ødelagt? Selvsagt gjør de ikke noe med feil de ikke oppdager. Jeg er usikker om alle delene av bremserørene er synlig slik at de enkelt kan inspiseres på EU-kontroll. Uansett er ikke EU-kontroll en garanti om at bilen er trygg å kjøre, de bare sjekker om den er forskriftsmessig, det er bilførers ansvar å forsikre seg om at bilen er i forsvarlig stand før kjøring.

Klag dem også inn til Vegvesenet, da vil du kunne få dem til se over saken og se om alt ble gjort riktig for seg. 

Jeg håper du velger en mer fornuftig bil denne gangen.

 

Jeg fikk nettopp vite at bremserørene er helt ødelagt, jeg kjører ikke med biilen før det er fikset. Det er et av kravene på eu kontroll at disse er i sin rette stand.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremserør er en del av planen for EU kontroll - ikke noe vei å snakke seg ut av det. Stoler du 100% på det nye verkstedet? Viste de deg rørene? Klag, absolutt! Men vent ikke på å få noe tilbake, det er det ikke grunnlag for.

Anonymkode: 27c1a...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp vite at bremserørene er helt ødelagt, jeg kjører ikke med biilen før det er fikset. Det er et av kravene på eu kontroll at disse er i sin rette stand.  

Hvor langt har den gått? Jeg er litt forundret over hvordan det lønner seg å bytte clutch og bremserør... Det er jo ganske dyre reparasjoner, spesielt på en bil som er så gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt har den gått? Jeg er litt forundret over hvordan det lønner seg å bytte clutch og bremserør... Det er jo ganske dyre reparasjoner, spesielt på en bil som er så gammel.

Den har nå gått 181500 km, jeg er student. En kompis av meg fikser den opp for meg. Jeg trenger bil da jeg jobber og studerer, jobben er 30 min unna og rekker ikke jobb hvis jeg tar buss. Meeen det var ikke poenget, poenget var bremserørene og at de aldri skulle blitt godkjent og hvordan jeg kan gå frem med å klage på de som utførte kontrollen? Bremser/bremserør skal sjekkes på en eu kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klag til Vegvesenet, bare ring dem og spør eller stikk innom din nærmeste trafikkstasjon. Eller klag til verkstedet, men du får vel neppe så mye ut av det (pengene tilbake eller prisavslag kanskje?)

Hva er målet med å klage? Vil du gjøre livet kjipt for verkstedet eller vil du ha penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen penger vil hun jo ikke få, da hun ikke har tapt noe på dette.

Anonymkode: 27799...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min peugot 307 på EU kontroll i mai i år, var noen feil som måtte rettes før den ble godkjent, deriblant en bremseskive med over 25% rust. Denne bilen er 13 år gammel. 

Ellers var alt i tipp topp stand både på rust, bremserør og alt annet, 

Nylig startet clutchen å fjuske, greit nok det. Istedenfor å bare skifte utløserlager skiftet jeg hele clutchen. Utløserlageret var i fillebiter... Også fikk jeg beskjed om at bilen var en potensiell dødsfelle da bremserørene var totalt ødelagt, det var ikke snakk om lange turen før de røk. Jeg kunne drept meg selv i værste fall drept noen andre. 

Dette ble ikke nevnt noe om på EU kontroll, de blir ikke totalt ødelagt på 5 mnd. Det viser seg at bremserørene aldri har blitt gjort noe med. 

Har jeg rett til å klage til verkstedet som utførte kontrollen? De sendte meg jo avgårde i en liten dødsfelle egentlig.... Når de sier at alt annet er glimrende minus en bremseskive med rust på så er det jo noe som skurrer.. Stod heller ingenting på lappen over hva de sjekker. Om det da må utredes eller ikke... 

Bremserør stod det 0 på. Så ja, jeg føler for å klage de ned i verneskoene men jeg er usikker. Innspill takk. 😄

EU-kontrollen er kun en sjekk på hvordan bilens tilstand er, der og da! At dine bremserør er rustne nå, har ikke kommet etter at du hadde den inne til kontroll, men de som gjorde kontrollen dreit nok i å ikke bry seg om å si noe om det. De var nok tette, ikke noe lekkasje som kunne tilsi at de BURDE byttes. Jeg var ute for lignende på min forrige bil, der fikk jeg beskjed om at slangene pluss rør til bremser bak anbefales å byttes. Mekanikeren kom og snakka med meg om det, og vi ble enige om å sette opp en ny time for den reparasjonen. Det var ikke så dyrt heller, og når jeg fikk se hvordan slangene, som er mellom chassis og bakaksel så ut, var det helt klart at det var greit å få de skiftet.

At det var en dødsfelle du ble sendt ut igjen med, er vel kanskje litt drøyt. Noen elsker å overdrive litt i hvordan det fremlegges, og gjør sitt for å få kloa i reparasjonen. Det skal mye til at begge kretser skal svikte, DA skal det være mye dårlig av rør og slanger som svikter på en gang! For er det svikt i den ene kretsen, har du igjen halve effekten gjennom den andre kretsen, slik er alle bremser blitt laget i et par  mannsaldre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU-kontrollen er kun en sjekk på hvordan bilens tilstand er, der og da! At dine bremserør er rustne nå, har ikke kommet etter at du hadde den inne til kontroll, men de som gjorde kontrollen dreit nok i å ikke bry seg om å si noe om det. De var nok tette, ikke noe lekkasje som kunne tilsi at de BURDE byttes. Jeg var ute for lignende på min forrige bil, der fikk jeg beskjed om at slangene pluss rør til bremser bak anbefales å byttes. Mekanikeren kom og snakka med meg om det, og vi ble enige om å sette opp en ny time for den reparasjonen. Det var ikke så dyrt heller, og når jeg fikk se hvordan slangene, som er mellom chassis og bakaksel så ut, var det helt klart at det var greit å få de skiftet.

At det var en dødsfelle du ble sendt ut igjen med, er vel kanskje litt drøyt. Noen elsker å overdrive litt i hvordan det fremlegges, og gjør sitt for å få kloa i reparasjonen. Det skal mye til at begge kretser skal svikte, DA skal det være mye dårlig av rør og slanger som svikter på en gang! For er det svikt i den ene kretsen, har du igjen halve effekten gjennom den andre kretsen, slik er alle bremser blitt laget i et par  mannsaldre :)

vel jeg snakket med både vegvesenet og verkstedet. Viste dem bilder av rørene. Og de sa at dette er helt klart blitt oversett av personen som utførte EU kontrollen og at de ikke har blitt så dårlig på disse mnd. De skulle vært skiftet for lenge lenge siden. Bilen skulle aldri blitt godkjent ifølge både vegvesen og verksted. Jeg har fått reparasjonen gratis da det er en feil fra verkstedet sin side. Jeg hadde ingen feil på bremserør under EU kontrollen. Og nei, jeg overdriver ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel jeg snakket med både vegvesenet og verkstedet. Viste dem bilder av rørene. Og de sa at dette er helt klart blitt oversett av personen som utførte EU kontrollen og at de ikke har blitt så dårlig på disse mnd. De skulle vært skiftet for lenge lenge siden. Bilen skulle aldri blitt godkjent ifølge både vegvesen og verksted. Jeg har fått reparasjonen gratis da det er en feil fra verkstedet sin side. Jeg hadde ingen feil på bremserør under EU kontrollen. Og nei, jeg overdriver ikke. 

Så bra de tok reparasjonen, det kalles kort og godt slurv fra den som utførte EU-kontrollen den dagen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...