AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #1 Skrevet 9. desember 2015 På ungdomsskolen ble jeg kalt feit hver dag, og hver gang jeg spiste fikk jeg høre at tjukke mennesker ikke spiser, og at jeg måtte slutte å spise for å bli tynn. Jeg fikk vel en mild spiseforstyrrelse, men kom meg heldigvis ut av den. Nå, 2 år senere fikk jeg høre at jeg hadde lagt på meg, og det knuste meg. Det ga meg "flashbacks" til all mobbingen som gikk ut på kroppen min, og nå sliter jeg. Noen dager er selvfølgelig bedre (da kan jeg FAKTISK spise noe usunt så lenge jeg holder meg innenfor 1000kcal om dagen), men på de verste dagene spiser jeg kanskje 2 knekkebrød og et eple - ca 400kcal, også trener jeg av meg 5-600 kcal hver dag.Hva kan jeg gjøre? Vil ikke ha det sånn, men klarer ikke. Er livredd for å legge på meg et gram, da hadde jeg fått helt sammenbrudd tror jeg. Enkelte dager kan jeg også kaste opp fordi jeg tenker så mye, maten bare kommer opp automatisk Anonymkode: ab6f3...fe3
wintergirl Skrevet 9. desember 2015 #2 Skrevet 9. desember 2015 Snakk med legen din å be om å få time med en psykolog og gjerne en ernæringsfysiolog. Skjønner hvordan du har det og det er ikke greit. Spis sunt, men kos deg litt innimellom. Trening er utrolig viktig og godt for psyke og kropp + at du øker forbrenningen og får en stram og fin kropp som bonus. Mat skal ikke være en fiende, men en god nødvendighet som vi spiser med god samvittighet. 1
Tøytigern Skrevet 9. desember 2015 #3 Skrevet 9. desember 2015 (endret) Gå til fastlegen din og søk hjelp hos psykolog. Du har en svært alvorlig sykdom som ikke er til å leke med, og det er ikke noe man skal synse om på nettet.Søk den hjelpen du behøver for å ikke dø av dette. Fordi det er en dødelig sykdom. Endret 9. desember 2015 av Tøytigern
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #4 Skrevet 9. desember 2015 Snakk med legen din å be om å få time med en psykolog og gjerne en ernæringsfysiolog. Skjønner hvordan du har det og det er ikke greit. Spis sunt, men kos deg litt innimellom. Trening er utrolig viktig og godt for psyke og kropp + at du øker forbrenningen og får en stram og fin kropp som bonus. Mat skal ikke være en fiende, men en god nødvendighet som vi spiser med god samvittighet. Er så godt med noen som forstår, tusen takk for råd og tips! Det som er vanskelig for meg er at alle sier: "Du må spise mer så mye du er i aktivitet, du ødelegger forbrenningen din og legger på deg", men jeg tror ikke på det. Jeg vet jo innerst inne at det er sånn, men jeg har blitt en god del tynnere allerede ved å spise så lite - og vi vet alle at det funker.. Anonymkode: ab6f3...fe3
wintergirl Skrevet 9. desember 2015 #5 Skrevet 9. desember 2015 Er så godt med noen som forstår, tusen takk for råd og tips! Det som er vanskelig for meg er at alle sier: "Du må spise mer så mye du er i aktivitet, du ødelegger forbrenningen din og legger på deg", men jeg tror ikke på det. Jeg vet jo innerst inne at det er sånn, men jeg har blitt en god del tynnere allerede ved å spise så lite - og vi vet alle at det funker..Anonymkode: ab6f3...fe3Vet akkurat hvordan du har det. Spis for all del mer, men ikke begynn med alt på en gang. Øk litt etter som du føler holder vekten din stabil. Legger du på deg kan du få panikk og gjøre det vondt verre. Hvis du spiser 1000 kcal om dagen, ja det er lite hvis du trener, men du har en psyke som ikke takler alt på en gang og som kan trigge oppkast, så er det best å øke litt om gangen. Her må du finne din grense. Men alt fra 12-1800 kcal om dagen er normalt ettersom. Men hvis du er meget aktiv så prøv å komme deg opp til 1400 kcal om dagen i første omgang. Men bruk din tid på det. Men snakk med en om dette. Det vil gjøre deg godt. Du er sikkert en flott og pen jente. Det er så stygt å snakke om andres vekt syns jeg. Skulle det være sykelig overvekt eller sykelig undervekt så er det noe annet, men skal være forsiktig med å snakkes for mye om andres kropper.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #6 Skrevet 10. desember 2015 Snakk med legen din eller ring Foreningen for Spiseforstyrrelser. Anonymkode: 8f428...f95
Avalon Skrevet 10. desember 2015 #7 Skrevet 10. desember 2015 Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og netttjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser.. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå. Lykke til,Avalon, mod
Fremhevede innlegg