Gå til innhold

Hvordan pynter dere graven til jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mistet barnet mitt 😢💔 For første gang skal jeg pynte graven hans til jul. Hvordan pleier dere å pynte graven til deres kjære til jul? Krans, blomster eller lys? 

 

Anonymkode: b0d1d...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er litt crafty og pynter graven til mine foreldre og beste/oldeforeldre men en stor mosekrans med frysetørkede roser/kongler og masse lys. Gjør det på formiddagen julaften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krans legges på til eller rundt Allehelgenssøndag. 

Lys brenner hele året, så sant inge stjeler det eller vinden tar det. Til jul har vi egen lykt som bare brukes fra julaften og til ut på nyåret. Varierer med ulike elektriske lys inni. Friske tulipaner eller roser legges på ettersom det passer å kjøpe og gå og legge på, eventuelt sammen med tujagrønt til jul. 

Er du usikker så ta deg en tur på gravene noen dager før jul, og se hva andre har gjort. Jeg synes det viktigste er at graven ser velstelt ut samtidig som den blir behandlet med respekt mht. Hva som legges på graven. Men dette er mitt syn. 

Anonymkode: cc653...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Utrolig trist å høre om barnet ditt.

Ser gravene er pyntet veldig forskjellig, vi har kanskje gjort ''litt mye ut av det'', og jeg tror at man pynter så mye eller så lite man føler for å gjøre. Det viktigste er vel kanskje at det ser velstelt ut.

Legger ved et par bilder av hvordan vi har pyntet graven til gutten vår til jula, kanskje du får litt inspirasjon av hva vi har gjort.

12355242_10156332982910188_417543881_n-1

12349540_10156332983860188_1077170454_o-

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula i fjor var den første etter at kjæresten døde. Moren hans og jeg la først på en krans på grava til allehelgensdag, og på julaftens formiddag la familiens hans ned en ny krans. Jeg var ikke med da fordi jeg feiret jul på en annen kant av landet. Vi lot begge kransene stå på grava fram til våren. Helt siden han døde har vi tent lys ofte, men på høytider eller andre spesielle merkedager, tenner vi gjerne flere lys.

For graven til pappa, og til besteforeldrene mine, pleier vi å gjøre det ganske enkelt. Til allehelgensdagen pynter vi med granbar, kristtorn eller andre vintergrønne vekster. Til jul gjør vi ikke annet enn å tenne lys. Å miste kjæresten har vært mye verre enn å miste pappa og besteforeldre, som alle døde i høy alder. Jeg har ikke behov for trøst for tapet av dem på samme måte for kjæresten. Derfor bruker jeg også mer tid på å stelle kjærestens grav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Siden min tante går nuts på graven til min farmor og farfar blir det ofte ikke plass til noe(n) andre der og ting jeg har satt på graven blir fjernet ganske fort. (De svarer samtykkende når jeg spør om de har fjernet det) 
Så jeg legger på en fin krans som jeg putter to store roser i hulrommet i midten på + et gravlys som skal branne i ca 48timer. 

Har ikke fått plantet så mye der fordi onkel og tante er der i forkjøpet og smekker opp så mye planter at det er så vidt man kan skimte gravstøtta. 

Jeg synes det er trist fordi jeg drar på graven når jeg må samle tankene mine. Bare sitte ved graven og tenke på alt det fine vi gjorde sammen og på alt mulig annet. Det er et fint sted hvor jeg finner litt "fred".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...