AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #1 Skrevet 9. desember 2015 Jeg skjønner ikke helt dette med BMI.. Det står at man er undervektig hvis man har en BMI på lavere enn 18,5. Over dette er normal kroppsvekt. Men jeg leste at en lege skrev at det begynner å bli helseskadelig om man har en BMI under 20. Men dette er jo fortsatt vanlig? Men stemmer det? Anonymkode: 68d96...0c1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #2 Skrevet 10. desember 2015 Det er så enkelt som at en på bmi 18.5 er normalvektig, men fortsatt under det anbefalte tallet. Så forskjellig fra person til person. Anonymkode: f05f9...2b8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #3 Skrevet 10. desember 2015 Normal BMI er og forblir 18,5 - 24,9. Det er ikke helseskadelig å være innenfor disse verdiene. Anonymkode: ffef4...ab6
Roseh Skrevet 10. desember 2015 #4 Skrevet 10. desember 2015 Jeg skjønner ikke helt dette med BMI.. Det står at man er undervektig hvis man har en BMI på lavere enn 18,5. Over dette er normal kroppsvekt. Men jeg leste at en lege skrev at det begynner å bli helseskadelig om man har en BMI under 20. Men dette er jo fortsatt vanlig? Men stemmer det?Anonymkode: 68d96...0c1om man har null fett på kroppen men trener styrke så vil musklene gjøre at du får høyere BMI. Så da kan man vel være undervektig. Derfor BMI kan være litt feil å måle etter.Om du veier 45kg og har bmi på 18.5 også begynner du å trene mye uten å spise mer, så får du plutselig bmi på 20 f.eks.Så kanskje hun har en ekstra sikkerhetsmargin i at hår, vann, avføring og muskler kan gi en kunstig høyere vekt. Om jeg skal gjette.
Okapi Skrevet 10. desember 2015 #5 Skrevet 10. desember 2015 BMI er egentlig et statistisk verktøy ment til bruk på befolkninger. På individnivå kan det kun brukes som retningslinje. Det har en viss nytteverdi, men det er bare et første ledd (eller andre, etter vekt) før nærmere undersøkelser. Man kan ikke konkludere med stort når BMI er eneste informasjon man har å gå på.Hvis en lege (helst en som har både erfaring og kjennskap til statistikk) sier at en BMI på under 20 kan være usunt, er det nok fordi mange, eller tilmed de fleste, med en BMI under 20 ikke er særlig sunne. Ikke fordi det høyde/vekt-forholdet i seg selv er et problem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå