Sushi Skrevet 9. desember 2015 #21 Skrevet 9. desember 2015 Kan ikikke barna din pusle fysiske puslespill i stedet for å spille et spill på ipaden?Anonymkode: 738c2...dfbDet er ikke enten eller. iPad-puslespillet har den fordelen at lillebroren ikke kan spise opp brikkene, da. Synes hele debatten blir litt søkt. De fleste synes vel det er ok at et barn ser i en bildebok med dyr. Men så snart barnet ser på kua på et nettbrett så er det avhengighetsskapende og skadelig? Det blir for dumt. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #22 Skrevet 9. desember 2015 Det er ikke enten eller. iPad-puslespillet har den fordelen at lillebroren ikke kan spise opp brikkene, da. Synes hele debatten blir litt søkt. De fleste synes vel det er ok at et barn ser i en bildebok med dyr. Men så snart barnet ser på kua på et nettbrett så er det avhengighetsskapende og skadelig? Det blir for dumt.Utviklingsmessig er det faktisk en forskjell. Ikke nødvendigvis avhengighetsskapende og skadelig men med ei bok lærer de finmotorikk med å bla i sider, boka er mer håndterbar så de kan lære litt mer grovmotorikk også. De kan lære om fysikk med at en bok kan blas frem og tilbake og at ting eksisterer på siden bak selv om man ikke ser den eksakt nå og det er mulig ei bok er bedre for øynene enn nettbrettet også i følge optikerforbundet. Den motoriske biten med nettbrett sammenlignet med bøker og tv er viktig. Vu sitter mye mer monotont med nettbrett enn vi gjlr med bøker og tv. Det er ikke bra for et lite barneskjelett. Puslespill feks er det enorm forskjell på på nettbrett og ekte puslespill. Ved normale puslespill er man i bevegelse, heller enn med den kjennte ipadnakken. Ved normale puslespill bruker man grovmotorikk og finmotorikk og øynene utvikles til å lære dybder, og hånd øye koordinasjonen utvikles bedre. Å lære dyrelyder og bokstaver er mye mindre viktig enn å være i bevegelse. Bevegelse for barn har enorm betydning for hjerneutvikling. Ved bøker, puslespill og tegning bruker vi kroppen mer variert enn med ipad. Selv med tv er barna mer fleksible i bevegelsene enn med ipaden. Det å ta på det barna leker med, ei bok feks har også betydning for hjerneutvikling og hjernevekst og er bedre enn å sitte med en finger på en ipadJeg demoniserer ikke. Jenta vår bruker ipad av og til, men jeg er klar over hva jeg gjlr og hva det går ut over. Barn trenger å lære tekniske verktøy ja, men ikke før treårsalder og egentlig ikke stort før skolestart heller. Anonymkode: d6f4b...cb5 2
Sushi Skrevet 9. desember 2015 #23 Skrevet 9. desember 2015 Igjen: Det er ikke enten eller. Det er nyttig informasjon du kommer med, men du forteller det til helt feil person. Jeg er fullstendig imot fri bruk av skjermer. Ungene mine er mye ute og vi leser veldig mye. Det eneste jeg sier er at nettbrett kan være både nyttig og lærerikt, og at å introdusere det tidlig ikke er det samme som at barna bruker brettet mye. Igjen: grenser.Jeg vil si du demoniserer når du nevner skadelig utvikling av skjelettet som et svar på mitt innlegg.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #24 Skrevet 9. desember 2015 Utviklingsmessig er det faktisk en forskjell. Ikke nødvendigvis avhengighetsskapende og skadelig men med ei bok lærer de finmotorikk med å bla i sider, boka er mer håndterbar så de kan lære litt mer grovmotorikk også. De kan lære om fysikk med at en bok kan blas frem og tilbake og at ting eksisterer på siden bak selv om man ikke ser den eksakt nå og det er mulig ei bok er bedre for øynene enn nettbrettet også i følge optikerforbundet. Den motoriske biten med nettbrett sammenlignet med bøker og tv er viktig. Vu sitter mye mer monotont med nettbrett enn vi gjlr med bøker og tv. Det er ikke bra for et lite barneskjelett. Puslespill feks er det enorm forskjell på på nettbrett og ekte puslespill. Ved normale puslespill er man i bevegelse, heller enn med den kjennte ipadnakken. Ved normale puslespill bruker man grovmotorikk og finmotorikk og øynene utvikles til å lære dybder, og hånd øye koordinasjonen utvikles bedre. Å lære dyrelyder og bokstaver er mye mindre viktig enn å være i bevegelse. Bevegelse for barn har enorm betydning for hjerneutvikling. Ved bøker, puslespill og tegning bruker vi kroppen mer variert enn med ipad. Selv med tv er barna mer fleksible i bevegelsene enn med ipaden. Det å ta på det barna leker med, ei bok feks har også betydning for hjerneutvikling og hjernevekst og er bedre enn å sitte med en finger på en ipadJeg demoniserer ikke. Jenta vår bruker ipad av og til, men jeg er klar over hva jeg gjlr og hva det går ut over. Barn trenger å lære tekniske verktøy ja, men ikke før treårsalder og egentlig ikke stort før skolestart heller. Anonymkode: d6f4b...cb5Støtter opp om denne.http://www.vg.no/nyheter/innenriks/vgdigitaleliv/kan-bli-en-stor-utfordring-for-synet/a/23300669/ http://e24.no/digital/smaabarn-blir-avhengige-av-ipad-maa-i-terapi/20362460 Anonymkode: 21aea...b89 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #25 Skrevet 9. desember 2015 Er så enig med deg TS. Det er en grunn til at flere skandinaviske land har nasjonale retningslinjer for å begrense skjermbruk til små barn. Eget nettbrett er helt uaktuelt på mange, mange år enda til vår 2,5 åring, det trenger ingen små barn. Litt TV-titting er selvsagt helt greit, så lenge det ikke erstatter andre mer verdifulle aktiviteter. Jeg tror at mange har intensjoner om "bare litt", men at dette lett sklir ut om man ikke har klare rammer. Med lange dager i barnehagen hver uke, med mye lyd, stimuli og inntrykk, ser vi hvor godt det er for vår gutt å roe helt ned og koble ut uten at det skjer noe rundt han. Det virker på meg som at mange foreldre er redde for å la barna kjede seg litt, og passiv underholdning blir ofte letteste utvei for å slippe at ungen slår seg vrang (feks i bil, eller når man venter på maten på restaurant). Vi ønsker å lære vårt barn at noen situasjoner innebærer å vente, noe som kan være litt kjedelig - da er det fint å bruke fantasien for å komme på måter å underholde seg på. Og ja, kunnskap om data/teknologi trenger barn i dag, men det betyr ikke at man trenger å pushe på med dette så tidlig som mulig, til og med før barn kan gå (!) og snakke (!). Anonymkode: fb100...c54Takk for reflekterende innlegg! Jeg tenker også at det er veldig sunt for barn å lære å kjede seg og at det ikke skal skje noe rundt de hele tida. Barn har godt av å bli oppfinnsomme og selv om vi lever i en digital verden trenger ikke barn å lære seg nettbrett og slikt før i skolealder. Skolebarn lærer fort å bruke nettbrett. Jeg har selv brukt kun i underkant av 1 dag på å lære eldre på gamlehjem å bruke nettbrett. Barna har godt av å kunne få utfolde seg enn å bli passivisert med et nettbrett slik mange barn blir i dag. -TS Anonymkode: 21aea...b89 1
Orchideae Skrevet 10. desember 2015 #26 Skrevet 10. desember 2015 Jeg stiller meg klar for halshugging. Jenta vår er tre, og fikk eget nettbrett da hun var rett over ett år.Hvorfor? Vi skulle kjøpe DVDspiller til bilen, men kunne legge på 500,- så fikk vi en tab istedet. Valget ble lett da. Dette kjøpte vi fordi vi i sommerhalvåret hver eneste helg kjører frem og tilbake til campingvognen vår, som ligger 1 time og 40 minutter unna. Først brukte vi den kun til det. Nå bruker hun den både i bilen og spiller litt innimellom, eventuelt ser på YouTube. Hun er superflink og klarer å bruke den helt alene. Hun bruker det kanskje 15-30 minutter de dagene hun bruker det. Det synes ikke jeg er galt med tanke på at hun da ser på barnesanger eller pusler på det. Ofte etter barnehagen vil hun se på netflix, da gjerne Littlest Pet Shop. Dette gjør hun frem til middagen er klar, så ca. 30 minutter. Har null dårlig samvittighet for det. Hun er sliten etter bhg og liker å koble ut litt foran TVen med pleddet over seg.Hun er i barnehagen en veldig aktiv jente som leker med de fleste. Langt fremme motorisk, pratet rent i snart ett år. Er vi slitne liker jo vi å slenge oss på sofaen og slappe av litt før vi gjør noe annet. Vi går ikke ut å klatrer i trærne da.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #27 Skrevet 10. desember 2015 Jeg stiller meg klar for halshugging. Jenta vår er tre, og fikk eget nettbrett da hun var rett over ett år.Hvorfor? Vi skulle kjøpe DVDspiller til bilen, men kunne legge på 500,- så fikk vi en tab istedet. Valget ble lett da. Dette kjøpte vi fordi vi i sommerhalvåret hver eneste helg kjører frem og tilbake til campingvognen vår, som ligger 1 time og 40 minutter unna. Først brukte vi den kun til det. Nå bruker hun den både i bilen og spiller litt innimellom, eventuelt ser på YouTube. Hun er superflink og klarer å bruke den helt alene. Hun bruker det kanskje 15-30 minutter de dagene hun bruker det. Det synes ikke jeg er galt med tanke på at hun da ser på barnesanger eller pusler på det. Ofte etter barnehagen vil hun se på netflix, da gjerne Littlest Pet Shop. Dette gjør hun frem til middagen er klar, så ca. 30 minutter. Har null dårlig samvittighet for det. Hun er sliten etter bhg og liker å koble ut litt foran TVen med pleddet over seg.Hun er i barnehagen en veldig aktiv jente som leker med de fleste. Langt fremme motorisk, pratet rent i snart ett år. Er vi slitne liker jo vi å slenge oss på sofaen og slappe av litt før vi gjør noe annet. Vi går ikke ut å klatrer i trærne da. Kroppen kobler kanskje av, men hjernen jobber på høygir for å prosessere nye inntrykk fra skjermen. Anonymkode: fb100...c54
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #28 Skrevet 10. desember 2015 Helt enig med deg TS Min stedatter på 6 får låne sin brors ipad en sjelden gang men har ikke fått egen enda. Skal hun koble av blir det litt barnetv, resten av tiden sitter hun å leker med lekene sine. Hun takler dette kjempe bra, veldig sjelden mas etter tlf og ipad.Har du en datter på 6 år? Anonymkode: fb3a5...69d
Vera Vinge Skrevet 11. desember 2015 #29 Skrevet 11. desember 2015 Jeg ser ikke problemet med tv og ipad-bruk med begrensninger. Og så er det sikkert riktig at ipad har en del muligheter for læring som vi ikke har lært oss å bruke. Men til å se filmer o.l. er jeg mer glad i tv, fordi jeg syns de (dvs min eldste på snart fire) blir så oppslukt i ipaden, og han virker å bli litt sliten av den.Men jeg er absolutt for mer kreativ lek, framfor passiv underholdning, selv om jeg ikke sier fullstendig nei til tv eller ipad. Det er ikke hver dag barna ser på tv her, og om sommeren er det veldig lite. Mens enkelte dager når barna er ekstra slitne om kvelden, kan faktisk tven være helt ok avkobling for små og store. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå