Gå til innhold

Småbarn og iPad/mobilbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter mitt første barn og teknologialderen er over oss, det vet jeg.

Samtidig ønsker jeg ikke å gi mitt barn tilgang på nettbrett eller smartphone i de første leveårene? Hvorfor ikke? Jeg har sett mange småbarn som er og blir fullstendig oppslukt i og avhengig av duppedittene. Barna får nakke/ryggskader av å sitte bøyd over skjermen i strekk. Barna blir også mer passive og lærer ikke å kjede seg/underholde seg selv. Det ender opp med at barna må bli underholdt hele tida. Jeg har også sett småbarn av mine venninner i fullstendig raserianfall når de blir fratatt nettbrettet. Det verste tilfellet jeg har sett er en baby på under 1 år som fikk fullstendig utbrudd etter at han ikke fikk lov til å leke med mammas smartphone mer. Babyen var rett og slett utrøstelig og mammaen endte opp med å gi tilbake telefonen. Jeg ønsker at mine barn skal få utfolde seg i frilek og lære med andre plattformer enn nettbrettene, men jeg kan nok innføre det gradvis i skolealder som læringsplattform.

Når jeg snakker med andre foreldres synspunkt på denne saken synes de jeg er urimelig og urealistisk og at nettbrett er noe barn MÅ ha. 

Hva synes dere andre om dette?

Anonymkode: 21aea...b89

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lykke til med de gode intensjonene!

Anonymkode: a5c7d...da9

• Liker 7
Skrevet

På samme måte som vi voksne gjerne sløver litt foran TV og nettbrett når vi er slitne kan det være fint for et barn å få koble litt av med helt passiv underholdning i blant. Noen dager er det masse opplegg i barnehagen, og da ser jeg ikke poenget med å presse barnet ut på lekeplassen hvis det er slitent. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte som deg, min lille skulle ikke se TV el.l før han ble 3! 

Så kom hverdagen og realiteten, og han er nå 2 år. Han ser fortsatt ikke TV, og er null interessert i barne-tv, men Super Simple Learningsongs på YouTube er moro. Han får se litt hver dag, mellom en travel, hektisk barnehagedag og middag her hjemme. Han er sliten og liker å koble av, og jeg/vi får ro til å lage middag. Han legger den (nesten) alltid frivillig fra seg når vi  ber ham om det, hvis ikke vet han at den blir fjernet.

• Liker 1
Skrevet

En overlevde før i tida uten nettbrett og. Jeg eier ikke noen form for nettbrett i dag og jeg og barnefar har heller ingen planer om å skaffe oss ett når poden kommer til verden. 

• Liker 4
Skrevet

Helt enig med deg TS :) Min stedatter på 6 får låne sin brors ipad en sjelden gang men har ikke fått egen enda. Skal hun koble av blir det litt barnetv, resten av tiden sitter hun å leker med lekene sine. Hun takler dette kjempe bra, veldig sjelden mas etter tlf og ipad.

• Liker 2
Skrevet

Helt enig med deg TS :) Min stedatter på 6 får låne sin brors ipad en sjelden gang men har ikke fått egen enda. Skal hun koble av blir det litt barnetv, resten av tiden sitter hun å leker med lekene sine. Hun takler dette kjempe bra, veldig sjelden mas etter tlf og ipad.

Så godt det finnes flere der ute med samme meninger :) jeg tenker at det er viktig for småbarn i det tidlige stadiet å lære seg å være kreativ og underholde seg selv igjennom frilek. Barn har jo alltids barne TV og se på også. Jeg har sett altfor mange tilfeller av familier der hvert familiemedlem sitter med hver sin skjerm dag ut og dag inn. Barna blir ikke noe lykkeligere av det. Spør man barn, er det mange som ønsker at foreldrene ikke brukte så mye tid på mobilen, men mer tid på dem. 

• Liker 1
Skrevet

Du har mange fine tanker om hvordan du vil at barna dine skal vokse opp. Men du demoniserer nettbrettet og gir det skylden for alt som er galt i dagens samfunn. :P 

Det finnes knapt barn som har mindre skjermtid enn mine. De er skikkelige uteunger, de er kreative og de leker seg veldig fint selv. Dette til tross for at de begge ble introdusert for iPad som babyer. Brettet brukes ikke som tidsfordriv, men vi ser på dyr og biler sammen med den yngste (soundtouch) og den eldste lærer bokstaver eller spiller puslespill. Det er vi voksne som bestemmer når de får bruke det, som med det meste i livet deres. Det brukes langt fra hver dag.

Nettbrett er ikke noe barn MÅ ha, det har du helt rett i. Men det er ikke nødvendigvis negativt at de har/bruker det heller. Foreldre som ikke klarer å sette grenser for skjermbruk klarer neppe å sette grenser for så mye annet heller, og da er man like langt.

• Liker 2
Skrevet

Fullstendig enig med deg TS. En venninne delte også denne meningen før hun fikk barn, og jaggu har hun ikke mer eller mindre klart å holde på det også. Nå er barnet 3 år og nettbrett ble først introdusert for kort tid siden og da men "læreapper". Barnet vil heller leke med lekene sine enn å sitte med nettbrettet i fanget. Det er veldig spennende i 10 min og så går han heller å gjør noe annet. Ved et par anledninger har han også fått se på film på nettbrett på lenger bilturer. 

Syntes holdningene dine er sunde TS! Håper jeg også klarer å holde dette dersom jeg en dag får barn! Jeg ser absolutt fordelen ved at barna får benytte seg av teknologi, men ikke istede for annen lek og moro. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker om alle med "gode" intensjoner, få barnet først du.... Så får du se!

Jeg fikk mitt første barn for 23 år siden og tenkte den gangen at hun ikke skulle ha syntetiske klær .og helst ikke plastleker I dag ler jeg meg skakk av det! Hadde jeg møtte meg selv (som i Yoghurt-reklamen) så hadde jeg blitt dritflau!!!!

• Liker 3
Skrevet

Du har mange fine tanker om hvordan du vil at barna dine skal vokse opp. Men du demoniserer nettbrettet og gir det skylden for alt som er galt i dagens samfunn. :P 

Det finnes knapt barn som har mindre skjermtid enn mine. De er skikkelige uteunger, de er kreative og de leker seg veldig fint selv. Dette til tross for at de begge ble introdusert for iPad som babyer. Brettet brukes ikke som tidsfordriv, men vi ser på dyr og biler sammen med den yngste (soundtouch) og den eldste lærer bokstaver eller spiller puslespill. Det er vi voksne som bestemmer når de får bruke det, som med det meste i livet deres. Det brukes langt fra hver dag.

Nettbrett er ikke noe barn MÅ ha, det har du helt rett i. Men det er ikke nødvendigvis negativt at de har/bruker det heller. Foreldre som ikke klarer å sette grenser for skjermbruk klarer neppe å sette grenser for så mye annet heller, og da er man like langt.

Kan ikikke barna din pusle fysiske puslespill i stedet for å spille et spill på ipaden?

Anonymkode: 738c2...dfb

• Liker 4
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, ts. Vi har akkurat de samme tankene rundt ipad/smart telefon. Vi har en gutt på 15 mnd, han får se på barnetv på tv'en, men ikke holde på med ipad (vi har ikke ipad engang, hadde en samsung tab tidligere, men den solgte vi for den ble rett og slett ikke brukt av oss engang). 

Vi har også noen venner som har barn som omtrent har fri tilgang til ipad og diverse. De er helt avhengig. Det ser absolutt ikke bra ut! Når vi er på besøk får barna sitte på rommene sine med hver sine ipader, ser ikke noe til de. Synd, for vi ønsker jo å treffe barna også. 

• Liker 2
Skrevet

Kan ikikke barna din pusle fysiske puslespill i stedet for å spille et spill på ipaden?

Det gjør de sikkert også.

1948 ringte. De savner deg ;)

Man må faktisk face facts. Tidene endrer seg. Barn skal ha variasjon. Hverdagen er mye tøffere for de nå enn tidligere når mor var hjemmeværende og de var hjemme fra skolen kl. 13.30.

• Liker 2
Skrevet

Tidene forandrer seg og man må være med.

Jeg mener barn skal være ute å leke, de skal klatre i trær, slå seg og ha det gøy. Men de må også få lov til å prøve ut teknologiske duppeditter. Man behøver ikke å introdusere dem for det når de er 1-2 år gamle. Barn i dag er utrolig gode på teknologi, og dette vil også være fremtiden deres. Alt rundt oss vil bli mer og mer teknologisk. 

Men det er selvsagt viktig å ha regler og spilletider. Alt med måte.

Anonymkode: e7909...0db

Skrevet

Jeg har allerede bestemt meg for hvordan jeg ønsker å ha det i vårt hus. Jeg er helt enig i det du sier. Synes det blir for mye, og ungene er jo helt oppslukt i telefonen, iPaden eller pc-en, og i så ung alder også. Jeg vil at barna mine skal oppleve ting, leke med lekene sine, være ute, sammen med venner. Jeg vil at de skal nyte det - blir aldri å tvinge mine fremtidige barn ut bare fordi de bør være ute. Mamma gjorde det EN gang fordi noen sa det var lurt, men aldri mer. Vi ville ikke ut, men hun sa vi måtte. Vi satt tydeligvis på trappa alle tre, i vinterklærne på, og bare satt der med hodene ned. :fnise: Jeg blir nok å oppmuntre barna mine til å dra ut eller spille brettspill, leke med lego eller andre ting og bli med selv - finne på leker ute i hagen og vise at det å være ute er gøy. Og heller ha iPaden eller PC-en som underholdning av og til, akkurat som TV-en var underholdning for oss. Men ikke hele tiden :) Vi satte veldig pris på det å se film fordi vi ikke fikk se film KONSTANT.

Anonymkode: cc987...5b4

• Liker 1
Skrevet

Du, dersom min gutt ble tatt fra en sko han sleika på da han var rundt ett satte han i dødsskrik som reiv i stykker ørene mine. Så i smarttelefon-tilfellet du beskriver var det nok like gjerne det at mora var så frekk å ta ifra ungen noe den dreiv med som at det var akkurat en telefon. 

Jeg har unger som ser litt TV, eldste bruker litt ipad, og så leker dem med alt mulig anna innimellom. Ser overhodet ikke problemet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener overhodet ikke at barna ikke skal få tilgang til hverken pad eller TV. Tidene forandrer seg og vi er nødt til å følge med enten vi vil eller ikke. Men det er en forskjell på å la de få sitte med paden f.eks 30min om dagen og å se på barne TV og kanskje litt disneychanel innimellom og det å la dem sitte med det konstant. 

Skrevet

Du, dersom min gutt ble tatt fra en sko han sleika på da han var rundt ett satte han i dødsskrik som reiv i stykker ørene mine. Så i smarttelefon-tilfellet du beskriver var det nok like gjerne det at mora var så frekk å ta ifra ungen noe den dreiv med som at det var akkurat en telefon. 

Jeg har unger som ser litt TV, eldste bruker litt ipad, og så leker dem med alt mulig anna innimellom. Ser overhodet ikke problemet.

Enig i denne. Det TS beskriver er en helt normal situasjon der en ettåring blir fratatt ettellerannet som han driver med. En spade, en stein han vil ha med seg inn, eller en mobiltelefon. Sånn er de fleste barn i slike situasjoner!

Jeg har også hørt mange ramaskrik om ipadens skadevirkning og avhengige småbarn. Kjenner meg ikke igjen. Alle småbarnsforeldre jeg kjenner har introdusert ipad/mobil tidlig, men bruker den f.eks. på flyreiser, for å kjøpe seg litt tid på øret når barna kommer opp i senga klokka seks på lørdag morgen, for å skype med besteforeldre eller lignende. 

Mulig at det er noen få som lar disse apparatene dominere i hverdagen, men det er nok et lite mindretall.

Anonymkode: de43c...a2b

Skrevet

Dessverre blir det fort sånn at de som ikke er blitt introdusert for div barnetv/tvserier og nettbrett med ulike spill, satt litt utafor. Kanskje havner ungen din i et kull hvor flere tenker som deg, og da er det ikke noe særlig å tenke på - men de aller fleste blir introdusert ved tidlig alder.

Jeg er enig med deg i det du sier, i teorien. Men i praksis...: Barna trenger å lære seg å bruke nettbrett og data. Det brukes i skolen, og kan de bruke det fra før, vil det effektivisere undervisningen, fremfor å måtte lære Per og Trine hvordan man i det hele tatt slår på denne duppeditten... Det vil også hindre mer oppdaterte elever i å bli sinket i læringen. 

Men det trenger ikke å brukes som underholdningsstasjon - altså å erstatte bl.a rollespill, hyttebygging, treklatring og dukketeater. Eller puslespill for den del... Læringsstasjon derimot - der kan et nettbrett/data bli et svært nyttig verktøy, som barnet vil ha bruk for resten av livet.

• Liker 1
Skrevet

Er så enig med deg TS. Det er en grunn til at flere skandinaviske land har nasjonale retningslinjer for å begrense skjermbruk til små barn. Eget nettbrett er helt uaktuelt på mange, mange år enda til vår 2,5 åring, det trenger ingen små barn. Litt TV-titting er selvsagt helt greit, så lenge det ikke erstatter andre mer verdifulle aktiviteter. Jeg tror at mange har intensjoner om "bare litt", men at dette lett sklir ut om man ikke har klare rammer. Med lange dager i barnehagen hver uke, med mye lyd, stimuli og inntrykk, ser vi hvor godt det er for vår gutt å roe helt ned og koble ut uten at det skjer noe rundt han. 

Det virker på meg som at mange foreldre er redde for å la barna kjede seg litt, og passiv underholdning blir ofte letteste utvei for å slippe at ungen slår seg vrang (feks i bil, eller når man venter på maten på restaurant). Vi ønsker å lære vårt barn at noen situasjoner innebærer å vente, noe som kan være litt kjedelig - da er det fint å bruke fantasien for å komme på måter å underholde seg på. 

Og ja, kunnskap om data/teknologi trenger barn i dag, men det betyr ikke at man trenger å pushe på med dette så tidlig som mulig, til og med før barn kan gå (!) og snakke (!). 

Anonymkode: fb100...c54

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...