Gå til innhold

Hvordan unngå "griskheten"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert en merkelig overskrift det der men:

Vi lurer på hvordan vi skal gjøre det i bryllupet vårt med gaver...

Har opplevd i flere brylluper at fokuset på gaver blir helt voldsomt!

F.eks;

-det å få en invitasjon, med en hel side med gavelister forskjellige steder. Får følelsen av: "hei, vil dere komme i bryllupet vårt, vi ønsker oss det og det".

-metervis med gavebord i selskapslokalet, og et brudepar og nær familie som går rundt og kommenterer gavene, "åh, den var skikkelig stygg, hvorfor kan ikke folk holde seg til listene?". :o

Har mest lyst til å skrive at vi ikke ønsker oss noe i gave, bare en skikkelig bra bryllupsdag med familie og gode venner. De bruker jo faktisk masse penger bare på å komme! Man gifter seg jo ikke for gavene!

Men skjønner selvfølgelig at det er lettere for gjester som vil kjøpe gave, å kjøpe noe de vet brudeparet ønsker seg...

Har noen av dere bruder noen tanker omkring dette?

Hvordan løser dere dette, uten at man føler seg "grisk"? :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi en liste over ønsker til forloverne, og skriv i invitasjonene at spørsmål kan stilles disse (forloverne altså, kludrete formulert).

Skrevet

Vi skrev en bitteliten setning i vedlegget om hvor vi hadde lagt ut ønskelistene. Resten av arket var om hvor en kunne parkere, litt om planen for dagen, veiforklaring mm.

Vi ønsket heller ikke å fokusere på gaver, men det er nå slik at bryllupsgjester kjøper gaver, det gjør jeg jo selv også. Og da er det så mye mer lettvint å kunne forholde seg til en liste. Det syns jeg selv også når jeg er gjest.

Skrevet

Det ble svært lite gavefokusering i vårt bryllup siden vi fulgte canadisk tradisjon med å ta gaveåpningen formiddagen etter. Så gavene stod innpakket på et bord i et eget rom, og det ble ingen kommentarer eller sammenligninger eller noe sånt. Men det var jo noen som lurte fælt på hva vi fikk, som syns det er stas å se.

Å legge gaveliste i invitasjonen kunne jeg ikke finne på å gjøre, syns ikke det passer seg. Min erfaring er at de fleste gjester spør av seg selv når den store dagen nærmer seg, og de som ikke spør har gjerne lyst til å kjøpe en overraskelses-gave, nettopp noe som ikke står på noen liste. Hvis dere ikke vil ha gaver kan dere jo feks ønske dere et bidrag til en veldedig organisasjon?

Skrevet
Å legge gaveliste i invitasjonen kunne jeg ikke finne på å gjøre' date=' syns ikke det passer seg. Min erfaring er at de fleste gjester spør av seg selv når den store dagen nærmer seg, og de som ikke spør har gjerne lyst til å kjøpe en overraskelses-gave, nettopp noe som ikke står på noen liste. Hvis dere ikke vil ha gaver kan dere jo feks ønske dere et bidrag til en veldedig organisasjon?[/quote']

Litt enig med Piarina her. Nå er ikke jeg av dem som er mest opptatt av etikette, men å nevne noe som helst om gaver i invitasjonen er vistnok ganske fy-fy og det har jeg heller aldri opplevd at noen har gjort i de invitasjonene jeg har fått (har vært i noen bryllup etterhvert). Spesielt hvis du nettopp ikke ønsker noe fokus på gaver, så ville jeg ikke ha nevnt noe om det i invitasjonene!

Det som kan være lurt, er å informere foreldrene deres og forlovere om hvor gavelistene ligger, slik at de kan fortelle gjester som spør. Ellers så tror jeg som Piarina sier, at folk vil spørre dere hvis de ønsker å kjøpe noe fra listen. Og da er det jo ok å si hvor listene ligger! :wink:

Gjest Madam Felle
Skrevet

Vi kommer ikke til å legge ved noen ønskeliste i invitasjonen. Men mine foreldre og hans mor får en hver. For er det noen som ringer de, for å høre hva vi ønsker oss, så er det greit å ha noen ønsker.

Men å nekte de å kjøpe gaver, kommer jeg ikke til å gjøre. :wink:

Skrevet

Vi skal lage en litt morsom hjemmeside om bryllupet, hvor vi også skal legge inn informasjon om overnattingsforslag, veibeskrivelse (ikke alle har vært her før), toastmaster, og gaveliste bla. Denne hjemmesiden vil nevnes i innbydelsen i sammenheng med toastmaster og overnatting og da vil man jo få sett gavelisten også... Vi syntes i allefall dette var en grei måte og gjøre det på :P

Skrevet
Vi skal lage en litt morsom hjemmeside om bryllupet' date=' hvor vi også skal legge inn informasjon om overnattingsforslag, veibeskrivelse (ikke alle har vært her før), toastmaster, og gaveliste bla. Denne hjemmesiden vil nevnes i innbydelsen i sammenheng med toastmaster og overnatting og da vil man jo få sett gavelisten også... Vi syntes i allefall dette var en grei måte og gjøre det på :P[/quote']

vi gjør det samme :)

Skrevet

Vi laget en hjemmeside om bryllupet der det blant annet stod hvor liste var lagt ut og hva vi ønsket oss (i tillegg til veibeskrivelser, mer om oss og frieri, planer for bryllupet osv). I invitasjonen skrev vi: "For mer info om bryllupet gå inn på http://..."

I tillegg gav vi foreldrene våre beskjed om hvor det lå lister slik at folk kunne spørre dem om de ville.

På bryllupsdagen satte vi to bord sammen til gavebord og gav instrukser om at skulle det bli nødvendig så kunne bordet utvides med flere bord etterhvert (det måtte de) slik at det ikke så så veldig grådig ut.

Det kunne for øvrig aldri falle oss inn å gå rundt å kommentere og rakke ned på ting vi ikke hadde satt på ønskelisten. Hver gave er gitt med omtanke og da burde man fokusere på det, ikke på det man får.

Skrevet

Vi ga liste til foreldre og forlovere. Folk spurte oss om å få eller disse. Eller de kjøpte noe annet. Vil man ike ha gaver kan man ønske seg penger til godt formål, eller skrive at man ikke vil ha.

Gaveliste med invitasjon og stygge kommentarer er frekt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes ikke man skal legge ønskelister eller nevne ønskelister i invitasjonene. Vi gjorde ikke det, men fikk likevel det meste av det som sto på lista vår.

Når det nærmer seg bryllupet, kan du være sikker på at gjester spør dere eller foreldrene deres om hva dere ønsker dere eller hvor dere har lagt ut liste.

Da blir dere ikke oppfattet som grådige i det hele tatt.

Skrevet

Jeg ser her at det er mange som mener at det er fy-fy det vi gjorde. Og jeg må innrømme at jeg lurte svært på om vi skulle ta det med. Og etter å ha diskutert det med flere, både kommende gjester og andre, og kun fått positiv respons, så fant jeg ut at det var like greit. Vi sendte som sagt med et vedleggsark, selve ønskelisten var det jo ikke snakk om.

Jeg har fått et par invitasjoner der det ikke står noe informasjon om noe som helst og da savnet jeg faktisk å vite hvor de hadde ønskelisten sin. Det er noe alle vet at brudeparet får gaver av gjester, og dersom det skulle være så flaut å si hvor listene er, ja da skulle det jo egentlig være like flaut og pinlig å faktisk lage en ønskeliste. For lager man en ønskeliste, ja da regner en jo med å få gaver da også.

Det går for det samme om det er paret selv eller mamma som sier hvor listene er. Det er laget en ønskeliste og da er det dermed forventet at det kommer gaver i bryllupet.

Og ønskelister er genialt! Vi fikk så og si nesten kun gaver fra listen, mens andre par vi har vært hos fikk nesten kun gaver utenom listen og måtte dermed stresse rundt for å bytte gaver som de fikk flere av eller ikke trengte. Og listene våre var ikke fulle av kjempedyre gaver. At vi fikk utrolig mye skyldes helt garantert ikke at vi kort nevnte hvor listene lå.

Og for å nevne enda en ting. Å bytte gaver ser jeg på som mer på kanten enn å ha en ønskeliste. Da er jo gavene ikke gode nok til å ta vare på.

Skrevet

Vi nevnte ingenting om gaver i vår invitasjon. De som ønsket å gi noe, kjøpte enten ved eget initiativ eller tok kontakt og spurte om hvor gavelisten var lagt ut.

Skrevet
Og ønskelister er genialt!

Enig!

Å bytte gaver ser jeg på som mer på kanten enn å ha en ønskeliste. Da er jo gavene ikke gode nok til å ta vare på.

Det er jeg uenig i. Man kan få dobbelt opp av ting, mens noen gaver er ting man rett og slett ikke trenger eller de faller ikke i smak... Å bytte ting er en ærlig sak, mener jeg. Som gjest synes jeg at det er lurt å kjøpe gaver fra listen, evt kjøpe noe annet som jeg vet at brudeparet vil ha. Man bør ihvertfall ikke kjøpe ting som er umulig å bytte...

Skrevet

Vi gav listen til min mor og til svigermor..Jeg kunne godt lagt den med invitasjonen. Ser ikke helt problemet i det.. Folk kjøper jo som regel gave når de skal i bryllup alikevel og da er det jo fint å gi bort noe brudeparet trenger! Om de opplyser om hva de ønsker seg i invitasjonen, så må jo det bare være kjempe kjekt! Jeg hadde ikke reagert om jeg hadde fått en sånn invitasjon..

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det ikke litt voldsomt å lage egne hjemmesider om bryllupet deres? Det virker litt pompøst, synes jeg.

Og det er ikke noen forskjell på å ha en gaveliste i invitasjonen eller på hjemmesiden sin.

Jeg hadde reagert om jeg fikk invitasjon med gaveliste.

Jeg hadde følt at det hadde litt veldig feil fokus!

Vi hadde gaveliste. Vi sørget for at foreldrene våre var informert om den. Det var lurt fordi de fikk endel spørsmål.

Min erfaring er at de som ønsket å kjøpe noe fra gavelisten spurte oss eller foreldrene våre hvor vi hadde liste.

Gjest Fighter
Skrevet

Vi hadde bare en bitteliten ønskeliste med noen få ting. Den lå på internett og folk som spurte fikk adressen til nettstedet. Da vi skulle lage ønskeliste fant vi ut at det egentlig var få ting vi trengte og at det er folk som trenger ting mer enn oss, så vi sa til folk at vi ville heller at de skulle gi penger til Kirkens Nødhjelp i stedenfor gave til oss. Vi fikk endel gaver, men ikke sånn at det var helt overveldende. Og noen støttet Kirkens Nødhjelp. :-)

Skrevet
Er det ikke litt voldsomt å lage egne hjemmesider om bryllupet deres? Det virker litt pompøst, synes jeg.

Og det er ikke noen forskjell på å ha en gaveliste i invitasjonen eller på hjemmesiden sin.

Vi hadde gaveliste. Vi sørget for at foreldrene våre var informert om den. Det var lurt fordi de fikk endel spørsmål.

Min erfaring er at de som ønsket å kjøpe noe fra gavelisten spurte oss eller foreldrene våre hvor vi hadde liste.

Vi har også hjemmeside. Er mange i familien som vi ikke har sett på en stund, og tenkte det var litt gøy å skrive litt om hvordan vi traff hverandre, hvordan vi ble forlovet, bilder av datteren vår osv.

Har også kontaktlisten vår her, tlf. til våre foreldre, toastmaster o.l.

Har også skrevet litt om forberedelsene, litt om forloverene (m/bilde) og litt om toastmaster (m/bilde). Har også veiforklaring til kirken og litt historie om kirken. Samme med festlokalet.

Har også linker til der vi har fått laget ringene våre + noen andre linker.

Har også en gjestebok, og også link til ønskelisten.

Min mann jobber innenfor IT og syntes det var litt stas å lage en slik side. Syntes det var litt morsomt vi da, og overhode ikke pompøst :-?

Venner og familie har syntes det har vært litt flott med den hjemmesiden de. Ikke alle som gjør det slik, nettopp derfor gjorde vi det :wink:

Ønskelisten ville vi ikke lagt ved i vår invitasjon. En link til bryllupssiden vår hadde vi ingen problem med.

Skrevet

Synes det er stor forskjell på å sende med gavelisten med invitasjon og ha den sammen med masse andre ting på en hjemmeside! Og hvorfor i all verden skulle det være pompøst med en hjemmeside?? Vi lager den i allefall mest for moro skyld, samt at man faktisk gjør ting lettere for gjestene med at de slipper å ringe morfarsvigers for å spørre om alle småting. Vet i allefall om noen som har mer enn nok annet å tenke på når det nærmer seg den store dagen :wink:

Selvsagt skal foreldre også få gavelisten, siden ikke alle bruker har tilgang på internett...

Men vi tenkte i allefall mest på å gjøre ting så enkelt som mulig for gjestene; ikke alle som kjenner foreldrene våre så godt heller... :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...