Gå til innhold

Snuser/snuste du under svangerskapet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rett på sak,

har snust i mange år. (Helt tåpelig, jeg vet det). Fant ut at jeg var gravid da jeg allerede var et par måneder på vei. Legen rådet meg selvfølgelig til å slutte, noe jeg iherdig prøvde. Klarte å slutte med snus i en del uker, før jeg dessverre røk på en smell igjen. Nå er jeg 6 mnd gravid ca og sluttet igjen for noen uker siden. Føler at jeg har kontroll nå.

Ergo så har jeg brukt snus i over halve svangerskapet. Og jeg skammer meg, noe så intenst mye. Det er masse liv i magen og jordmor sier at baby har det bra. Jeg har ikke fortalt jordmor at jeg begynte å snuse igjen midt i svangerskapet.

Nå er jeg livredd for veien videre. Prøver å stole på at baby har det bra nå, men tenker på hva som vil skje når babyen blir født. Vil morkaka se helt jævlig ut og legen se at jeg har brukt nikotin? Vil baby har noen form for besvær etter hva jeg har utsatt den for? I følge målene jordmor tar har baby helt normale mål og vokser som den skal. 

Jeg angrer så jævlig på at jeg ikke ba om hjelp!!!!! 

Så hvis noen har gjort det samme som meg, og tør å tilstå- blir jeg svært glad for å få høre om deres erfaringer. Jeg har skjerpet meg nå, virkelig! 

Anonymkode: b620a...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ikke unngå å fortelle jordmor om slike ting, selv om det har gått bra. De har alltid sett verre tilfeller og kommer ikke til å dømme deg. Noen holder på gjennom hele svangerskapet, og det går som oftest bra, så bare ta det med ro (og ikke begynn igjen) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar denne som anonym, jeg.

Jeg snuste i svangerskapet. Når jeg fant ut at jeg var gravid (uplanlagt) så hadde jeg snust i mange år. Jeg fant det også ut ganske sent og ble i jævlig dårlig form. Kastet opp hele tiden og var hele tiden inn og ut av sykehuset, og ble diagnosert med hyperemesis. En periode der trodde jeg faktisk jeg skulle dø.

Når jeg var så dårlig så frarådet legene (ja, flere av de OG jordmor) meg å slutte å snuse. Rett og slett fordi man aldri vet hvordan man reagerer om man slutter, og de var rett for at jeg kunne bli i enda dårligere form enn jeg var. Jeg måtte også spise masse sukker og karbohydrater som også ikke er anbefalt, for å gå opp i vekt igjen.

Jeg skjønner jo at dette var en unntdaktstilstand, men fremdeles så rådet de meg faktisk til å ikke slutte før jeg eventuelt ble i bedre form, så... Ja. 

Anonymkode: e874f...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvorfor graviditeten ikke er nok motivasjon i seg selv til å få kommende mødre til å legge fra seg snus-/røykpakken.

Jeg synes også det er merkelig at du bryr deg så mye om legene vil oppdage at du har snust under svangerskapet. Jeg forstår at det er skamfullt, men det lureste er nok å være ærlig med det for barnets skyld. Da kan de også hjelpe deg litt med de følelsene du sitter på nå. Det er ikke alene med dette. Selv om det ikke er gunstig å snuse under svangerskapet går det som regel bra, og ettersom fosteret har hatt en normal utvikling til nå er det lite som tilsier at du trenger å være bekymret. 

Kjempeflott at du har sluttet med snusbruken forresten! :) Bedre sent enn aldri. 

Anonymkode: 0afee...686

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Takk for flere svar, setter pris på det. Jeg fatter heller ikke at ikke positiv test var nok for meg til å slutte med snusen for alltid. Dette kommer jeg alltid til å ha dårlig samvittighet for.

Jeg får kanskje bare fortelle det til jordmor også. Skammen er så vond, selv ikke min mann vet om dette. 

Anonymkode: b620a...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snuste nesten hele svangerskaper, og jeg skjulte det for alle, til og med mannen min. Det gikk helt fint, heldigvis. Jeg var også redd for at legene skulle se det på noen måte under fødselen, rett og slett fordi jeg var alt for skamfull. 

Anonymkode: 7c5a9...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuste i alle svangerskapene. Har tre friske og fine unger!

Anonymkode: cc928...67d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Har lest at faren er for lav fødselsvekt bla, men bra du harr sluttet, for hva skulle du gjort med amming og snus? Du har sluttet nå, hver stolt av det, ikke plag deg selv med dårlig samvittighet. Moren min røyket til og med mellom riene med min storesøster på sykehuset hehe tider det :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev over her... Må bare legge til at jeg, selv om jeg snuste under hele svangerskapet, fikk en baby på over 4 kg. 

Anonymkode: 7c5a9...fe0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snuste også, gikk av og på snusen hele svangerskapet. Helt forferdelig. Men det gikk fint, baby veide det samme dom meg da jeg ble født. Tror det har litt med kombinasjon av annen livsstil å gjøre også. Jeg trente, spiste sunt og det hjelper jo på blodsirkulasjonen selv om det kanskje ikke oppveier snus fullt ut. 

Anonymkode: 799dc...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er helt krise, kan du ikke kjøpe onico? Den er uten nikotin og sånn. Nå er ikke jeg gravid, men slutta å snuse, det vanskelige for meg er ikke å ikke få nikotin, men jeg savner det å ha noe der..særlig etter middag :P

Onico er vel ikke skadelig for fosteret siden det er uten alt det ekle? (selvsagt er det bedre å ikke ha noe, men så enkelt er det jo ikke alltid) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ekstremt avhengig av snus da jeg ble gravid. Snuste 1,5 boks for dagen og hadde holdt på i 12 år. De gangene jeg har forsøkt å slutte har jeg lagt i fosterstilling i dagesvis og vært sikker på jeg skulle dø. Jeg sluttet på dagen når jeg stod med positiv test. Jeg vet hvordan det er å være ekstremavhengig, derfor kan jeg ikke fatte og begripe hvordan noen kan sette sine behov foran barnet sitt. En jeg kjenner er sikker på at barnet hennes mangler to tær pga snusbruk. Har noe skjedd med barnet må du leve med at det kan være din feil. 

Anonymkode: 469ae...13d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snuste hele svangerskapet! En boks om dagen. Babyen ble født 5 uker for tidlig! Da ville han ut! Vet ikke om det var pga snusen eller alle nyrebekkenbetennelsene jeg hadde i svangerskapet. I dag er han 10 måneder, frisk og rask! Heldigvis!

jeg hadde ikke noe følelser for han når han var i magen. Ga blaffen i at jeg var gravid. Krysset bare fingrene for at det gikk bra. Prøvde ikke en gang!

nå 10 måneder etterpå har jeg så dårlig samvittighet!!! Elsker virkelig det lille mirakelet og angrer på at jeg ikke tenkte og følte det samme da.

 

Anonymkode: 8cb07...e20

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen. Takk for alle innspill!! Jeg prøver å se fremover nå :) 

 

Anonymkode: b620a...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snuste fast og røyket innimellom før jeg ble gravid. Sluttet med en gang jeg ble gravid og har heldigvis ikke begynt på igjen etter endt amming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg både snuset og røyket før jeg fant ut at jeg ble gravid. Etter vi fant ut om graviditeten så sluttet jeg og røyke på dagen. Jeg snuser, men det er heldigvis nikotinfritt og tobakksfri snus :-) synes det er til stor hjelp da man selvfølgelig har lyst på etter flere år med :-)

Anonymkode: 380d5...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet dere om det å trappe ned har noe for seg? Er 10 uker på vei, å sluttet nesten på dagen.. er midt i eksamensstress! sitter 10-14 timer å leser pensum, kan ikke drikke så mye kaffe eller noe å kjenner at jeg trenger virkelig den ene snuser jeg tillater meg om dagen!  har onico, men syns zeroberg er den beste nikotinfrie ;) tenker sånn typ en mocca snus om dagen til eksamen er over?  har sovnet av tre/ fire ganger om dagen på skolen, blir så trøtt av både å ikke snuse å være gravid.... 

Anonymkode: e2d88...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ekstremt avhengig av snus da jeg ble gravid. Snuste 1,5 boks for dagen og hadde holdt på i 12 år. De gangene jeg har forsøkt å slutte har jeg lagt i fosterstilling i dagesvis og vært sikker på jeg skulle dø. Jeg sluttet på dagen når jeg stod med positiv test. Jeg vet hvordan det er å være ekstremavhengig, derfor kan jeg ikke fatte og begripe hvordan noen kan sette sine behov foran barnet sitt. En jeg kjenner er sikker på at barnet hennes mangler to tær pga snusbruk. Har noe skjedd med barnet må du leve med at det kan være din feil. 

Anonymkode: 469ae...13d

Haha, unnskyld meg, men ingen av helsefarene ved å snuse i svangerskapet innebærer å bli født uten kroppsdeler. 

Den ungen hadde hatt like mange tær uansett hvor mange snus som hadde blitt snust. Hadde det vært en av farene så hadde helsemyndighetene gått MYE hardere ut mot snus i svangerskap.

Anonymkode: e874f...83d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg barn, men søsteren min snuste èn snus om dagen når hun gikk gravid med begge barna sine. Hadde det ikke vært for den ene snusen om dagen hadde hun vært en enda større hormonbombe enn hun var:fnise: Gikk bra med begge barna, de var normalvektige og er friske og raske i dag. Det skal sies at hun var veldig sunn ellers, spiste bra og trente nesten hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...