Gå til innhold

Maktdemonstrasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når en person alltid blir tiltalt med feil navn ev en annen, er det en form for maktdemonstrasjon? 

Anonymkode: a8538...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når en person alltid blir tiltalt med feil navn ev en annen, er det en form for maktdemonstrasjon? 

Anonymkode: a8538...7fb

Kanskje man bare er veldig glemsk, eller har veldig mange navn (og ansikter) som de skal holde styr på ?

Anonymkode: 8bb8d...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man bare er veldig glemsk, eller har veldig mange navn (og ansikter) som de skal holde styr på ?

Anonymkode: 8bb8d...f5e

Selvsagt kan det du skriver stemmer, men når en person "husker" alle de andre navnene, men konsekvent sier feil navn til en person kan man ikke skylde på det. 

Anonymkode: a8538...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ordet du leter etter er hersketeknikk. “Maktdemonstrasjon” brukes mest positivt, særlig innen idrett: Ny maktdemonstrajon av de norske skidamene. "Hersketeknikk" defineres som "teknikk, framgangsmåte for å beholde makt over andre" (Bokmålsordboka). Det å konsekvent "glemme" ett navn samtidig som man husker alle andre, kan være et bevisst signal om at man oppfatter akkurat det mennesket som mindreverdig – eller kanskje like mye at man ser det mennesket som en trussel og derfor prøver å gjøre det så lite og ufarlig som mulig. Om det er tilfellet her, er det umulig for oss å si. Er det andre ting som kan tyde på det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hvis man heter sofia så går det automatisk å si sofie for mange uten at man mener å si feil.

Men om man heter christine og en kjerring alltid skal kalle deg caroline eller birgitte så er det for å disrespecte og herske ja.

Anonymkode: 14ccd...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være det, men det kan også være at personen rett og slett sliter med å huske dette ene navnet av en eller annen grunn. Hvis jeg blir kjent med noen som minner meg om noen jeg kjenner fra før bruker jeg ofte mye lenger tid på å lære meg det navnet,fordi jeg blander sammen med navnet til den andre personen. Eller hvis navnet er uvanlig, så husker jeg kanskje sånn ca hva det er, men ikke nøyaktig. Eller som en over her nevnte, det er lett å si Sofie i stede for Sofia, Kristine i stede for Kristin osv

Anonymkode: 48870...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har personen et navn som ikke vanlig? Dette er nemlig en av ulempene med å ha uvanlige navn; folk klarer ikke si navnet slik det skal sies. Derfor er jeg motstander av å gi barn uvanlige og sære navn. (Av egen erfaring.)

Anonymkode: 7f697...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...