Bluemorpho Skrevet 8. desember 2015 #1 Skrevet 8. desember 2015 Hei.Har fått påskrevet cipralex 10mg (escitalopram) av fastlegen min. Etter en del rundganger med meg selv bestemte jeg meg for å begynne. Er på 3.dagen min. Har slitt med angst og depresjoner en del år, men det er det siste halvåret det har vært skikkelig ille. Har også begynt å få angstanfall, noe som jeg ikke har hatt tidligere. Sist gang jeg brukte antidepressiva er for vel 4 år siden.Så fram til poenget mitt. Etter å ha begynt på cipralex, har jeg fått intens angst, i tillegg til å være sykt rastløs, nervøs, og store pupiller. Den første dagen hadde jeg en puls på 120 per min de første timene. Jeg har ikke sovet ordentlig på 2 dager. Det er ganske ille. Jeg fikk beskjed av legen min at angsten kunne bli intensifiert den første uken også dabbe mer av. Noe som har erfaring med det? Idag bestemte jeg for å ta halv dose (5mg) for å se om det hjelper, og evt trappe opp igjen til 10 etter en uke og få time hos lege for å se hva han sier om det.Jeg vet at man må være tålmodig og at virkning av antidepressiva ikke kommer før etter 2 uker eller mer. Men jeg vet ikke om jeg orker å ha det så ille som jeg har det nå, så mye lenger. Takker for svar.
EliseAngelica Skrevet 8. desember 2015 #2 Skrevet 8. desember 2015 Den første og andre uken er vanskeligst :-/ men jeg kan nesten garantere deg at det blir bedre ! Og då mener eg mye bedre ! Bare kom deg gjennom startfasen så går det fint!:) det kan være lurt å ''distrahere'' deg selv litt, som f.eks gå tur, trene, være sosial osv
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #3 Skrevet 8. desember 2015 Hadde også sånne symptomer som deg de første ukene, så avtok det litt etter litt. Men jeg trappet opp gradvis. Var mye plaget med spesielt hjertebank. Anonymkode: 3919b...c0e
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #4 Skrevet 8. desember 2015 Lurt av deg å ta halv dose, også trappe opp igjen til foreskrevet dose når du hr tatt halv dose en uke eller to.Sånne preparater har stygge bivirkninger ved for rask oppstart eller slutt og jeg opplevde det samme som deg, ble rett og slett nesten gal. Hold ut, det går over ! Anonymkode: 601cb...57c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #5 Skrevet 8. desember 2015 Jeg vil si at du ikke skal godta så kjipe bivirkninger for lenge. Er det ikke bedre etter to uker, så revurder det. Jeg gikk på det i flere måneder, og angrer bittert. Ble bare sykere, og sikkert MYE lengre sykemeldt pga de DRITTablettene. Jeg ble aldri kvitt bivirkningene (ekstrem kvalme med jevnlig oppkast, skjelving og muskelsammentrekninger, angst og søvnløshet. For ikke å glemme null sexlyst eller evne til orgasme). Og i tillegg så fikk jeg null positiv virkning av de...huff, jeg virkelig hater SSRI, det var som ren gift for kroppen min! Jeg mener ikke å skremme deg, men folk har forskjellige erfaringer, og jeg mener du ikke skal tvinge deg gjennom månedsvis av helvete fordi legen påstår at "det går over". Anonymkode: 6c192...37b 1
Avalon Skrevet 8. desember 2015 #6 Skrevet 8. desember 2015 Kjære TsJeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.Vennlig hilsenAvalon, mod
Fremhevede innlegg