Gå til innhold

Mugg i kjellerleilighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

For en stund tilbake fant jeg litt mugg i vinduskarmene i stuen vår. Var rask å vaske det bort med én gang, og tenkte ikke noe mer over det da det ikke var særlig mye. For noen dager siden fant jeg mugg på gulvet, i et hjørne på badet. Vasket også dette bort og tenkte at kanskje det er for fuktig her nede? Det var vi veldig obs på etter at vi flyttet hit i august - det var alltid så fuktig luft og sengesettet og klær kunne være helt fuktige til tider. Nå skulle jeg åpne vinduet på soverommet for å lufte og der var jaggu hele vinduskarmen svart og grå av mugg- MYE verre enn det har vært både i stue og på bad. Har enda ikke gitt beskjed til huseier angående dette, da jeg ikke egentlig vet hvor farlig dette kan være. Men har lest ett par skrekkhistorier nå, og det skremmer meg selvsagt..

Vi har for øvrig alle ventiler oppe og en vifte på badet som skrur seg på når fuktigheten når et visst nivå. Vi lufter med jevne mellomrom og holder det rent her. Har noen erfaringer rundt slikt, eller vet hva jeg burde gjøre? For jeg, som ung leietaker (22), vet virkelig ikke råd når det kommer til slikt. Har ikke nevnt noe for samboer enda, men må jo det før eller siden. Vet heller ikke hvilke innvirkinger mugg kan ha på helsen over tid? Kan det ha en sammenheng med at jeg har vært utrolig trett og plaget med hodepine de siste ukene? Hadde også ganske ille astma som barn, og vet jo at dette ikke akkurat er medisin for å holde det unna.. 

Anonymkode: 09899...c03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør si ifra til de du kan si i fra til.

1. Huseier bør få vite dette så snart som mulig, både for din del og hans del. Han bør ta grep for å bedre situasjonen, samt om du ikke sier i fra og det utvikler seg andre skader som følge av dette vil du kunne være ansvarlig for disse siden du ikke sa i fra når det var et problem.

2. At du ikke har sagt i fra til samboer skjønner jeg ikke. Hvorfor ikke?

Helsen tuller man ikke med.

Begynn med å få inn en luftavfukter eller ihvertfall en fuktighetsmåler, slik at du ser om dere har et problem.

• Liker 2
Skrevet

Luftavfukter :opplyser:

Jeg flyttet ut da det dessverre ikke ble noe bedre og jeg var konstant syk på grunn av svartsoppen. Håper ikke det er tilfelle for dere da...

Anonymkode: 92a7e...c03

• Liker 1
Skrevet

Du bør si ifra til de du kan si i fra til.

1. Huseier bør få vite dette så snart som mulig, både for din del og hans del. Han bør ta grep for å bedre situasjonen, samt om du ikke sier i fra og det utvikler seg andre skader som følge av dette vil du kunne være ansvarlig for disse siden du ikke sa i fra når det var et problem.

2. At du ikke har sagt i fra til samboer skjønner jeg ikke. Hvorfor ikke?

Helsen tuller man ikke med.

Begynn med å få inn en luftavfukter eller ihvertfall en fuktighetsmåler, slik at du ser om dere har et problem.

TS her! Skal gi beskjed til huseier. :) 

Jeg har ikke sagt noe til samboer da han er midt i eksamenstiden og har en tendens til å overreagere og overtenke slike ting. Vil helst vente med å snakke med han om det til han er ferdig med eksamensstresset. Luftavfukter har jeg for øvrig,  men den bråker så voldsomt at man ikke kan ha den i samme rom om man har planer om å snakke sammen. Burde vel kanskje bli flinkere til å bruke denne uansett. 

Luftavfukter :opplyser:

Jeg flyttet ut da det dessverre ikke ble noe bedre og jeg var konstant syk på grunn av svartsoppen. Håper ikke det er tilfelle for dere da...

Håper virkelig ikke det må til.. :( Hvordan syk ble du? Som nevnt har jeg slitt med uforklarlig tretthet og hodepine. Har også vært mye svimmel. 

Skrevet

TS her! Skal gi beskjed til huseier. :) 

Jeg har ikke sagt noe til samboer da han er midt i eksamenstiden og har en tendens til å overreagere og overtenke slike ting. Vil helst vente med å snakke med han om det til han er ferdig med eksamensstresset. Luftavfukter har jeg for øvrig,  men den bråker så voldsomt at man ikke kan ha den i samme rom om man har planer om å snakke sammen. Burde vel kanskje bli flinkere til å bruke denne uansett. 

Håper virkelig ikke det må til.. :( Hvordan syk ble du? Som nevnt har jeg slitt med uforklarlig tretthet og hodepine. Har også vært mye svimmel. 

Det er vanlige symptomer ved mugg i hus, iallfall de to første.

Skrevet

Opp med temperaturen er første bud. Høy temperatur bærer fukt bedre enn lav temperatur. Forøvrig bør du tenke på å flytte. Mugg er kjent ror å gi omfattende helseplager, tretthet, hodepine, lungesykdom, hudsykdom....det er snakk om dose og responstid. Black mold kan du google så får du god info. 

Anonymkode: 8aa2b...03f

• Liker 2
Skrevet

Vi flyttet fra en leilighet med mugg, da huseier ikke tenkte å ordne opp før om 5 år. Det som er angrepet av mugg må byttes, viss ikke blir dere ikke kvitt sporene. Hos oss var alle rom angrepet. Vinduene hadde mugg nederst. Det var heller ingen ventiler annet enn på bad og 1 soverom. Den på badet kunne vi ikke bruke, for da klaget huseier på bråk. 

De skal ordne opp innen rimelig tid, og frem til da kan dere holde tilbake leie. Vi hevet kontrakten, da det ikke skjedde noe og vi hadde en liten baby. Det var dårlig stemning, men alle våre plager (tett nese, vond hals og hodepine) forsvant i løpet av første uken i ny leilighet.  

Skrevet

Jeg var trett, svimmel, hadde vondt i hodet og hadde konstant feber og influensa. Var frisk i to uker før jeg ble syk med influensa på ny. Jeg har ikke hatt influensa med feber etter at jeg flyttet ut derfra *bank i bordet* og det er nå 4 år siden. 
Huseier holdt på med drenering og sa det skulle hjelpe. Det viste seg at dreneringsjobben som ble utført på 70-tallet var en slett jobb og at de hadde lagt plasten feil vei :klaske: Men jeg syntes ikke det ble noe bedre, og etter en tid var det tydelig råteskader langs hele veggen som vendte ut mot området hvor det var drenert og der hvor det var flatt terreng på samme side. Jeg helte en bøtte med vann fra avfukteren i dass hver ettermiddag. Jeg viste han alle stedene med mugg og råte ved overlevering og trodde han ville ta det på alvor. Hørte han leide ut til et nytt par rett etter meg... stakkars folk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...