Gå til innhold

Nav vil kreve aktivt oppmøte hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/2015/12/06/nyheter/innenriks/nav/politikk/arbeidsliv/42275793/

Hva i helvette slags tull er dette for noe? Man kan ikke drive å møte opp hos nav hver eneste dag og kreve at man skal i jobb med en gang. Det er mange som ikke er i stand eller takler å være ute i jobb grunnet kraftig sosial angst blant annet. Og hva om man er på ferie eller er vekke, hvordan forventer de at man skal møte opp da? Skype? Håper dette er en tidlig aprilsnarr...

Anonymkode: 064a9...451

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.dagbladet.no/2015/12/06/nyheter/innenriks/nav/politikk/arbeidsliv/42275793/

Hva i helvette slags tull er dette for noe? Man kan ikke drive å møte opp hos nav hver eneste dag og kreve at man skal i jobb med en gang. Det er mange som ikke er i stand eller takler å være ute i jobb grunnet kraftig sosial angst blant annet. Og hva om man er på ferie eller er vekke, hvordan forventer de at man skal møte opp da? Skype? Håper dette er en tidlig aprilsnarr...

Det er vel isåfall innlegget ditt som er en aprilsnarr. 

Sosialangst har jo blitt den nye folkesjukdommen og skalkeskjulet for mange til å slippe å jobbe. På tide å måtte gjøre noe for føda.

Ferie? Man skal da ikke ha betalt ferie når man går på Nav. Jeg antar at Navere melder fra når de drar på ferie sånn at skattepengene mine ikke går til å dekke de lates ferier. 

Anonymkode: 0fdfb...aba

• Liker 41
Skrevet

Ferierer sosialklienter så ofte at ferie er et problem ? Og hvorfor skal de som mottar sosialstønad være "vekke" ? Folk som er i jobb kan jo ikke reise bort i hytt og pine med mindre det er i forbindelse med jobb, så hvorfor skal sosialklienter på stønad kunne være det? 

Jeg ser kun fordeler ved tvungent oppmøte for å søke aktivt etter jobb eller utføre småjobber. For de som har sosial angst eller andre lidelser er ikke sosialstønad rett ytelse. Der er sykmelding, så evt. AAP og uføretrygd veien å gå, så fremt tilrettelagt arbeid ikke er mulig. 

Anonymkode: 180db...8c8

• Liker 31
Gjest Castielz
Skrevet

Veldig bra tiltak!
Få disse late og ubrukelige snylterne opp å hopp!

Eneste de har "angst" for er å måtte gjøre innsats!

Skrevet

Man må bidra med noe i samfunnet. Minst 4 timer hver dag står det. 4 timers arbeidsdag er en meget kort arbeidsdag skal jeg si deg.

Anonymkode: c2bb3...988

• Liker 22
Skrevet

Synes dette er helt riktig av NAV/staten. Det er altfor mange late, sleipe og uærlige navere. På tide å "kreve" litt tilbake! På den måten vil de også kunne "ta" mange av snylterfolka, som jobber svart osv.. Litt vanskelig å få til det med oppmøteplikt gitt. Og det er altfor mange "diagnoser"  -ala sosial angst, me, migrene og gudene vet hva - og allikvel klarer de fint å gå på shopping, cafe, surfe timesvis på nett, harryhandle, dra på fest osv.

Hadde vært morsomt å se hvor mange som faktisk reelt ikke klarte å jobbe for pengene om staten stoppet alle utbetalinger. Tror overraskende mange plutselig klarte å jobbe for pengene da  -hvis de faktisk måtte. Det er virkelig kun et fåtall mennesker som ikke klarer å jobbe - de fleste kan alle bidra på sin måte. Er drittlei alle snylerene - at vi som jobber må stå opp kl 06, stresse i rushtrafikk, kø, jobbstress osv  -men vi gjør da for faen en innsats for samfunnet og betaler skatt osv. Tenk om "alle" skulle ha samme holdninger og sykdomsoverdrivelser som 98% av naverene!!?? Da hadde Norge gått under på få uker..

Nei  -jævlig bra at nav endelig krever noe for at de skal få utbetalt penger - skulle bare mangle! Digger tiltaket!

Anonymkode: d5250...99c

• Liker 18
Skrevet

Hei du :) Det er sant det som står der, men det kommer ikke til å gjelde de med psyiske problemer. Så de som faktisk er syke trenger ikke å bekymre seg om dette. Dette gjelder kun de som ikke gidder å jobbe.

Anonymkode: bb8b7...a1e

• Liker 3
Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg er så glad for at jeg er i et tiltak.

Skrevet

Dette gjelder de som får sosialhjelp. IKKE de som er uføre og får uføretrygd. 

Uansett hvordan noen vrir og vender på det er sosial angst en angstlidelse som kan hemme enkelte så mye at det hindrer dem å leve et normalt liv. Jeg synes det er synd hvordan så mange bagatelliserer dette. Dette har blitt en motediagnose som alle slenger rundt seg uten å vite hva det innebærer. Alle er selvsagt ikke like hemmet i hverdagen, men sosial angst utenom dette er gjerne ikke en årsak til arbeidsledighet. Da snakker man heller om ren latskap. 

Anonymkode: 6b16e...0a5

• Liker 11
Skrevet

Jeg jobber akkurat nå med et prosjekt om å få sosialklienter ut i jobb. Jeg forventet meg en gjeng vi nesten måtte hente hjemme, og bære ut døra hjemme... Men jeg fikk den flotteste gjengen som er en glede å jobbe med! Så av de 9 som har møtt opp (av 15 som er henvist - noen vil få ei lei jul!) Har 2 fått jobb, 3 er i praksis hvorav 2 av de blir jobb i januar med 99% sikkerhet, 1 har så sterk angst at bare det å komme til oss er en bragd (men det går!) og de resterende jobber vi med å finne praksis som kan bli jobb til! Kjempemoro er det, og for dem også som får brukt seg selv litt, vist hva dem kan og få skryt, verdifulle referanser og til slutt jobb! 

Anonymkode: c828b...80d

• Liker 27
Skrevet

Jeg synes det er positivt. Da får man også silt ut de som faktisk snylter og de som burde være på andre tiltak ala AAP/trygd. :)

Skrevet

Hurra!

Anonymkode: 4a487...3d2

• Liker 1
Skrevet

Er folk for sjuke til å arbeide, så får de få seg uføretrygd og ikke gå på sosialstønad. Folk på sosialstønad er i stand til å jobbe dersom de vil. Er man sjuk i den gode viljen? Da får man skaffe medisin mot sjukdommen og det er ikke betalt ferie, men oppmøte hos Nav, daglig. 

Anonymkode: 16a2c...b05

• Liker 3
Skrevet

Synes ikke dette høres så dumt ut, hvis det er fornuftige ting de må drive med de timene da. NAVs jobbsøkerkurs og hjelp med å skrive CV er visst ikke noe å skryte av.

Å opprettholde grei døgnrytme, komme seg litt ut og ha noe fornuftig å gjøre, vil gjøre folk godt. Men hva med de som bor avsides? Skal de bruke halve sosialstønaden for å ta buss et par timer tur/retur, for å møte opp på dette opplegget?

Viktig at aktivitetene føles meningsfylte, at de ikke skal gjøres "for syns skyld."

Anonymkode: cb4b7...8ab

• Liker 7
Skrevet

"Frp kan gjerne late som om problemet er at folk er late og ikke vil jobbe, men med økende arbeidsledighet er det et regnestykke som ikke går opp. Det blir som å leke stolleken, og fortelle folk at om de bare løper fortere, blir det nok stoler til alle», skrev leder i Rødt, Bjørnar Moxnes"

Er for så vidt enig i dette. Men selv om det ikke er jobber for alle, så føles det jo godt å få annet ut av dagene sine enn tv, soving og data.

• Liker 2
Skrevet

Det er vel isåfall innlegget ditt som er en aprilsnarr. 

Sosialangst har jo blitt den nye folkesjukdommen og skalkeskjulet for mange til å slippe å jobbe. På tide å måtte gjøre noe for føda.

Ferie? Man skal da ikke ha betalt ferie når man går på Nav. Jeg antar at Navere melder fra når de drar på ferie sånn at skattepengene mine ikke går til å dekke de lates ferier. 

Anonymkode: 0fdfb...aba

Dette innlegget vitner mye på uvitenhet, jeg tror du bør sette deg inn i saken og lese deg opp før du kommer med slike tåpelige påstander. Jeg er selv uføre og jobber ikke fordi jeg takler å være sosial utenom nære venner og familie og jeg har syndromet aspergers pluss depresjon. Ikke kom her og fortell meg at det er et skalkeskjul! Slike som deg provoserer meg veldig, og pengene dine går ikke til å dekke noens ferie. Om så så hadde det ikke vært mer enn en kvart øre når du regner på hvor mange det er som jobber her i Norge. Man skal kunne leve livet sitt uansett om man ikke jobber, man er fortsatt et menneske med behov

• Liker 6
Skrevet

La de som er mottagere av sosialstønad trø til der det trengs "frivillig " arbeid.  Ikke krevende som en vanlig jobb, men noe meningsfult alikevel. Målet bør være en ordinær jobb der man tjener bedre enn stønaden, og der man kan bli værende.  Alle har godt av god døgnrytme og å føle seg verdsatt,  enten gjennom jobb eller frivillig arbeid.  

Anonymkode: 3a033...668

• Liker 2
Skrevet

Synes dette er helt riktig av NAV/staten. Det er altfor mange late, sleipe og uærlige navere. På tide å "kreve" litt tilbake! På den måten vil de også kunne "ta" mange av snylterfolka, som jobber svart osv.. Litt vanskelig å få til det med oppmøteplikt gitt. Og det er altfor mange "diagnoser"  -ala sosial angst, me, migrene og gudene vet hva - og allikvel klarer de fint å gå på shopping, cafe, surfe timesvis på nett, harryhandle, dra på fest osv.

Hadde vært morsomt å se hvor mange som faktisk reelt ikke klarte å jobbe for pengene om staten stoppet alle utbetalinger. Tror overraskende mange plutselig klarte å jobbe for pengene da  -hvis de faktisk måtte. Det er virkelig kun et fåtall mennesker som ikke klarer å jobbe - de fleste kan alle bidra på sin måte. Er drittlei alle snylerene - at vi som jobber må stå opp kl 06, stresse i rushtrafikk, kø, jobbstress osv  -men vi gjør da for faen en innsats for samfunnet og betaler skatt osv. Tenk om "alle" skulle ha samme holdninger og sykdomsoverdrivelser som 98% av naverene!!?? Da hadde Norge gått under på få uker..

Nei  -jævlig bra at nav endelig krever noe for at de skal få utbetalt penger - skulle bare mangle! Digger tiltaket!

Tror ikke du akkurat er noen Elon Musk nei.

Anonymkode: fc8c5...cc9

Skrevet

Dette innlegget vitner mye på uvitenhet, jeg tror du bør sette deg inn i saken og lese deg opp før du kommer med slike tåpelige påstander. Jeg er selv uføre og jobber ikke fordi jeg takler å være sosial utenom nære venner og familie og jeg har syndromet aspergers pluss depresjon. Ikke kom her og fortell meg at det er et skalkeskjul! Slike som deg provoserer meg veldig, og pengene dine går ikke til å dekke noens ferie. Om så så hadde det ikke vært mer enn en kvart øre når du regner på hvor mange det er som jobber her i Norge. Man skal kunne leve livet sitt uansett om man ikke jobber, man er fortsatt et menneske med behov

Tiltaket gjelder for sosialstønad,  ikke uføretrygd!  

Anonymkode: 3a033...668

• Liker 11
Skrevet

Ferierer sosialklienter så ofte at ferie er et problem ? Og hvorfor skal de som mottar sosialstønad være "vekke" ? Folk som er i jobb kan jo ikke reise bort i hytt og pine med mindre det er i forbindelse med jobb, så hvorfor skal sosialklienter på stønad kunne være det? 

Jeg ser kun fordeler ved tvungent oppmøte for å søke aktivt etter jobb eller utføre småjobber. For de som har sosial angst eller andre lidelser er ikke sosialstønad rett ytelse. Der er sykmelding, så evt. AAP og uføretrygd veien å gå, så fremt tilrettelagt arbeid ikke er mulig. 

Anonymkode: 180db...8c8

Det er ikke alle som har en 24/7 jobb så det er et dårlig argument, jeg er selv ofte på ferie hos mamma og du skal ikke komme å fortelle meg at det er en gal ting å gjøre

Veldig bra tiltak!
Få disse late og ubrukelige snylterne opp å hopp!

Eneste de har "angst" for er å måtte gjøre innsats!

Fy faen for et ignorant utsagn, slike som deg gjør meg kvalm! Er du så mye brukelig selv? Jeg har sett deg på forumet og jeg vet svaret...

Man må bidra med noe i samfunnet. Minst 4 timer hver dag står det. 4 timers arbeidsdag er en meget kort arbeidsdag skal jeg si deg.

Anonymkode: c2bb3...988

Hele poenget med å være uføre og slippe å jobbe er fordi man ikke takler å være i arbeidslivet. Når nav/kommunen anbefalte meg i 2011 å bli ung uføre og de forklarte meg hva det betydde så var det akkurat fordi jeg ikke var i stand til å jobbe. Jeg spurte dem hvor lenge dette kan vare at jeg ikke jobber og er uføre, de sa resten av livet

Det blir nok ikke noe av, det har kommet så mange tulle forslag de siste åra. Å tvinge ustabile folk ut i arbeid vil bare gjøre ting vondt verre, folk må få den tiden de trenger på å til slutt klare å komme seg ut i arbeidslivet. Dere som ikke har aspergers, sosialangst eller noen de tingene vil aldri kunne skjønne dette. Dere er bare noen arrogante jævler som har en vridd fantasi om at vi alle sitter på en kaffe og drikker mocha latte og bruker tusenlappene vi får av nav til å røyke med...

Dette gjelder de som får sosialhjelp. IKKE de som er uføre og får uføretrygd. 

Uansett hvordan noen vrir og vender på det er sosial angst en angstlidelse som kan hemme enkelte så mye at det hindrer dem å leve et normalt liv. Jeg synes det er synd hvordan så mange bagatelliserer dette. Dette har blitt en motediagnose som alle slenger rundt seg uten å vite hva det innebærer. Alle er selvsagt ikke like hemmet i hverdagen, men sosial angst utenom dette er gjerne ikke en årsak til arbeidsledighet. Da snakker man heller om ren latskap. 

Anonymkode: 6b16e...0a5

Jeg ser du ikke vet så mye om dette...

Synes ikke dette høres så dumt ut, hvis det er fornuftige ting de må drive med de timene da. NAVs jobbsøkerkurs og hjelp med å skrive CV er visst ikke noe å skryte av.

Å opprettholde grei døgnrytme, komme seg litt ut og ha noe fornuftig å gjøre, vil gjøre folk godt. Men hva med de som bor avsides? Skal de bruke halve sosialstønaden for å ta buss et par timer tur/retur, for å møte opp på dette opplegget?

Viktig at aktivitetene føles meningsfylte, at de ikke skal gjøres "for syns skyld."

Hva med vi som er nervøs og redd hver gang vi er ute? Skal love deg det ikke er noe kjekt!

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...