Gå til innhold

Hjerteinfarkt av sukker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lenge gitt blaffen i helsa og spist ekstreme mengder med sjokolade/godteri og annen sukkerholdig mat omtrent hver eneste dag. Jeg er normalvektig og er kun 20 år, men er redd for at jeg kommer til å få et hjerteinfarkt på grunn av kostholdet mitt. Hvor sannsynlig er egentlig dette? Jeg sliter en del med helseangst og er derfor ekstra redd for at noe slikt skal skje... Det er vel heller ikke for sent å legge om kostholdet nå? 

Videoannonse
Annonse
Gjest chisandra
Skrevet

Har lenge gitt blaffen i helsa og spist ekstreme mengder med sjokolade/godteri og annen sukkerholdig mat omtrent hver eneste dag. Jeg er normalvektig og er kun 20 år, men er redd for at jeg kommer til å få et hjerteinfarkt på grunn av kostholdet mitt. Hvor sannsynlig er egentlig dette? Jeg sliter en del med helseangst og er derfor ekstra redd for at noe slikt skal skje... Det er vel heller ikke for sent å legge om kostholdet nå? 

Skadene kommer nok, men de kommer sannsynligvis ikke enda - og hvis du tar tak nå, så unngår du både det og helseangsten (for dette hvertfall.)

Råder deg til å ikke kutte ut alt på en gang, men reduser litt og litt. Målet skal vel ikke være å kutte ut godteri helt, men heller å få det ned på et normalt nivå?

Skrevet

Slapp av!

https://no.wikipedia.org/wiki/Flygende_spaghettimonster

Hjerteinfarkt derimot forekommer nesten ikke i din alder (26 år). Det er en livsstilsykdom som sees i alder over 40 år, med følgende risikofaktorer: overvekt, lite fysisk aktivitet, røyking, høyt kolesterol.

Anonymkode: f51fe...5f7

Skrevet

Lite trolig at du får hjertestans i en så ung alder. I de tilfellene der folk for hjertestans som ung så er det som regel en medfødt hjertefeil, og da kan man ikke gjøre så mye til og fra, annet en at man oppdager det. Og hvor ofte har det ikke skjedd at veldig sunne og aktive folk dør av hjertestans sånn helt ut av det blå? Som sagt, da ligger det som oftest en genetisk hjertefeil til grunn. 

Men som noen sier, kostholdet kan påvirke deg senere i livet. Det er absolutt ikke for seint å gjøre noe med kostholdet og helsen nå. Jeg anbefaler deg med å starte med lett mosjon og spise sunnere i hverdagen. Du bør prøve å få i deg nok næringsstoffer. Du trengr ikke å leve et liv helt uten godteri, men du må finne den god balansen. Forøvrig kan måling av hvilepuls være en god indikator på tilstanden til hjertet, selv om det ofte også er litt genetisk. Når du trener vil hvilepulsen synke og det et godt tegn for hjertet. Så jeg vil virkelig anbefale trening for å styrke helsen din!

Tror forresten det er salt og fett som er verstingene for hjertet, og ikke sukkeret i seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...