Gå til innhold

Playstation Xbox

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min "stesønn" ønsker seg xbox, playstation og egen pc og mye annet. Han trenger jo også evt egen tv om han får en av de to førstnevnte, samt spill. Søstern hans er mye yngre så det går ikke ann å kjøpe på deling, da hun ikke hadde hatt glede av den. Gutten er 10år. Jeg og far bor ikke sammen, far klarer seg økonomisk men det er ikke mye ekstra hver mnd, han har to jobber. Far har bestemt at sønnen ikke får noen av de tre ønskene til jul i år, jeg og far pratet litt og han har tydelig dårlig samvittighet for dette. Gutten har også flere andre dyre julegaveønsker og flere hobbyer han trenger sko/støvler/utstyr til osv denne julen. Så han får slalomutstyr og slikt istede, og noe leker han ønsker seg. 

Har alle barn i dag playstation og xbox og egen pc? Far sa det. Gutten har ny iphone6 og psp og ipad og lider overhode ingen nød. Men jeg forstår jo at han ønsker seg spillkonsoller også, hvertfall hvis alle vennene hans har det. Er det galt av far å ikke kjøpe playstation eller xbox til jul? Jeg blir litt i tvil da jeg stadig vekk hører "alle har det". Har de fleste barn på 10 år iphone6? De gangene jeg sier "skal han/hun få en så dyr gave uten at det er noen anledning?" sier alltid far at "alle de andre i klassen har det". Jeg vet ikke om han må rettferdiggjøre det ovenfor meg eller om det er sant. Så jeg bare lurer på om alle har det? Jeg ønsker virkelig ikke at kjæresten min skal ha dårlig samvittighet hele tiden for dette, men jeg vil heller ikke hjelpe økonomisk om min stesønn får alt alle andre ikke har. Så jeg bare lurer på om alle barn har egen pc og playstation og iphone osv...?

Jeg har foreslått at gutten kan spare opp selv da han er flink med penger, men det hjelper ikke så veldig på samvittigheten til far, selv om det ble avgjort sånn. Det er også litt plundrete da det bare er en tv i huset og at aldern på barna spriker så. De kunne jo fått den sammen, men hun får ikke slik glede av den før om noen år. På den annen side er det jo flere stesøsken på guttens alder hos moren, mor og stefar har også bedre råd enn far. Er det dumt om han evt bare har den annenhver uke hos mor? Bør han få en hos far også?

Dette er ikke en "bortskjemte-stebarn-tråd", jeg har ikke barn selv så jeg prøver å forstå ting. Jeg har ikke tatt meg råd til nettbrett og nyeste iphone selv, så jeg blir litt forundret når jeg hører at det er vanlig for barn og at "alle i klassa har det". Så jeg spør slik at dere som er ferdig med denne situasjonen kan opplyse meg :)

Anonymkode: a26f6...f5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok kanskje kjøp en av de tre tingene. De kan han i det minste bruke året rundt.
Man får kjøpt en billig tv på Finn.no

Ville ikke ha kjøpt alle tre. Siden det sikkert ville kommet på ca 15 000.-

• Liker 1
Gjest Stringfellow1
Skrevet

finnes nok en del barn og ungdommer i dagens samfunn, som ikke har noen av disse tingene.

Skrevet

Gutten klarer seg fint uten disse tingene, men en konsoll koster en del da, 3000-4000 kroner i gave er mye, når da også TV vil komme i tillegg siden.  

Nei, ville heller gitt han et innskudd til sparing eventuelt, men ikke en så dyr gave, kun fordi...

Anonymkode: 25cfd...127

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok kanskje kjøp en av de tre tingene. De kan han i det minste bruke året rundt.
Man får kjøpt en billig tv på Finn.no

Ville ikke ha kjøpt alle tre. Siden det sikkert ville kommet på ca 15 000.-

Far tok valget om å ikke kjøpe det. Julegave til 4000 - 5000 ble for dyrt. Det er ikke det jeg lurte på

Skrevet

Gutten klarer seg fint uten disse tingene, men en konsoll koster en del da, 3000-4000 kroner i gave er mye, når da også TV vil komme i tillegg siden.  

Nei, ville heller gitt han et innskudd til sparing eventuelt, men ikke en så dyr gave, kun fordi...

Jeg har støttet far i valget han tok. Jeg lurer på om alle barn i den aldersgruppen har så mye dyre ting i . 

Skrevet

Min bror har playstation 4, fikk ps2 og ps3 når de kom ut.... Så 2 og 3 støver nå ned, og kostet gress (!) når han fikk dem. Han har husets største flatskjerm på rommet (fått av far) og nyeste mobil fra Samsung.  Han har også ipad, som han ikke vet hvor ligger bestandig, fordi den kostet kun 2000 og tydeligvis ikke så viktig å ta vare på. Han er 16

Min søster har en iPhone som hun har hatt i over ett år. Og en ipad som hun fikk til jul i fjor fordi alle andre hadde det, og hun var ensom (!) sammen med venner, fordi de alltid satt på hver sin. Ja, da måtte jo hun også få en! Men hun ønsket seg det ikke. Likevel bruker hun alle våkne timer på denne i dag... Hun er 14.

Når jeg var ungdom hadde jeg en liten kasse-tv på rommet (15") og en dvd-spiller. Mobilen varte i flere år og fritiden ble brukt med venner. Og jeg er 9 år siden jeg var på deres alder. Nei... hysteriet kom etter min "delgenerasjon". 2000-barn og oppover er født bortskjemte.

Skrevet

Min bror har playstation 4, fikk ps2 og ps3 når de kom ut.... Så 2 og 3 støver nå ned, og kostet gress (!) når han fikk dem. Han har husets største flatskjerm på rommet (fått av far) og nyeste mobil fra Samsung.  Han har også ipad, som han ikke vet hvor ligger bestandig, fordi den kostet kun 2000 og tydeligvis ikke så viktig å ta vare på. Han er 16

Min søster har en iPhone som hun har hatt i over ett år. Og en ipad som hun fikk til jul i fjor fordi alle andre hadde det, og hun var ensom (!) sammen med venner, fordi de alltid satt på hver sin. Ja, da måtte jo hun også få en! Men hun ønsket seg det ikke. Likevel bruker hun alle våkne timer på denne i dag... Hun er 14.

Når jeg var ungdom hadde jeg en liten kasse-tv på rommet (15") og en dvd-spiller. Mobilen varte i flere år og fritiden ble brukt med venner. Og jeg er 9 år siden jeg var på deres alder. Nei... hysteriet kom etter min "delgenerasjon". 2000-barn og oppover er født bortskjemte.

Ooooof, jeg blir matt av dagens tilstand.. Men dog er dine søsken 4-6 år eldre enn min stesønn.. 

Skrevet

Ooooof, jeg blir matt av dagens tilstand.. Men dog er dine søsken 4-6 år eldre enn min stesønn.. 

Ja, samtidig som det bare er å forberede seg. Om man ikke kan skape en god kultur hjemme, og generelt oppdra barnet til ikke å bli slik, vil pris på ønsker øke for hvert år... 

Aner aldri hva jeg skal kjøpe til min bror. Eller svigerbror  (som er HELT LIK min bror). Strikka lue i fjor når vi hadde dårlig råd, hvor jeg virkelig så skuffelsen i øynene til begge over hvor fattslig gaven var. Luene ble kastet :( 

Skrevet

Ja, samtidig som det bare er å forberede seg. Om man ikke kan skape en god kultur hjemme, og generelt oppdra barnet til ikke å bli slik, vil pris på ønsker øke for hvert år... 

Aner aldri hva jeg skal kjøpe til min bror. Eller svigerbror  (som er HELT LIK min bror). Strikka lue i fjor når vi hadde dårlig råd, hvor jeg virkelig så skuffelsen i øynene til begge over hvor fattslig gaven var. Luene ble kastet :( 

Off, jeg forstår virkelig din skuffelse ang luene.. En ting er å føle at man ikke strekker til, men å se at man skuffer er noe annet :( da blir man bare lei.. Rett og slett drittlei.. 

Jeg tok med stesønn på butikken så han kunne vise hva han ønsket seg til bursdagen.. Den billigste tingen kostet 1550.. Jeg ønsker ikke å ta den samtalen om at "du har en mamma og en pappa som kjøper dyr bursdagsgave til deg, jeg er som en venn og kjøper noe rundt 100-300kr".. Det er sånn jeg føler det hvertfall, jeg er ikke noen mor eller reservemor, jeg bor ikke med de og jeg har ingen økonomisk ansvar for de.. Jeg hjelper gjerne far økonomisk, men da er gaven fra far og ikke meg. Jeg strekker ikke til her ihvertfall, ingen tvil om det..

Skrevet

Pass ihvertfall på at du kjøper den riktige Xboxen i så fall!

Gutten hadde ordna alt med bestillinga selv, så det var egentlig bare å trykke "betal", om det hadde blitt noe :fnise:

Skrevet

Har han noe begrep om økonomi selv? Da jeg var i den alderen (vel, 7 og 12) og ville ha en spillkonsoll sa mamma at det var for dyrt og at hun ikke kunne kjøpe så dyre gaver, men at hvis jeg sparte selv, så kunne vi kjøpe en sammen. Ble til at jeg brukte henholdsvis 500 og 1000 kroner (enorme summer for meg den gangen, egentlig :P) av egne oppsparte ukepenger, bursdagspenger og lignende i retning NES og PlayStation, og jeg tror ærlig talt det var en lærerik opplevelse.

• Liker 1
Skrevet

Har han noe begrep om økonomi selv? Da jeg var i den alderen (vel, 7 og 12) og ville ha en spillkonsoll sa mamma at det var for dyrt og at hun ikke kunne kjøpe så dyre gaver, men at hvis jeg sparte selv, så kunne vi kjøpe en sammen. Ble til at jeg brukte henholdsvis 500 og 1000 kroner (enorme summer for meg den gangen, egentlig :P) av egne oppsparte ukepenger, bursdagspenger og lignende i retning NES og PlayStation, og jeg tror ærlig talt det var en lærerik opplevelse.

Samme gjorde jeg. På julaften var det en pent innpakket playstation med merkelappen "Til Jeane, Fra Jeane," selv om mamma hadde betalt det resterende beløpet.

Men jeg skjønner det er vanskelig å få ungene til å forstå at man ikke har råd til tv og playstation når man samtidig gir dem en iphone6. Da holder ikke "så dyre gaver kan du ikke få" argumentet, siden man allerede har lagt gavelisten høyt.

• Liker 1
Skrevet

Samme gjorde jeg. På julaften var det en pent innpakket playstation med merkelappen "Til Jeane, Fra Jeane," selv om mamma hadde betalt det resterende beløpet.

Men jeg skjønner det er vanskelig å få ungene til å forstå at man ikke har råd til tv og playstation når man samtidig gir dem en iphone6. Da holder ikke "så dyre gaver kan du ikke få" argumentet, siden man allerede har lagt gavelisten høyt.

Aaaaw, så søtt ang pakka du sparte til <3 :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Ja, må si jeg også reagerte på at iPhone 6 ble nevnt. Ville aldri ramlet meg inn å kjøpe en så dyr telefon til meg selv, og til en tiåring? Ville vært totalt utelukket. Man kommer langt med halve prisen, om ikke en tredel.

• Liker 1
Skrevet

Jææææ, begrep og begrep.. Ja, han er egentlig veldig flink til å spare penger. Men det ser ikke ut til å forandre ønskelista hans. Han får mye penger av besteforeldre hue og ræva og faens oldemor, også får han lønn på forskudd som han skal jobbe for senere i livet. Slik at han sparer opp til ting relativt kjapt.. Sist han sparte til noe stort hadde han spart opp 4500 på 3mnd.. Han har ikke ukelønn så det var bursdagsgaver og penger han får her og der av besteforeldre, som feks 200kr for ei tann han mista, 400kr fordi han var for stor til gavekalender i jula i fjor.. Men det er klart, om foreldren og besteforeldre skaper definisjonen på arbeidslivet sånn så er det jo ikke rart at han er helt desillusjonert.. Så nei, det hjelper egentlig ikke å be han spare penga sine, for det er han flink til allerede.. Jeg har prøvd å lære ham at om han ønsker seg den genseren til 1000 må han jobbe i så og så mange timer, så har vi begynt med at han er med meg på jobb, så kommer plutselig en eller annen bestemor å putter inn de siste 800kr fordi han er så flink og jobber.. Sabotasje på høyt plan JA, men jeg er jo bare kjæresten til far så jeg har ikke så mye og si..

Men seriøst, har alle deres barn på 10ish år så mye fancy greier?? TV og PC og playstation xbox og alt mulig?? Iphone ipad gopro psp? Det er jo ting til MANGE TUSEN kroner... Hvordan har dere som foreldre råd til å ha barn? Forventer dere som foreldre at steforeldrene hjelper på dette lasset eller er det greit at vi ikke henger med? Ingen spydigheter, jeg er bare forundret og prøver å finne min plass.. Igjen så sier far til meg at "alle på skolen har det" "alle i klassa har det".. Men jeg synes det er sykt om det er tilfellet... Jeg kan aldri matche slike gaver og har heller ingen intensjon om det, så får jeg heller være den fæle stemorra :( 

Skrevet

Ja, må si jeg også reagerte på at iPhone 6 ble nevnt. Ville aldri ramlet meg inn å kjøpe en så dyr telefon til meg selv, og til en tiåring? Ville vært totalt utelukket. Man kommer langt med halve prisen, om ikke en tredel.

Far kjøpte denne telefonen for å skorte på dårlig samvittighet..   

Skrevet

Far kjøpte denne telefonen for å skorte på dårlig samvittighet..   

Det høres jo ut som om faren sliter litt her. Du skriver at han har så det klarer seg, men likevel overøser gutten med dyre gaver. Har du pratet med ham om dette? For all del, alle barn setter pris på gaver, men sparing, venting og måtehold er også verdier man må få inn på et vis, og faren gjør sønnen en bjørnetjeneste ved å holde på sånn. Selv vokste jeg opp fattig, og unner ingen det, men samtidig er jeg veldig glad for å ha lært meg å få mye ut av lite.

• Liker 1
Skrevet

Det høres jo ut som om faren sliter litt her. Du skriver at han har så det klarer seg, men likevel overøser gutten med dyre gaver. Har du pratet med ham om dette? For all del, alle barn setter pris på gaver, men sparing, venting og måtehold er også verdier man må få inn på et vis, og faren gjør sønnen en bjørnetjeneste ved å holde på sånn. Selv vokste jeg opp fattig, og unner ingen det, men samtidig er jeg veldig glad for å ha lært meg å få mye ut av lite.

Faren klarer seg, han kjøper ikke alt gutten vil ha men når han kjøper noe så drar han på veldig. Som f eks da han skulle få telefon, så fikk han iphone6 istede for en vanlig tlf for barn "alle i klassen har jo sånn telefon". Derfor forventer gutten bare dyre gaver under juletreet.

Ja jeg har pratet med han. Han blir veldig skjør når det kommer til barna, han føler aldri han er bra nok enda barna elsker ham over alt. Så han går med kronisk dårlig samvittighet og prøver å kjøpe seg ut av det hver gang anledningen byr seg. Da han kjøpte iphonen og jeg sa "det du driver med er utenfor min fatteevne, skal vi kjøpe barna nå?" Da braste han ut i gråt.. Så ræva føler han seg til tider.. Uff, han ville sikkert bare ha anerkjennelse akkurat da :(  Jeg har pratet med ham om dette flere ganger, og jeg håper kansje det er derfor han sa nei til xbox ps4 pc og tv osv til jul i år. 

Jeg vokste opp i bra kår jeg da, men har aldri fått noe uten å jobbe hardt for det. Mor med stålkontroll på hver krone. Jeg ser potensiale i barna og de har virkelig mange bra verdier. Jeg skulle bare ønske de ikke fikk alle disse bjørnetjenestene hele tiden.. For da kan ikke jeg hjelpe de videre når jeg ikke har råd lenger. Jeg ønsker å kjøpe hele verden til de, men det er lærdommen deres jeg vil betale for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...