Gå til innhold

Kjøpe en gammel Lada?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kommunistnabo er snart 90 og spurte om jeg ville ta vare på Ladaen hans - en firkantet en med runde lykter. Han duller mye på den, og Lada har ikke verdens beste rykte. Samtidig kjører millioner av disse fortsatt rundt i østblokken og Egypt osv; så dårlig kan de da ikke være. Jeg er litt delt: En gratis, gammel klassiker, som man kjenner igjen i hele verden. Samtidig må jeg skaffe garasje, og jeg aner ikke hva det hele vil koste. Bilen blir kjørt sikkert tre ganger i måneden nå, mens jeg kunne tenkt meg veteranforsikring med maks 3000km/året. Hva tenker dere?

Anonymkode: 8944c...694

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men er du kommunist da? Hvis ikke, nei. Hvis ja, kos deg!

Anonymkode: 7389e...506

• Liker 1
Skrevet

Veteeranforsikring på en gammel lada tipper jeg kommer på rundt 400 i året (vet ikke om du får så lav km som 3000, men 5000 får du iallefall) så det er jo ikke en særlig stor utgift. Og årsavgift på veteran er 425. Det kommer jo ann på om du vil ha bilen. Vil du komme til å bruke den? Vil du gidde å dulle med den å fikse på den? Det kommer jo helt sikkert litt småfiksing, en bil som står mye rolig trenger litt oppsmøring av bremser Og kjærlighet. Syns det er dårlig gjort å ta imot den om du ikke vil bruke litt tid på å bevare den som den er. Å så må du jo ha garasje som du sier, iallefall på vinteren. Rundt her koster vinterlagring av bil 3000-5000 for et halvår... 

Anonymkode: 9cd4e...b96

• Liker 1
Skrevet

Du svarer ja takk og tar vare på den. Prisene på godt bevarte Lada kommer bare til å stige. Bilen har jo kultstatus i mange miljøer. Veldig mange usannsynlige biler koster jo blod idag. Antagelig mer lønnsomt enn penger i banken.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker litt som Commander, og så er det en veldig kul bil. Jeg elsker å kjøre den! Mekking må jeg lære meg, men jeg har altså et godt forhold til denne naboen - til tross for hans idiotiske politiske orientering. Så tanken er ikke å kjøre bilen til den går ad undas...hvordan er det med deler? Han snakker russisk og kjøper via kontakter. Finnes det en enklere vei?

Skrevet

Jeg tenker litt som Commander, og så er det en veldig kul bil. Jeg elsker å kjøre den! Mekking må jeg lære meg, men jeg har altså et godt forhold til denne naboen - til tross for hans idiotiske politiske orientering. Så tanken er ikke å kjøre bilen til den går ad undas...hvordan er det med deler? Han snakker russisk og kjøper via kontakter. Finnes det en enklere vei?

Deler til disse vi aldri bli et problem. Ebay is your friend:).  Bilen er russisk og deres filosfi var enkelhet, enkelhet og enkelhet.. Bygd for å fikses i sibir med piggtråd og lim. Enklere konstruksjon finner du ikke.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Deler til disse vi aldri bli et problem. Ebay is your friend:).  Bilen er russisk og deres filosfi var enkelhet, enkelhet og enkelhet.. Bygd for å fikses i sibir med piggtråd og lim. Enklere konstruksjon finner du ikke.

:Hehe:

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Vis det er en dønn strøken Lada, bør den få søndagsbil status, samtidig som du finner deg en annen hverdagsbil,

Skrevet

Av alle biler jeg har kjørt er firkantlada den morsomste. - Og den startet med sveiv!

Mimrings fra forrige årtusen... :hjerter:

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke vil ha den, så henvis ham gjerne hit! Dette er jo en kul bil, billig i drift, lett å fikse på, og med et godt tilgjengelig delenettverk i Norge. 

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2015 den 9.24):

Hva tenker dere?

Ja, jeg ville kjøpt den! :) 

Anonymkode: 471eb...20b

AnonymBruker
Skrevet

Min far kjøpte lada da jeg var liten det var så flaut. 

Anonymkode: 4d304...b5f

Skrevet

Så heldig du er! Er det en 1500? 

Dette er ingen hverdags og vinter(saltsørpe) bil, men en tidskapsel av en lykkepille. Hadde jeg hatt mer plass i garasjen... :) 

En liten kuriositet er jo at det ble satset ganske mye på idrett i USSR, og bilsport. Så det er mulig å finne endel "rally betar" til disse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...