Gå til innhold

"Deling" av søsken


bølla

Anbefalte innlegg

Mulig overskriften ble litt misvisende men.. Har samboer som har 2 barn da med sin ex. Han nevnte noe om at hvis han og exen har en unge hver på papiret, så får begge automatisk skatteklasse 2. Stemmer dette? Det ville jo klart ha hjulpet vår økonomi... Hvordan ordnes en slik deling i praktis da? Skriver den som har daglig ansvar fra seg den ene til pappaen eller åssen gjøres dette? Takknemlig for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer at dersom begge har et barn hver registrert på sin adresse så kommer begge i skatteklasse 2. Begge vil få barnetrygd for et barn ekstra. (Ser bort fra begrensningene når man har vært samboer en stund).

Hadde jeg hatt to eller flere barn og praktisert delt omsorg så hadde jeg gått for den løsninga at vi hadde hovedomsorg for hvert vårt barn og ikke sagt et pip om delt omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke begrensinger mener du? Er selv klasse 2 mor og har fått hjelp med litt overgangstønad og hjelp til barnepass. Vet jeg mister de godene iløpet av året. Vil da ikke miste skatteklasse 2. Fortsatt bare mine unger som jeg har ansvaret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrensningen jeg siktet til er at du mister barnetrygd for et barn ekstra når du har vært samboer i 12 av de siste 18 mnd.

Skatteklasse 2 vil du beholde selv om du er samboer. Den endres ikke før du eventuelt gifter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...