kathrinerr Skrevet 5. desember 2015 #1 Skrevet 5. desember 2015 Hei!Driver å tenker veldig på dette med å ta en ekstra bachelor. For tiden studerer jeg på Markedshøyskolen og der er det slik at alle studiene følger samme fellesfag, i tillegg til sine egne linjefag. Ved å ta en dobbel bachelor her så vil jeg da få 150% istedenfor 200%, slik at arbeidsmengden vil ikke bli like voldsom som om det skulle være ved forskjellige skoler. Er det noen her som har erfaring med å ta en dobbel bachelor? Evt som vurderer det, og som bare vil fortelle hvordan de tenker
Hu i byen Skrevet 5. desember 2015 #2 Skrevet 5. desember 2015 På skolen min var det slik at man bare kunne ha 60 studiepoeng felles i 2 bachelorgrader (så man måtte produsere 120 nye poeng for bachelor nr 2), jeg hadde nemlig samme plan som deg helt til jeg snakka med rådgiver :-) men det var ikke på samme skole som du går, så kan hende din skole har andre regler. Jeg tok allikevel mange ekstrafag, men da tok jeg bare de fagene jeg syntes virket interessante fra andre linjer. 1
kathrinerr Skrevet 6. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 6. desember 2015 På skolen min var det slik at man bare kunne ha 60 studiepoeng felles i 2 bachelorgrader (så man måtte produsere 120 nye poeng for bachelor nr 2), jeg hadde nemlig samme plan som deg helt til jeg snakka med rådgiver :-) men det var ikke på samme skole som du går, så kan hende din skole har andre regler. Jeg tok allikevel mange ekstrafag, men da tok jeg bare de fagene jeg syntes virket interessante fra andre linjer. Takk for svar! Det som er så kjekt ved MH er at jeg vil ha 90 felles studiepoeng, muligens mer ettersom at det er et par fag som er så like at jeg tror kanskje de faktisk teller som samme fag Du sier du tok masse ekstra fag, syns du selv at de har vært verdifulle å ha i etterkant eller føler du ikke at de "teller" så veldig? Har nemlig vært inne på tanken med å kun ta litt ekstra fag, men vet ikke om de vil være verdt så mye i en jobbsituasjon senere, sånn ansettelsesmessig. Kronglete forklart, men håper du forstår hva jeg mener, hehe!
Hu i byen Skrevet 6. desember 2015 #4 Skrevet 6. desember 2015 Der jeg gikk var det over 90 studiepoeng som var felles på en del linjer, så selv om jeg oppfylte skolens krav i begge linjene for å få bachelor kunne jeg ikke få bachelorgrad i mer enn et linjefag fordi det var mer enn 60 studiepoeng som jeg hadde brukt i en annen bachelor.. Vanskelig å forklare, men jeg tenkte som deg, at dette var grei smøring og det var det ikke.. Men jeg var inne å leste på forskriften om opptak og slik på Campus Kristiania, og det ser ikke ut som den paragrafen som høgskolen min hadde er der, så det kan godt hende at du er heldig der :-)Jeg tok mastergrad i fagområdet hvor de ekstraemnene mine lå, så for meg var det jo veldig nyttig å ha tatt de emnene for da fant jeg jo at jeg likte faget enda bedre enn "hovedfaget" mitt. Siden fagene du har tenkt å studere er så nært beslektet at de har halvparten av fagene felles i en bachelorgrad så tror jeg heller ikke dobbelt bachelor vs bachelor + enkeltemner er veldig avgjørende.
Viljaa Skrevet 6. desember 2015 #5 Skrevet 6. desember 2015 Jeg har "dobbel" bachelor, dvs. kvalifiserer til to, men måtte velge hvilken jeg ville ha vitnemål fordi mange av fagene overlappet. Tok alt sammen på fire år, da med 20 stp. mer enn ved normert løp.Nå vet jeg ikke helt hva slags svar du er ute etter, hvorvidt dette lønner seg på arbeidsmarkedet eller hva som blir godkjent av skolen din, men generelt sett så vil jeg si at det ikke lønner seg å ta dobbel bachelor med mindre du har en konkret plan i tankene.For min del var det bare lønnsomt. Jeg er lærer, og fikk da et ekstra undervisningsfag + studiepoeng nok til å kvalifisere til opprykk. Jeg gikk på et universitet der selve emnene var gratis (kun semesteravgift uavhengig av antall stp.), og jeg fikk bruk for kompetansen både da jeg søkte videre studier, jobb og i jobben min.Hvis du har ekstra overskudd mens du tar bachelor, ville jeg heller ha valgt emner på masternivå (dersom du har muligheten og har noen tanker om hvilke fag du eventuelt vil ha master i). Veldig mange emner på bachelor-nivå er veldig generelle og ikke så veldig rettet mot arbeidslivet. Men det spørs jo selvfølgelig på faget du studerer og emnene i seg selv også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå