Gå til innhold

Problematisk venninne....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Uhumskheter

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan misforstå ts.

Venninnen og ts bruker like mange penger på samme ting, sengetøy. Men venninnen kjøper tre til 300 på èn gang, ts liker bedre det til 1000 så hun kjøper det. Venninnen til ts syns ts bruker for mye penger på sengetøy. Som er tragisk, fordi hun brukte like mye selv.

Hvordan kan noen vri det om til at ts er den snåle her? Og når det skjer hele tiden at venninnen får ts til å føle seg dårlig så er det jo ikke rart ts gjerne skulle ønske venninnen bare kunne tie stille eller forsvinne. Venner skal ikke få venner til å føle seg kjipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan misforstå ts.

Venninnen og ts bruker like mange penger på samme ting, sengetøy. Men venninnen kjøper tre til 300 på èn gang, ts liker bedre det til 1000 så hun kjøper det. Venninnen til ts syns ts bruker for mye penger på sengetøy. Som er tragisk, fordi hun brukte like mye selv.

Hvordan kan noen vri det om til at ts er den snåle her? Og når det skjer hele tiden at venninnen får ts til å føle seg dårlig så er det jo ikke rart ts gjerne skulle ønske venninnen bare kunne tie stille eller forsvinne. Venner skal ikke få venner til å føle seg kjipe.

TS her igjen...

Takk!! Endelig, noen som skjønte hva jeg mente. Det du skriver er spot on :-)

Anonymkode: 26545...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

TS her igjen...

Takk!! Endelig, noen som skjønte hva jeg mente. Det du skriver er spot on :-)

Tror noen ganger enkelte liker å misforstå med vilje så de har en unnskylding for å være ekle. Eller kanskje jeg bare er vanvittig VANVITTIG intelligent. Det er også en mulighet :fnise:

Uansett, jeg ville distansert meg fra henne. Det høres ut for meg som om du har gjort alt du kan gjøre for å fikse det hele på en ordentlig måte uten å miste vennskapet eller være kjip mot henne. Og når det ikke funker har du bare tre valg egentlig. La det være som det er, trekke deg unna og ikke være like mye sammen med henne, og den siste er de beryktede ordene "dump henne"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror noen ganger enkelte liker å misforstå med vilje så de har en unnskylding for å være ekle. Eller kanskje jeg bare er vanvittig VANVITTIG intelligent. Det er også en mulighet :fnise:

Uansett, jeg ville distansert meg fra henne. Det høres ut for meg som om du har gjort alt du kan gjøre for å fikse det hele på en ordentlig måte uten å miste vennskapet eller være kjip mot henne. Og når det ikke funker har du bare tre valg egentlig. La det være som det er, trekke deg unna og ikke være like mye sammen med henne, og den siste er de beryktede ordene "dump henne"

TS her...

Du er intelligent! :helen:

Jeg kommer til å tilbringe mindre tid med henne, så vil tiden vise om det fader ut eller ikke.

Skulle hun ta kontakt og ville finne på noe, kommer jeg til å gi klar beskjed neste gang hun slenger med kjeften. :scorpis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også ei slik venninne. Hun klaget på absolutt alt, og var tydelig sjalu på klær og ting jeg kjøpte. Jeg har en helt normal inntekt, men liker å gjøre gode kupp og er generelt flinkere enn henne til å disponere pengene mine. Endte med at jeg skjulte henne på Facebook, slettet henne på Insta, slo av chatten og "glemte" å svare på et par tekstmeldinger. Har ikke hørt noe på lenge nå, så det funket tydeligvis. Vet ikke om hun har oppdaget noe, men det bryr jeg meg egentlig ikke om. Jeg orker bare ikke å forholde meg til slikt mas.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er rart, for det er faktisk ganske unormalt å kjøpe sengetøy til 1000 kr , blir som å kjøpe et brød til 80 kr som smaker det samme som de til 13, hva pokker er vitsen med det? Bare for å sløse penger og gni opp i ansiktet på andre at du har mere penger og elsker å kaste de bort mens andre i verden lider og aldri får råd til det 13 kroners brødet engang ??!

Anonymkode: 89da0...857

men djises da- dette er to voksne kvinner med grei inntekt og penger de kan bruke på hva de vil. Så det er ingen forskjell på å bruke 1000,- eller 300,- på sengesett så lenge det ikke er på kreditt.... 😬 

Uansett, TS: hvis hu irriterer deg så mye så bør du vel tone ned kontakten fremover. Jeg kjenner iallfall at folk som irriterer meg ikke er noe jeg gidder å forholde meg til i hverdagen nå som jeg er godt voksen (36)

Anonymkode: c97c9...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nicecar

Jeg hadde en sånn venninne. Kom med slengbemerkninger hver gang jeg unnet meg en dyr veske eller jakke, selv sa jeg aldri noe imot hennes smak da jeg har lært at vi alle er forskjellige (noe hun tydeligvis ikke har skjønt :dry:) Kuttet henne ut. Har det mye bedre uten henne i livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er misunnelse. Jeg er i midten av 20-årene, og har en venninne som det der. Uansett hva jeg kjøper meg, får jeg spørsmål om "hvordan jeg har råd til alt dette" osv. Jeg har ikke et ekstremt forbruk, men har mer penger enn henne, og det synes hun tydeligvis er tungt. Greit nok det, men jeg kan ikke kjøpe billigere/dårligere ting fordi det får henne til å føle seg bedre - sant? Jeg skryter aldri av ting jeg kjøper eller ting jeg gjør, og enda kommer kommentarene. Hun legger jo merke til om jeg har kjøpt noe nytt f.eks. Vi har vært på ferie sammen flere ganger, noe som ikke kommer til å skje igjen. "Hvordan har du råd til alt dette?" "Hvor får du pengene i fra?" "Du har kjøpt såååå mye" "blablabla. Man blir drittlei, og det er ikke sunt. Det beste er å holde litt avstand til slike, for de unner deg ingenting. Vi prioriterer også forskjellig, så om jeg vil bruke penger på shopping og ferie gjør jeg det. Hun hadde også hatt råd til mer av mine type ting om hun droppet visse ting.

Anonymkode: 082cb...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Trenger noen synspunkter på hva jeg bør gjøre. Har en venninne som hele tiden "hakker" på meg.

Og det er stort sett ang. økonomiske ting. Feks. hvis jeg forteller at jeg har kjøpt meg noe nytt, så er svaret alltid:

-Det har ikke jeg råd til.

-Du har så dyr smak.

-Du skal alltid ha så dyre ting.

Er vi sammen ute å shopper, så slenger hun med kjeften:

-Her er det vel for billig for deg.

-Det er vel ikke godt nok for deg dette.

Kjenner jeg blir forbanna! Selv reiser hun, shopper og går ut i helgene. Vi har kanskje ikke samme smak i det vi handler, men hun bruker mye mer penger enn meg. Derfor fatter jeg ikke hvorfor hun skal "angripe" meg. Det er jo snakk om prioriteringer.

Jeg kan fint bruke 1000,- på sengetøy. Det får jeg pes får. Men, selv kan hun kjøpe 3 sengesett til 300 per stk. Det er jo ikke det samme....

Hva gjør jeg?? Skal jeg ta en prat med henne, eller kutte vennskapet?

Kjenner jeg er lei. For dette kommer opp hver gang vi treffes.

Trenger råd fra dere. 

Skulle tro vi hadde samme venninne, hun som du skriver om er helt lik ei jeg kjenner, med akkurat samme replikkene:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen din minner meg skremmende mye om min mor. Jeg bruker nesten aldri tid sammen med henne, men i går var jeg faktisk på handletur med henne  (det skjer muligens én gang annenhvert år). Kommentarene haglet, og det bare fordi jeg velger å gå inn i litt dyrere butikker enn hva hun gjør. Hele handleturen gikk ut på å kritisere mine valg av klær, interiør og andre bruksgjenstander. I hennes verden må man få så mye som mulig crap for tusenlappen, mens jeg holder meg til å kjøpe én finere ting for samme sum. Og mens jeg har ett skift med sengetøy fra Lexington, og ett fra Ralph Lauren, så har hun ti stk fra Kid. Det er hennes valg, og jeg har aldri kritisert det. Men for min del kjøper jeg heller litt mindre av alt, men av bedre kvalitet. Så ts, jeg holder med deg:-) Og hadde nok sakte men sikkert kuttet ned på kontakten, slik jeg har gjort med min mor. Hvem trenger å ha en energisugende kritiker hengende konstant over seg? Ikke jeg i hvert fall.

Anonymkode: a5a04...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også ei slik venninne. Hun klaget på absolutt alt, og var tydelig sjalu på klær og ting jeg kjøpte. Jeg har en helt normal inntekt, men liker å gjøre gode kupp og er generelt flinkere enn henne til å disponere pengene mine. Endte med at jeg skjulte henne på Facebook, slettet henne på Insta, slo av chatten og "glemte" å svare på et par tekstmeldinger. Har ikke hørt noe på lenge nå, så det funket tydeligvis. Vet ikke om hun har oppdaget noe, men det bryr jeg meg egentlig ikke om. Jeg orker bare ikke å forholde meg til slikt mas.

Jeg er også god med penger, det irriterer mange.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen din minner meg skremmende mye om min mor. Jeg bruker nesten aldri tid sammen med henne, men i går var jeg faktisk på handletur med henne  (det skjer muligens én gang annenhvert år). Kommentarene haglet, og det bare fordi jeg velger å gå inn i litt dyrere butikker enn hva hun gjør. Hele handleturen gikk ut på å kritisere mine valg av klær, interiør og andre bruksgjenstander. I hennes verden må man få så mye som mulig crap for tusenlappen, mens jeg holder meg til å kjøpe én finere ting for samme sum. Og mens jeg har ett skift med sengetøy fra Lexington, og ett fra Ralph Lauren, så har hun ti stk fra Kid. Det er hennes valg, og jeg har aldri kritisert det. Men for min del kjøper jeg heller litt mindre av alt, men av bedre kvalitet. Så ts, jeg holder med deg:-) Og hadde nok sakte men sikkert kuttet ned på kontakten, slik jeg har gjort med min mor. Hvem trenger å ha en energisugende kritiker hengende konstant over seg? Ikke jeg i hvert fall.

Anonymkode: a5a04...0ed

TS her...

Herlig å lese. Godt at det ikke bare er meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte mennesker er idealister.

Andre er kapitalister, materialister.

De går gjerne ikke alltid overens, så kanskje dere burde avslutte vennskapet for begges del. Ellers vil vi kanskje se en ny post fra din venninne med tittel "Venninnen min bruker så mye penger på dyrt ræl, og det er provoserende å se på". 

Du får enten tåle det, eller få deg likesinnede venner, så kan dere leve i boblen sammen.

Anonymkode: e40f9...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mennesker er idealister.

Andre er kapitalister, materialister.

De går gjerne ikke alltid overens, så kanskje dere burde avslutte vennskapet for begges del. Ellers vil vi kanskje se en ny post fra din venninne med tittel "Venninnen min bruker så mye penger på dyrt ræl, og det er provoserende å se på". 

Du får enten tåle det, eller få deg likesinnede venner, så kan dere leve i boblen sammen.

Anonymkode: e40f9...a6b

Det var da voldsomt. Tydelig at du også har issues. Skjerp deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en form for sjalusi. Jeg kan ikke forstå hvorfor en dame i 30-årene skal legge seg oppi kjøpevanene til andre når det ikke har noe med henne å gjøre. Så lenge forbruket ditt ikke setter deg i fare for å ende på luksusfellen, har vel ikke hun venninna di noe hun skulle sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...