Gå til innhold

Problematisk venninne....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger noen synspunkter på hva jeg bør gjøre. Har en venninne som hele tiden "hakker" på meg.

 

Og det er stort sett ang. økonomiske ting. Feks. hvis jeg forteller at jeg har kjøpt meg noe nytt, så er svaret alltid:

-Det har ikke jeg råd til.

-Du har så dyr smak.

-Du skal alltid ha så dyre ting.

 

Er vi sammen ute å shopper, så slenger hun med kjeften:

-Her er det vel for billig for deg.

-Det er vel ikke godt nok for deg dette.

 

Kjenner jeg blir forbanna! Selv reiser hun, shopper og går ut i helgene. Vi har kanskje ikke samme smak i det vi handler, men hun bruker mye mer penger enn meg. Derfor fatter jeg ikke hvorfor hun skal "angripe" meg. Det er jo snakk om prioriteringer.

Jeg kan fint bruke 1000,- på sengetøy. Det får jeg pes får. Men, selv kan hun kjøpe 3 sengesett til 300 per stk. Det er jo ikke det samme....

 

Hva gjør jeg?? Skal jeg ta en prat med henne, eller kutte vennskapet?

Kjenner jeg er lei. For dette kommer opp hver gang vi treffes.

 

Trenger råd fra dere. 

Anonymkode: 26545...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig ville jeg ikke orket å ha en slik venninne. Jeg ville hvertfall ikke ha handlet eller diskutert månedens innkjøp med en slik person. 

Anonymkode: 9b1d5...390

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her...

 

Har flere ganger bedt henne om å holde kjeft. Hun er typen som vil si at hun bare tuller eller trekker i meg, om jeg tar den alvorlig praten. Hun ser nok ikke at jeg er temmelig lei av å høre på driten.

Dessverre vet jeg ikke hvordan jeg skal bli "kvitt" henne. Vi bor nærme hverandre....

Shopping og ferie med henne er uaktuelt.

 

Vi er forøverig begge i slutten av 30, begynnelsen på 40. Så at dette er et problem seg selv er helt forbanna uforståelig.

Er det et mindreverdighetskompleks eller misunnelse?

Anonymkode: 26545...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er vi sammen ute å shopper, så slenger hun med kjeften:

 

Anonymkode: 26545...663

.

Shopping og ferie med henne er uaktuelt.

 

Anonymkode: 26545...663

Problemet løst?

Anonymkode: 59928...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her...

 

Har flere ganger bedt henne om å holde kjeft. Hun er typen som vil si at hun bare tuller eller trekker i meg, om jeg tar den alvorlig praten. Hun ser nok ikke at jeg er temmelig lei av å høre på driten.

Dessverre vet jeg ikke hvordan jeg skal bli "kvitt" henne. Vi bor nærme hverandre....

Shopping og ferie med henne er uaktuelt.

 

Vi er forøverig begge i slutten av 30, begynnelsen på 40. Så at dette er et problem seg selv er helt forbanna uforståelig.

Er det et mindreverdighetskompleks eller misunnelse?

Anonymkode: 26545...663

Ufordragelighet. Ettersom hun selv har penger nok handler det nok ikke om misunnelse eller mindreverdighetskomplekser. Hun mener vel enkelt og greit at du prioriterer feil og hun har ikke oppdragelse nok til å holde meningene for seg selv, men velger heller å spy ut slike negative bemerkelser. Du setter åpenbart kvalitet over kvantitet, mens hun er av den motsatte oppfatningen. Som skrevet hadde ikke jeg orket å være venner med en slik person da man alltid vil få slike spydigheter servert uansett hvor mye man prøver å unngå diverse aktiviteter (slik som shopping). 

Anonymkode: 9b1d5...390

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler deg å revurdere vennskapet. Du aner ikke hvor mye energi hun drar utav deg.
Hadde ei slik venninne, men motsatt. Jeg var gjerrig, hm er for uteliggere og kappahl er en stor synd, fy og fy om noen bekjente så hun der inne. Tilbud er for bingokjerringer og navere, jo større tilbudet er jo større skam bør du føle.  :rolleyes:
En dag så klikket det for meg. Ba hun om å ryke og reis, jeg maktet ikke mer. Fy fader hvor herlig livet er uten hun hengende over meg. Vær bidige gang vi møttes så kommenterte hun meg og min økonomi. Jeg har ikke 10 000 å sløse bort på en stygg hårklipp vær 6. uke og en stuss og hårkur hos frisør vær 8. uke. Den klippen kunne jeg ha laget bedre med en bolle for 10 kroner fra IKEA! Verste er at jeg tuller ikke en gang, kallenavnet hennes var Bolla... og det var ikke uten grunn for å si det sånn :fnise:
 

Anonymkode: 32d32...c1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjente jeg meg truffet.. jeg tror nemmelig at jeg gjør det samme mot en venninne! Skjerpings!

Anonymkode: b6251...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhh ok så du legger så lite verdi i vennskapet deres at du vil kutte henne ut fordi hun har normal eller dårlig råd?
Jeg skjønner godt at hun påpeker hvor unødvendig det er å kjøpe ett sengesett til 1000 kr, når vanlige folk kanskje kjøper seg et ikea sengesett til 200 kr annenhvert år. Du høres høy ut på deg selv og at du feilprioriterer økonomien din, og du skal være glad for at hun ikke har kuttet ut en så overfladisk venninde som deg tidligere.

Anonymkode: 89da0...857

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhh ok så du legger så lite verdi i vennskapet deres at du vil kutte henne ut fordi hun har normal eller dårlig råd?
Jeg skjønner godt at hun påpeker hvor unødvendig det er å kjøpe ett sengesett til 1000 kr, når vanlige folk kanskje kjøper seg et ikea sengesett til 200 kr annenhvert år. Du høres høy ut på deg selv og at du feilprioriterer økonomien din, og du skal være glad for at hun ikke har kuttet ut en så overfladisk venninde som deg tidligere.

Anonymkode: 89da0...857

TS..

Nå må jeg faktisk le. Høy på meg selv er vel det siste jeg er.

Problemet er ikke at hun har dårlig råd. Tror du må lese hva jeg skrev en gang til!

Jeg kan kjøpe sengesett til 1000,- og får pes for det. Hun kan kjøpe 3 stk for 300,- per stk og det er helt ok.

Skjønner du????

Sånn fortsetter det med alt - er vel ikke så rart at jeg begynner å bli lei?

Anonymkode: 26545...663

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS..

Nå må jeg faktisk le. Høy på meg selv er vel det siste jeg er.

Problemet er ikke at hun har dårlig råd. Tror du må lese hva jeg skrev en gang til!

Jeg kan kjøpe sengesett til 1000,- og får pes for det. Hun kan kjøpe 3 stk for 300,- per stk og det er helt ok.

Skjønner du????

Sånn fortsetter det med alt - er vel ikke så rart at jeg begynner å bli lei?

Anonymkode: 26545...663


Jo det er rart, for det er faktisk ganske unormalt å kjøpe sengetøy til 1000 kr , blir som å kjøpe et brød til 80 kr som smaker det samme som de til 13, hva pokker er vitsen med det? Bare for å sløse penger og gni opp i ansiktet på andre at du har mere penger og elsker å kaste de bort mens andre i verden lider og aldri får råd til det 13 kroners brødet engang ??!

Anonymkode: 89da0...857

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er rart, for det er faktisk ganske unormalt å kjøpe sengetøy til 1000 kr , blir som å kjøpe et brød til 80 kr som smaker det samme som de til 13, hva pokker er vitsen med det? Bare for å sløse penger og gni opp i ansiktet på andre at du har mere penger og elsker å kaste de bort mens andre i verden lider og aldri får råd til det 13 kroners brødet engang ??!

Anonymkode: 89da0...857

Selv om du kanskje ikke har råd til "brød til 80,-" så har andre det. Hva andre velger er ikke din business. Så da kjøper du brødet til 13 kroner, og lar andre som velger annerledes i fred, det angår ikke deg på noen som helst måte. Og kjøper andre et sateng sengesett, så gjør de det ikke fordi du kjøper flanell...
Er ikke noe storforbruker på slikt selv, men ærlig talt!

Anonymkode: 9f281...1a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du kanskje ikke har råd til "brød til 80,-" så har andre det. Hva andre velger er ikke din business. Så da kjøper du brødet til 13 kroner, og lar andre som velger annerledes i fred, det angår ikke deg på noen som helst måte. Og kjøper andre et sateng sengesett, så gjør de det ikke fordi du kjøper flanell...Er ikke noe storforbruker på slikt selv, men ærlig talt!

Anonymkode: 9f281...1a8

Poenget er jo at ts åpenbart kjøper unødvendig dyre ting ofte, siden venninden hennes stadig påpeker det.
Jeg holder med venninden og står fortsatt fast ved at ts høres ut som den dårlige venninden her, som vurderer å dumpe sin venninde bare fordi hun påpeker åpenbare ting som faktisk er nødvendig å påpeke. "nå syns jeg du sløste fælt igjen" "jøss du kjøper alltid så mye dyrt" . Hvis ts ikke takler det så får hun heller handle uten denne venninden og ikke være så idiotisk å dumpe en ellers (sannsynligvis) bra venninde for noe sånt.

Anonymkode: 89da0...857

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er jo at ts åpenbart kjøper unødvendig dyre ting ofte, siden venninden hennes stadig påpeker det.Jeg holder med venninden og står fortsatt fast ved at ts høres ut som den dårlige venninden her, som vurderer å dumpe sin venninde bare fordi hun påpeker åpenbare ting som faktisk er nødvendig å påpeke. "nå syns jeg du sløste fælt igjen" "jøss du kjøper alltid så mye dyrt" . Hvis ts ikke takler det så får hun heller handle uten denne venninden og ikke være så idiotisk å dumpe en ellers (sannsynligvis) bra venninde for noe sånt.

Anonymkode: 89da0...857

Si meg, setter vennene dine pris på at du legger nesen din oppi deres saker og kommer med surmaget kritikk?

Anonymkode: 9162e...cbe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her...

 

Føler faktisk for å forsvare meg litt. Tror mange av dere misforstår.

Det er ikke snakk om å gni noenting opp i ansiktet på andre. Denne venninnen min tjener mer en meg, men har helt andre prioriteringer. Hun velger å bruke 1000-lappen på Nille, men jeg heller bruker 1000-lappen min på en ting i en annen type butikk.

Men, drit i eksemplet mitt på sengetøy til 1000-lappen. Casen er at uansett hva jeg kjøper så får jeg slengt tilbake "det har ikke jeg råd til" "der har ikke jeg råd til å handle".

Det kan være noe så banalt som at jeg handler på Coop Mega og venninnen min på Kiwi.

 

Men, tror bare vi avslutter denne diskusjonen. Er tydeligvis jeg som må gjøre noe med meg selv.

Anonymkode: 26545...663

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at ts åpenbart kjøper unødvendig dyre ting ofte, siden venninden hennes stadig påpeker det.Jeg holder med venninden og står fortsatt fast ved at ts høres ut som den dårlige venninden her, som vurderer å dumpe sin venninde bare fordi hun påpeker åpenbare ting som faktisk er nødvendig å påpeke. "nå syns jeg du sløste fælt igjen" "jøss du kjøper alltid så mye dyrt" . Hvis ts ikke takler det så får hun heller handle uten denne venninden og ikke være så idiotisk å dumpe en ellers (sannsynligvis) bra venninde for noe sånt.

Anonymkode: 89da0...857

Herregud, jeg er glad jeg ikke har en venninne som deg....som vrir og vender på ting.

Anonymkode: 26545...663

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta en prat med henne om du føler at det er andre sider i vennskapet dere kommer bedre overens, og at det er verdt å bygge videre på.

Om denne hakkingen/kritikken overskygger det hyggelige bille jeg ha latt vennskapet i bero til hun evt tok kontakt med deg.

Og, jeg er enig med deg. Det finnes ikke hyggelig å bli fortalt hvordan man bruker penger, hvordan du prioriterer innkjøp, det er du voksen nok til å bestemme selv. Og hun har ingen rett til å  kritisere deg for dine valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil føle meg bra når jeg shopper så å ha med en som kommenterte slik hadde vært uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en prat med henne om du føler at det er andre sider i vennskapet dere kommer bedre overens, og at det er verdt å bygge videre på.

Om denne hakkingen/kritikken overskygger det hyggelige bille jeg ha latt vennskapet i bero til hun evt tok kontakt med deg.

Og, jeg er enig med deg. Det finnes ikke hyggelig å bli fortalt hvordan man bruker penger, hvordan du prioriterer innkjøp, det er du voksen nok til å bestemme selv. Og hun har ingen rett til å  kritisere deg for dine valg.

TS..

Takk, godt å høre :-)

Anonymkode: 26545...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

TS her...

 

Har flere ganger bedt henne om å holde kjeft. Hun er typen som vil si at hun bare tuller eller trekker i meg, om jeg tar den alvorlig praten. Hun ser nok ikke at jeg er temmelig lei av å høre på driten.

Dessverre vet jeg ikke hvordan jeg skal bli "kvitt" henne. Vi bor nærme hverandre....

Shopping og ferie med henne er uaktuelt.

 

Vi er forøverig begge i slutten av 30, begynnelsen på 40. Så at dette er et problem seg selv er helt forbanna uforståelig.

Er det et mindreverdighetskompleks eller misunnelse?

Anonymkode: 26545...663

Da får du unngå å stille spørsmål til henne/holde samtalen i gang når du møter på henne. Ikke ta kontakt med henne selv bortsett fra å hilse normalt med et kjapt "hei" om dere skulle gå forbi hverandre. Viser hun tegn til å ville snakke mer med deg, så har du dessverre planer/er sliten på grunn av jobb/er redd du brygger på noe omgangssyke etc. slik at du må fort hjem/videre. Verre er det ikke. Er du venn med henne på Facebook kan du også konsekvent unnta henne fra statusoppdateringer du skriver, samt unngå å kommentere på hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...