2shy Skrevet 5. desember 2015 #1 Del Skrevet 5. desember 2015 Noen som har erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 5. desember 2015 #2 Del Skrevet 5. desember 2015 Ikke med 2012 modellen, men med 2010 1,6D Summum modellen.Til riktig pris er den mye bil for pengene. Lettkjørt, behagelig, mindre svingradius enn V70'en. Godt drag i motoren selv med 1,6 literen.Dele- og verkstedpriser som ikke flår deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 5. desember 2015 Forfatter #3 Del Skrevet 5. desember 2015 Ikke med 2012 modellen, men med 2010 1,6D Summum modellen.Til riktig pris er den mye bil for pengene. Lettkjørt, behagelig, mindre svingradius enn V70'en. Godt drag i motoren selv med 1,6 literen.Dele- og verkstedpriser som ikke flår deg. Jeg har lest en del om V50 og blir skeptisk fordi det er så mange som klager på mye feil. Er dette mest på de eldre modellene? Jeg syns bare den er så fantastisk behagelig å kjøre, men vil såklart ha en bil som virker. Hadde fått for meg at den var dyr i drift, men bra hvis den ikke er det Har du hatt din lenge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 5. desember 2015 #4 Del Skrevet 5. desember 2015 (endret) Jeg byttet bil i sommer, så jeg har ikke hatt min så veldig lenge nei.Men Volvo i diverse utgaver har jeg kjørt siden 2007. Mine 3 siste biler har alle vært Volvo'er.Dyr i drift vil jeg ikke si jeg oppfatter min som, men ok.... jeg har hatt Volvo'er med 'noe større' motor før, så alt er jo relativt.Kjørte 460 kilometer i forbindelse med flytting. Startet med full tank, etterfylte en gang sånn ca halvveis, og var ikke på langt nær halvfull/halvtom tank da jeg var fremme på ankomststedet.Ofte er det slik at førstutgavene kan ha noen barnesykdommer som de kommende års modeller kvitter seg med.Hadde for 11 år siden en Saab 93, 2000 modell. Den var nærmest kjemisk fri for hick-ups siden den var så langt uti produksjonsår for den modellen (alt av hick-ups og barnesykdommer var plukket bort etterhvert som årsmodellene gikk).Eneste feilen som oppstod på den var lekkasje i turboslangen. Tillegg; Kolla jagrullar.se forum Endret 5. desember 2015 av Mis(s)Understood Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 5. desember 2015 Forfatter #5 Del Skrevet 5. desember 2015 Ja du har sikkert rett, jeg vil tro barnesykdommene for lengst er fjernet. Så deler/verksted er ikke så ille altså? Jeg har nettopp kjøpt en VW passat stv som er veldig flott, men jeg klarer ikke sitte godt, får vondt i ryggen. Har bytterett, men det er ikke så mye å velge mellom i o m at jeg vil ha stasjonsvogn. De har V50´n som jeg syns er fantastisk, men den ligger langt over hva jeg egentlig har råd til - med mindre jeg tar den på 7-8 år (og heller spytter inn skattepenger når de kommer). Hadde håpet at ryggen skulle gå seg til, får kanskje prøve noen dager til. Men setene i V50 er jo helt magiske, vanskelig å slutte å tenke på dem, hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aule Skrevet 5. desember 2015 #6 Del Skrevet 5. desember 2015 Uten å gå for mye off topic, så har du ikke bytterett hvis du har kjøpt bruktbil hos privat eller forhandler. Du må nesten ta på din egen kappe at setene ikke passer kroppen din over tid. Du har plikt til å undersøke bilen før du kjøper...Dog må du ikke bry deg for mye om hva du leser på nett. Man leser stort sett kun det negative om bilmodeller da de som er misfornøyde klager høyt, mens alle som er fornøyde holder kjeft. Mitt inntrykk er at V50 er en helt greit bil, og man får disse fra 45 000 kr og oppover så vidt jeg har sett på finn. Motoren er en potet som sitter i mange modeller, inkludert i min firmabil som er en Ford. Helt grei motor, trekker bra nok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 5. desember 2015 Forfatter #7 Del Skrevet 5. desember 2015 Uten å gå for mye off topic, så har du ikke bytterett hvis du har kjøpt bruktbil hos privat eller forhandler. Du må nesten ta på din egen kappe at setene ikke passer kroppen din over tid. Du har plikt til å undersøke bilen før du kjøper...Dog må du ikke bry deg for mye om hva du leser på nett. Man leser stort sett kun det negative om bilmodeller da de som er misfornøyde klager høyt, mens alle som er fornøyde holder kjeft. Mitt inntrykk er at V50 er en helt greit bil, og man får disse fra 45 000 kr og oppover så vidt jeg har sett på finn. Motoren er en potet som sitter i mange modeller, inkludert i min firmabil som er en Ford. Helt grei motor, trekker bra nok.Forhandleren jeg handlet av opererer med 30 dagers bytterett, så jo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 5. desember 2015 #8 Del Skrevet 5. desember 2015 Signerer Aule her.Et tips er å få lang bruktbilgaranti på bilen. Det varierer stort hvor lang garantiperiode de ulike Volvoforhandlere gir. Jeg fikk 1 år på min, transport til andre enden av landet inkludert, årsavgiften inkludert og ryddige forhold. Det er ting som teller i min verden fordi det betyr at forhandler vet hva de selger og går gode for status på bilen når de gir ett års bruktbilgaranti i motsetning til 3 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 5. desember 2015 Forfatter #9 Del Skrevet 5. desember 2015 Signerer Aule her.Et tips er å få lang bruktbilgaranti på bilen. Det varierer stort hvor lang garantiperiode de ulike Volvoforhandlere gir. Jeg fikk 1 år på min, transport til andre enden av landet inkludert, årsavgiften inkludert og ryddige forhold. Det er ting som teller i min verden fordi det betyr at forhandler vet hva de selger og går gode for status på bilen når de gir ett års bruktbilgaranti i motsetning til 3 mnd.Det er nettopp derfor jeg handler av denne forhandleren; gode garantier, ryddige forhold, og bytterett. Nå blir dette bare avsporing, ønsker å vite om erfaringer med den årsmodellen 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dodge Skrevet 5. desember 2015 #10 Del Skrevet 5. desember 2015 (endret) Du bør heller gå for 2.0 liter dieselen på 136 hk, eller d5 / 2.4 liter dieselen. Eller kanskje 2.5 T5.Det er kjent at 1.6 liter dieselmotoren på 1,560 liter sliter med turbohavari, tett partikkelfilter. Det kan oppstå diesellekkasje rundt dysene.Men årsaken til turbohavari er litt lange oljeskiftintervall. Då vil oljetilførselen til turboen kokse igjen og turboen får ikkje smøring og kjøling. Det skal være en liten sil i oljetilførselen som blir tett.Nyere modeller skal visst være bedre. Endret 5. desember 2015 av Dodge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aule Skrevet 5. desember 2015 #11 Del Skrevet 5. desember 2015 Turbohavariene skyldes vel i grove trekk småkjøring og brukerfeil?Jeg er klar over dette ryktet, men med tanke på hvor mange tusen motorer det er produsert er PSA-motoren relativt driftssikker. Både turbohavari og tett filter går på bruk. Jeg har kjørt 100 000km med 2014-årgang motorer, og ikke lagt merke til verken turbouling eller oljeforbruk på disse.2.4 dieselen til Volvo tåler ikke høy km/dårlig driftssikkerhet, og T5 er sjelden/dyr. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 5. desember 2015 #12 Del Skrevet 5. desember 2015 Jeg har en V50 '06 modell. 1,6 l diesel. Aldri Vært problemer utover slitasjedeler som må skiftes. Bremser og annetvrundt er byttet en gang, partikkelfilter skiftet nylig, og batteriet. Det tekniske tuller av og til, særlig sentrallåsen men det er så sjelden at jeg ser ikke behov for å gjøre noe med det. Motoren går som ei klokke og jeg kommer til å ha den noen år til. Etter det blir det V70 fordi jeg trenger mer bagasjerom.Sjekk serviceheftet, kilometerstand, og sørg for å få dokumentasjon på hva som er gjort med den utover service. Partikkelfilter er dyrt og skal skiftes på 120000 . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 6. desember 2015 Forfatter #13 Del Skrevet 6. desember 2015 Jeg har 2 V50 å velge blant; 2.0 summum (2008, 112 000 km) og 1,6 summum (2012, 70 000 km). Sistnevnte har jeg ikke prøvekjørt, men det er helt klart en mye freshere bil og er bedre utstyrt. Jeg har strengt tatt ikke råd til 2012 modellen, så da hadde jeg måttet tatt den på 7 år nedbetaling (og spyttet inn skattepenger underveis for å få ned nedbetalingstiden underveis).Jeg har også hørt at intervallene for oljeskift er for lange, og at det bør skiftes oftere for å unngå havari. Men jeg tenkte kanskje at disse problemene med motoren var løst på de nyeste modellene? Litt derfor jeg også heller ønsker 2012 modellen fremfor 2008. På den eldste modellen blir dpf byttet før levering, på den andre er det enda rundt 4 år igjen til den må byttes (og mitt verksted gjør det for halve prisen til Volvo). Jeg skal få sjekket verkstedhistorikk til uken. Det fornuftige er vel å prøve å bli venn med Passaten, for det virker som en mer økonomisk og praktisk bil. Men hjertet mitt skriker etter V50 av en eller annen grunn. Er vel de deilige setene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 6. desember 2015 Forfatter #14 Del Skrevet 6. desember 2015 De har forøvrig en V70 også, men jeg vet ikke helt hva jeg syns om den modellen. I forhold til det du sier, Aule; mener du at det ikke blir noe problem med turbo så lenge man kjører inn et ekstra oljeskift mellom intervallene, samt får kjørt bilen på motorvei og får blåst opp turtallet regelmessig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 6. desember 2015 #15 Del Skrevet 6. desember 2015 Kjører du så mye da? Man skal skifte olje etter en gitt kilometer, eller 1 gang i året. Hvilken av disse man forholder seg til kommer an på hva som kommer først. Slik er det med alle biler. Minst en gang i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #16 Del Skrevet 6. desember 2015 Turbohavariene skyldes vel i grove trekk småkjøring og brukerfeil?Jeg er klar over dette ryktet, men med tanke på hvor mange tusen motorer det er produsert er PSA-motoren relativt driftssikker. Både turbohavari og tett filter går på bruk. Jeg har kjørt 100 000km med 2014-årgang motorer, og ikke lagt merke til verken turbouling eller oljeforbruk på disse.2.4 dieselen til Volvo tåler ikke høy km/dårlig driftssikkerhet, og T5 er sjelden/dyr. Jeg har en 2002 V70 D5 163 hk 340 Nm.. Kjørt den 265000 km. Ikke byttet annet en slitasjedeler. Forbruk på under 0.6. Har manuell siden V70 automaten er kjent for å spise hk, treeeg, høyt forbruk og havarere tidlig. Aldri tett eksos, aldri turbohavari. Anonymkode: b6dee...e24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 6. desember 2015 #17 Del Skrevet 6. desember 2015 Ja, Volvo og automatkasser er ikke bestevenner akkurat. Min neste blir 163HK manuell bensinbil. Har hatt flere andre merker, men sammenlignet med Volvo har det bare vært dritt. De har kvalitet, de har lang levetid på slitasjedeler i forhold til billige merker, og de har en fornuftig pris når man ser på hva man får for 500.000 i en Volvo sammenlignet med en BMW eller Audi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 6. desember 2015 Forfatter #18 Del Skrevet 6. desember 2015 Kjører du så mye da? Man skal skifte olje etter en gitt kilometer, eller 1 gang i året. Hvilken av disse man forholder seg til kommer an på hva som kommer først. Slik er det med alle biler. Minst en gang i året. Jeg kjører rundt 15 000, litt ettersom. Jeg er klar over det, dette er ikke min første bil. Men jeg har skjønt at akkurat V50 har for lange intervaller og bør ha et ekstra oljeskift imellom for å unngå problemer med motor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 6. desember 2015 Forfatter #19 Del Skrevet 6. desember 2015 Ja, Volvo og automatkasser er ikke bestevenner akkurat. Min neste blir 163HK manuell bensinbil. Har hatt flere andre merker, men sammenlignet med Volvo har det bare vært dritt. De har kvalitet, de har lang levetid på slitasjedeler i forhold til billige merker, og de har en fornuftig pris når man ser på hva man får for 500.000 i en Volvo sammenlignet med en BMW eller Audi. V70 blir noe helt annet, har hørt at den er mer driftssikker enn v50, men vet ikke. Jeg kan såklart prøvekjøre den, men den føles litt "voldsom" for meg. Jeg hører så mye forskjellig, noen sier v50 er rimelige i drift og har fornuftige priser i forhold til verksted, mens andre sier det motsatte. Feks var hjullager veldig dyrt å bytte fordi man bl.a måtte bytte hele NAV´et.Jeg har en 2002 V70 D5 163 hk 340 Nm.. Kjørt den 265000 km. Ikke byttet annet en slitasjedeler. Forbruk på under 0.6. Har manuell siden V70 automaten er kjent for å spise hk, treeeg, høyt forbruk og havarere tidlig. Aldri tett eksos, aldri turbohavari. Anonymkode: b6dee...e24Jeg skal absolutt ikke ha automat uansett Nå har jeg jo Passaten da (2010), og skal jeg bytte den inn må jeg bestemme meg snart. Hva mener dere er bedre biler av disse to? Blir ikke ryggen bedre i Passaten så har jeg ikke noe valg, jeg håper jo at det går seg til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aule Skrevet 6. desember 2015 #20 Del Skrevet 6. desember 2015 De har forøvrig en V70 også, men jeg vet ikke helt hva jeg syns om den modellen. I forhold til det du sier, Aule; mener du at det ikke blir noe problem med turbo så lenge man kjører inn et ekstra oljeskift mellom intervallene, samt får kjørt bilen på motorvei og får blåst opp turtallet regelmessig? Ingen tvil om at litt hyppigere oljeskift er bra for holdbarheten på turboen, samt unngå for mye småkjøring. Jeg kjenner ikke serviceintervallene på Volvo, men ville byttet minimum en gang i året eller hver 20 000 km. Passat og V50 er vel relativt jevngode er mitt inntrykk. Passat er som biler flest - noen har skrekkhistorier mens mange har problemfritt bilhold i årevis. Passat sin største svakhet er nok DSG-kassen, men det er jo ikke et problem for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå