Gå til innhold

Hvordan beholde dynen på?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vår lille solstråle på 17 mnd sparker alltid dyna av seg om natta. Jeg har tro på at det er sunt å sove i friskluft så vinduet på rommet hennes står alltid på gløtt. Dette fører jo til at hun utpå natta blir kald og mor må opp og bre over. Er det noen som har et supertips på hvordan hun kan beholde dyna på?

Hanna.

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg hadde luftet på dagen, og holdt vinduet stengt om natten. For du kan jo ikke feste dynen heller, for vil hun ikke ha dynen på seg, så vil hun ikke. :wink:

Har vært igjennom samme problem selv, men jeg stengte vinduet på natten, og luftet heller på dagen.

Gjest Solkloppen
Skrevet

Vi gjør som "Madam Felle" sier, lufter på dagen og lukker vinduet når det er sengetid. For selv om 2 og 6 åringen vår ligger med bleier, pysj og sokker på seg, så blir det fort kaldt når dyna forsvinner, og det gjør den jo rett som det er......

Skrevet

Det går fint an å lage eller kjøpe en pose å ha på barnet, sånne som festes over skuldrene. Har det til sønnen vår, og det funker fint, han holder varmen selv om han skulle sparke av seg pleddet/dyna.

Skrevet

Det finnes dyneklyper du kan feste til sprinkelsengen som holder dynen på plass.

Utdrag fra www.0-4.no

4 stk dyneklyper, festes i dyne med klype og i sprinklene på sengen med elastiske ringer.

Kan brukes i alle sprinkelsenger.

Skrevet

Det finnes/fantes noe som het(er) babysafe. En slags pose som du putter baby nedi, og som festes til sengen, men som er sånn at han får snudd seg rundt og beveget seg i sengen, men ikke får sparket av seg dynen.

Hør i babyforretninger om denne fremdeles finnes.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ta på barnet pysj og se om det våkner uten dyne. Min sønn tar på seg dyna igjen har jeg sett. Du trenger vel ikke å ha vinduet på vidt gap heller?

Skrevet

Hei!

Vi har samme problemet med vår gutt - enda har bare er snaut 4 mnd. Det vi har gjort - er at vi har tatt et teppe / pledd som er litt bredere enn sengen hans, lagt det over dyna og satt pleddet fast mellom senga og madrassen. Da ligger dyna fint over han hele natta, mor slipper å bekymre seg og guttungen er go' og varm. For så voldsomt greier han ikke å sparke... vet ikke med din...?

Skrevet

Joda Cr@sh, den metoden med pleddet har vi prøvd og det funka ei stund, men nå er hun så stor at hun ikke har noen problemer med å sparke av seg både dyne og pledd. Jeg skal prøve med sånne klyper som ble foreslått av tvilling76. Funker ikke det må jeg vel bare krype til korset og lukke vinduet om natta. Selv tåler jeg ikke det, jeg blir forkjøla og tett bare etter ei halv natt med lukka vindu...

Hanna.

Skrevet

Vi bruker pose. Brukte det på sønnen til han var 2 og jenta bruker det fortsatt (er 1.) Vi har forskjellig tykkelser på de posene vi har så vi bruker bare det. Brukte tynn i sommer og tykkere nå. Kommer til å bruke den tykkeste i vinter. Vi har kjøpt våre i Frankrike, hvor de er kjempe billige. Vet man får kjøpt sånne i Norge også (Fru lyng har har jeg sett), men de er ganske dyre. Det er jo mulig å sy selv av et gammel laken eller no.

Lykke til

Skrevet
Hei!

Vi har samme problemet med vår gutt - enda har bare er snaut 4 mnd. Det vi har gjort - er at vi har tatt et teppe / pledd som er litt bredere enn sengen hans, lagt det over dyna og satt pleddet fast mellom senga og madrassen. Da ligger dyna fint over han hele natta, mor slipper å bekymre seg og guttungen er go' og varm. For så voldsomt greier han ikke å sparke... vet ikke med din...?

Lur idè for de aller minste. Barn på 17 mnd. er ofte en del mer aktive enn de aller minste :-)

Kjenner meg virkelig igjen her. Vår datter sparker også av seg dyna, og vi har rett og slett gitt opp. Har ikke vinduet oppe om natten, men lufter heller dagtid (hvertfall nå som kulda setter inn).

Hun er jo iskald når vi henter henne om morgenen. Syntes også hun går konstant forkjølet jeg... :roll:

Har varmeflaske (flakse m/ kosedyr) i sengen hennes, men det hjelper lite det også.

Gjest Anonymous
Skrevet

Lur idè for de aller minste. Barn på 17 mnd. er ofte en del mer aktive enn de aller minste :-)

Kjenner meg virkelig igjen her. Vår datter sparker også av seg dyna, og vi har rett og slett gitt opp. Har ikke vinduet oppe om natten, men lufter heller dagtid (hvertfall nå som kulda setter inn).

Hun er jo iskald når vi henter henne om morgenen. Syntes også hun går konstant forkjølet jeg... :roll:

Har varmeflaske (flakse m/ kosedyr) i sengen hennes, men det hjelper lite det også.

Hvor mye lufter derer da? Jeg har vinduet på gløtt om natten for at han skal få luft inn og han er ikke kald om morgenen..Har selvfølgelig på han hel pysj. Man trenger da ikke full luftings for at barnet skal få luft om natten?

Skrevet

Vi lufter faktisk ikke om natta. Har en lufteluke høyt oppe på veggen riktignok, men ikke mer enn det...

Skal det luftes, gjøres det evt om dagen... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...