Gå til innhold

Jobbe for solidaritet - vgs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

På mandag skal vi ha en dag "fri" fra skolen for å jobbe for solidaritet. Fikk vite det for 1 uke siden og vi skal samle inn 400kr. Skolen har ikke noe alternativt opplegg for de som ikke ønsker å delta. Jeg har prøvd det jeg kan for å få meg jobb, men det nytter ikke. Jeg har også spurt foreldrene mine, men de hadde ikke så mye penger å gi. Snakket med kontaktlærer idag, som mente at jeg fikk lage kake å selge... men da må jeg selge minst 40 kakestykker til 10kr stk.. først tid til baking også selge i minusgrader. 

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Pengene skal inn til onsdag. Jeg hadde ca. 5500 kr på konto, men måtte betale 5000 til klassetur som var frist idag. Da har jeg 500kr igjen som skal holde meg med mat de neste 14 dagene + jeg har en del julegaver jeg må kjøpe. Foreldrene mine er nemlig ute og reiser, så jeg er alene i 14 dager. Faren min skulle betale klasseturen, men glemte det, så jeg måtte legge ut. Gir jeg inn 400 kr på mandag har jeg bare 100kr igjen til mat, altså under 10kr dagen, og foreldrene mine nekter jo å bidra til dette (større palestinske flyktningeleirer). 

Eneste mulighet jeg har i tilfelle er å låne penger av folk til mat hvis jeg skal gi 400 kr av egen lomme. Har ingenting imot å jobbe hvis jeg bare hadde fått meg arbeid, eller å gå med bøsse, men det går jo ikke!!!!! Kan de virkelig tvinge meg til dette? Snakket med kontaktlæreren idag og han sa jeg måtte spørre naboer etc (neitakk). Det er nå på mandag så får ikke kontaktet noen andre heller, og har snakket med en av de i komiteen som også sier at det er noe jeg MÅ og at han selv synes det er litt dårlig av administrasjonen på skolen å gjøre det på den måten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Norsk vgs er hovedsakelig gratis og man blir ikke pålagt til å betale penger til skolen. Vet du hva pengene skal gå til? 

Edit: så hva pengene skulle gå til hehe. du kan vel si at du heller støtter Israel, og siden skolen ikke har altnernativt opplegg får du heller ta fri (eller møte opp til skolen og ikke få noen undervisning)

Endret av Fredsmegleren
  • Liker 4
Skrevet

Du kan vel selge de kakestykkene utenfor det lokale kjøpesenteret. Skilt tydelig og forklar at det er til støtte for folk som trenger det. Kjappe penger det.

Anonymkode: 06184...9e7

• Liker 1
Skrevet

Har vanskeligheter for å "reklamere" for en sak jeg selv ikke støtter. Vi hadde en motivasjonsdag der foreleseren sa at Norge misforsto. De trengte ikke penger og klær, men politisk press... og dette skulle skulle liksom motivere oss. I tillegg er det utrolig kleint og nedverdigende (burde ikke vært det) å stå i sentrum å selge kaker når alle andre får penger av foreldrene sine uten å gjøre noe. 

Skolen mener at det ikke er politisk rettet, men 96% av de i leiren er palestinere, og de fleste bor der fordi de ikke ønsker å flytte ettersom de får betalt alt, og bare en mindre del bor der fordi de nylig har måttet reise fra hjemmene sine (sa de på motivasjonsforedraget). 

Ønsker i utgangspunktet å hjelpe, men det er jo håpløst. I tillegg er det jo penger jeg ikke har.  

• Liker 1
Skrevet

Har vanskeligheter for å "reklamere" for en sak jeg selv ikke støtter. Vi hadde en motivasjonsdag der foreleseren sa at Norge misforsto. De trengte ikke penger og klær, men politisk press... og dette skulle skulle liksom motivere oss. I tillegg er det utrolig kleint og nedverdigende (burde ikke vært det) å stå i sentrum å selge kaker når alle andre får penger av foreldrene sine uten å gjøre noe. 

Skolen mener at det ikke er politisk rettet, men 96% av de i leiren er palestinere, og de fleste bor der fordi de ikke ønsker å flytte ettersom de får betalt alt, og bare en mindre del bor der fordi de nylig har måttet reise fra hjemmene sine (sa de på motivasjonsforedraget). 

Ønsker i utgangspunktet å hjelpe, men det er jo håpløst. I tillegg er det jo penger jeg ikke har.  

Dersom du ikke leverer inn de 400 kr hva vil konsekvensene være? 

Skrevet

Dersom du ikke leverer inn de 400 kr hva vil konsekvensene være? 

Det jeg prøvde å spørre kontaktlæreren, men han fremstilte det ikke som et alternativ. Vil vel få en haug med purringer, dagen vil bli satt opp som skulk eller noe. Men skulk for en dag jeg helt fint kunne vært på skolen!? 

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke si at du ikke kunne brydd deg mindre om palestinerer og at din moralske overbevisning hindrer deg i å støtte dem? Jeg personlig kan ikke fordra palestinaskjerf eller alt maset om Israel og Palestina, hadde aldri støttet dem. Det finnes jo fattige barn i Afrika som ikke driver å kriger og lager søppelnyheter. 

Er dette i regi av Operasjon Dagsverk? Kontakt elevorganisasjonen, de har et nummer, og de kan bruke sine advoktater til å sette kontaktlæreren din på plass. Selvsagt er ikke du forpliktet til å drive med slavearbeid, krev at du får alternativ undervisning istden. Læreren din er bare lat, det er dessverre et kjennetegn på lærere ved den offentlige skolen, ingen yrkesstolthet. 

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke si at du ikke kunne brydd deg mindre om palestinerer og at din moralske overbevisning hindrer deg i å støtte dem? Jeg personlig kan ikke fordra palestinaskjerf eller alt maset om Israel og Palestina, hadde aldri støttet dem. Det finnes jo fattige barn i Afrika som ikke driver å kriger og lager søppelnyheter. 

Er dette i regi av Operasjon Dagsverk? Kontakt elevorganisasjonen, de har et nummer, og de kan bruke sine advoktater til å sette kontaktlæreren din på plass. Selvsagt er ikke du forpliktet til å drive med slavearbeid, krev at du får alternativ undervisning istden. Læreren din er bare lat, det er dessverre et kjennetegn på lærere ved den offentlige skolen, ingen yrkesstolthet. 

Er ikke ts men det er nok ikke i regi av operasjon dagsverk siden den dagen for lengst er over og prosjektet deres ikke gikk til palestina.

Læreren din kan ikke tvinge deg til noe, da blir det jo ikke solidaritet

Anonymkode: fb553...a81

• Liker 1
Skrevet

Er ikke ts men det er nok ikke i regi av operasjon dagsverk siden den dagen for lengst er over og prosjektet deres ikke gikk til palestina.

AP tvinger meg til å betale skatt, og de argumenter med at det er solidaritet.

Skrevet

AP tvinger meg til å betale skatt, og de argumenter med at det er solidaritet.

Ja, faren min betaler rundt 55% i skatt, litt av grunnen til at han ikke vil støtte utenom, og spesielt ikke noe som går til det området...

• Liker 1
Gjest Stringfellow1
Skrevet

Hei!

På mandag skal vi ha en dag "fri" fra skolen for å jobbe for solidaritet. Fikk vite det for 1 uke siden og vi skal samle inn 400kr.

Eneste mulighet jeg har i tilfelle er å låne penger av folk til mat hvis jeg skal gi 400 kr av egen lomme. Har ingenting imot å jobbe hvis jeg bare hadde fått meg arbeid, eller å gå med bøsse, men det går jo ikke!!!!! Kan de virkelig tvinge meg til dette? Snakket med kontaktlæreren idag og han sa jeg måtte spørre naboer etc (neitakk). Det er nå på mandag så får ikke kontaktet noen andre heller, og har snakket med en av de i komiteen som også sier at det er noe jeg MÅ og at han selv synes det er litt dårlig av administrasjonen på skolen å gjøre det på den måten.

hva kommer til å skje, hvis du ikke betaler de pengene som læreren din krever fra deg?

Skrevet

Dette

Spør læreren din om hva definisjonen på solidaritet er. Spør deretter om du heller kan ha en normal skoledag.

• Liker 1
Skrevet

Ja, faren min betaler rundt 55% i skatt, litt av grunnen til at han ikke vil støtte utenom, og spesielt ikke noe som går til det området...

Be læreren hjemle at du må betale inn penger, og si du ikke har noen betenkeligheter med å ta saken videre til fylkesmannen. Ta opp problemstillingen med rektor/inspektør også. Det skader ikke å nevne elevorganisasjonen og at du har vurdert kontakt med en journalist.

Når offentlige ansatte blir bedt om å hjemle noe blir de sutrete fordi de har den juridiske kompetansen til en Dasch, så da lar de deg ofte bare gjøre som man vil. Vær helt krav på at du har krav på alternativ undervisning og at du ikke ønsker eller er i stand til å selge kaker. 

Men ta kontakt med EO, de kan sikkert hjelpe.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Om jeg hadde gått noen år tilbake, da jeg gikk på skolen, og fått en slik beskjed der læreren slår seg vanskelig om jeg hadde protestert, så hadde jeg rett og slett vist fingeren til læreren og sagt "Dra til Hælvette!". Om skolesystemet ville gått lenger med saken hadde jeg også gått lenger. De kan kort og godt ikke kreve 400 kroner. Ekstra ille blir det i en situasjon der det å skaffe seg jobb er svært vanskelig. Se bare på arbeidsledigheten idag. I praksis ber de deg å tigge. Be heller om å få reell skoleundervisning i matte, naturfag eller annet. Det hadde jeg gjort.

Endret av Snof
  • Liker 1
Skrevet

Om jeg hadde gått noen år tilbake, da jeg gikk på skolen, og fått en slik beskjed der læreren slår seg vanskelig om jeg hadde protestert, så hadde jeg rett og slett vist fingeren til læreren og sagt "Dra til Hælvette!". Om skolesystemet ville gått lenger med saken hadde jeg også gått lenger. De kan kort og godt ikke kreve 400 kroner. Ekstra ille blir det i en situasjon der det å skaffe seg jobb er svært vanskelig. Se bare på arbeidsledigheten idag. I praksis ber de deg å tigge. Be heller om å få reell skoleundervisning i matte, naturfag eller annet. Det hadde jeg gjort.

Dette er det dummeste jeg har lest i dag. Voksne mennesker som springer rundt å viser fingeren for de ikke får viljen sin. Hva feiler det folk?

Skrevet (endret)

Dette er det dummeste jeg har lest i dag. Voksne mennesker som springer rundt å viser fingeren for de ikke får viljen sin. Hva feiler det folk?

Om en lærer hadde krevd at jeg som elev med lite penger, skulle skaffe 400 kroner. på 1 ukes varsel, for å så gjøre seg vanskelig om man protesterer, så synes jeg det er helt legitimt. 400 kroner var mye for meg på den tiden. Læreren har ingenting han/hun skulle sagt! Toppes ved at det er en sak jeg ikke er enig i, og som bare vil skape mer problemer.

Ja, jeg hadde blitt sint og forbanna på læreren!

Vil heller si. Hva feiler det skolesystemet

Endret av Snof
  • Liker 1
Skrevet

Om en lærer hadde krevd at jeg som elev med lite penger, skulle skaffe 400 kroner. på 1 ukes varsel, for å så gjøre seg vanskelig om man protesterer, så synes jeg det er helt legitimt. 400 kroner var mye for meg på den tiden. Læreren har ingenting han/hun skulle sagt! Toppes ved at det er en sak jeg ikke er enig i, og som bare vil skape mer problemer.

Vil heller si. Hva feiler det skolesystemet

Jeg skulle gjerne tatt en debatt om hva som er galt med skolesystemet, men det er en avsporing og jeg har ikke tid nå. Vi får ha det til gode.

Skrevet

Lite vits å bli sint på læreren. Han sa jeg kunne bare 3 typer julekaker til ham for 150kr, men da mangler jeg enda 250 + må betale for ingredienser + tid... men han har ingenting å si i saken. Det er skoleledelsen som er problemet. Absolutt alle er misfornøyde med dem på alle vis. Vi fikk itte ha juleball i fjor fordi det ikke var nok penger til å ha det på hotell til 3-rettersmiddag, og i år må vi betale 500 kr for nyttårsball/vårball, og de fleste har jo ikke så mye penger til én kveld. Det virker helt meningsløst. I tillegg går en del av pengene til å sende 10 personer på reise ned dit, dekket mat/hotell/fly. I vg1 gikk jeg på en annen skole der 1 lærer og 2 elever reiste og fikk kun dekket hotell og fly. Blir helt oppgitt... 

• Liker 1
Skrevet

Er dette OD-dagene (operasjon dagsverk) ? Står på nettsiden deres at en videregående elev minimum må samle inn 400 kr.. Dette står forresten også:

Q: Må man jobbe på OD-dagen?
A: Nei, det er helt frivillig å jobbe på OD-dagen. For de som ikke ønsker å jobbe skal det arrangeres et alternativt opplegg på skolen som skal være tilnærmet lik en ordinær skoledag.
  • Liker 1
Skrevet

Ikke opptre emosjonell men saklig. Det beste er allerede anbefalt, å kreve hjemmel. Det finnes ikke, og selv om læreren ikke vet det selv finner han ut av det. Er læreren ikke problemet med skoleledelsen hadde jeg tatt kontakt med fylkesmannen asap og opplyst dem at en hel skole ikke vet hva de driver med. Går ut fra at de blir satt på plass.

Jeg hadde ikke bakt, tigget eller gjort noe som helst for å skaffe pengene, av prinsipp.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...