Gå til innhold

Gifte seg med eøs-borger? Utfordringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal gifte meg med en eøs-borger og lurer på om noen andre har vært igjennom samme prosess?

Papirer fra norsk kant som jeg vet om er oppholdstillatelse, forlovererklæring og prøving av ekteskapet. Det er vel også krevd at eøs-borgeren skal ha papirer på at han/hun ikke er gift fra før av? Var det noen av dere som hadde problemer med at partneren skulle få godkjent papirene i sitt hjemland? Eller møtte dere på andre utfordringer? En utfordring jeg har møtt på er at han må få papirer på at jeg ikke er gift fra før av før han kan få sitt. Hele denne prosessen er til tider forvirrende

Anonymkode: d4329...142

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her det bare å kontakte myndighetene og høre hva de trenger av dokumentasjon, det er forskjell fra land til land. Giftet meg i Tyskland og da trengte de en erklæring (måtte oversettes av offentlig godkjent oversetter) at jeg ikke var gift fra før i Norge, og det hele med en ting jeg aldri glemmer som heter "apostille".

Han trenger forresten ikke oppholdstillatelse for å gifte seg. Det har ingenting med hverandre å gjøre, dere kan gifte dere og så kan man søke om familiegjenforening. Da får han oppholdstillatelse men på annet grunnlag enn arbeid.

Anonymkode: 4b272...4d5

Skrevet

Her det bare å kontakte myndighetene og høre hva de trenger av dokumentasjon, det er forskjell fra land til land. Giftet meg i Tyskland og da trengte de en erklæring (måtte oversettes av offentlig godkjent oversetter) at jeg ikke var gift fra før i Norge, og det hele med en ting jeg aldri glemmer som heter "apostille".

Han trenger forresten ikke oppholdstillatelse for å gifte seg. Det har ingenting med hverandre å gjøre, dere kan gifte dere og så kan man søke om familiegjenforening. Da får han oppholdstillatelse men på annet grunnlag enn arbeid.

Har man ikke arbeids og oppholdstillatelse i hele EØS uansett?

• Liker 1
Skrevet

Mer utfordrende med en som ikke er EØS-borger vil jeg tro.

Kontakt ambassaden?

Anonymkode: b269d...b9a

Skrevet

Ikke ubegrenset. er vel 3 mnd uten jobb tror jeg. Jeg har iallfall en venn fra EØS som ikke hadde lovlig opphold her, fordi han ikke hadde fått jobb enda.

Skrevet

Ikke ubegrenset. er vel 3 mnd uten jobb tror jeg. Jeg har iallfall en venn fra EØS som ikke hadde lovlig opphold her, fordi han ikke hadde fått jobb enda.

Trodde man kunne være der så lenge man ville så lenge man hadde penger til bolig + livsopphold? 

Skrevet

Trodde man kunne være der så lenge man ville så lenge man hadde penger til bolig + livsopphold? 

Han fikk iallfall ikke opphold her lenger enn en periode før han fikk jobb. 

Skrevet

Han fikk iallfall ikke opphold her lenger enn en periode før han fikk jobb. 

Hadde han oppsparte midler da?

Skrevet

Hadde han oppsparte midler da?

Det hadde han, men for de fleste er det grenser for hvor mye man har. Og helt ærlig, jeg har ikke veldig mye informasjon om mine venners økonomi. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis man søker etter jobb kan man være her i 6 mnd pr.gang.

Man kan jo alltids gifte seg i den andres hjemland om ting er trøblete i Norge.

Rart det ikke oppgis hvor lenge man må være ute av Norge før man kommer tilbake, men http://www.udi.no/skal-soke/arbeidsinnvandring/registrering-for-arbeidssokere/

Anonymkode: b269d...b9a

Mener dette er det kravet der man bare må kjøre over til Sverige og ta bilde med et skilt for å bevise at man var ute av landet.

Skrevet

Er gift med en fra et EU land. Vi giftet oss i Norge. Var ikke så mye stress med det egentlig. Vi giftet oss i fjor. Han måtte bare ha papirer fra hjemlandet om at han ikke er gift og pass osv. Måtte ha apostille stempel på det (viktig). Hans hjemland har godtkjent ekteskapet, men vi har ikke bodd sammen fast. Kun midlertidig nå som jeg har foreldrepermisjon. Bor nå hos han i et annet EU land igjen :D  Har også en venninne (norsk) som giftet seg med en engelskmann i Norge og det gikk også helt fint. 

Skrevet

Familie gjenforening for en EU borger? :P Den var ny for meg! Vi har ikke vært borti dette før. Trodde det var bare sånn man måtte gjøre hvis vedkommende kom fra et land utenfor EU?

Skrevet

Familie gjenforening for en EU borger? :P Den var ny for meg! Vi har ikke vært borti dette før. Trodde det var bare sånn man måtte gjøre hvis vedkommende kom fra et land utenfor EU?

Familiegjenforeing er for folk i EU også ja. Om du ikke har midler eller av andre grunner ikke har tillatelse til å bo her, hvordan skal du få flyttet hit da?

Anonymkode: 87bee...35a

Skrevet

Mjo, men de skal ha det skriftlig okke som. Jeg har sjekket, min kjæreste er Dansk statsborger. De krever det av Nordiske borgere også (selvom det er så mye snakk om at det er SÅ mye enklere for Nordiske borgere i alt mulig, det stemmer altså ikke). 

Skrevet

Mjo, men de skal ha det skriftlig okke som. Jeg har sjekket, min kjæreste er Dansk statsborger. De krever det av Nordiske borgere også (selvom det er så mye snakk om at det er SÅ mye enklere for Nordiske borgere i alt mulig, det stemmer altså ikke). 

Ha hva skriftlig (beklager om dette spørsmålet er åpenbart)? Jeg innbiller meg at jeg bare kan flytte til Sverige og jobbe der hvis jeg går lei av her. 

Skrevet

Ha hva skriftlig (beklager om dette spørsmålet er åpenbart)? Jeg innbiller meg at jeg bare kan flytte til Sverige og jobbe der hvis jeg går lei av her. 

Nå er det snakk om giftemål i denne tråden. Men hvis du vil flytte til andre steder i Norden for å jobbe, så gjør man bare det, men man får ikke registrert seg før man har jobb med 6 måneder eller lenger arbeidskontrakt.

Skrevet

Nå er det snakk om giftemål i denne tråden. Men hvis du vil flytte til andre steder i Norden for å jobbe, så gjør man bare det, men man får ikke registrert seg før man har jobb med 6 måneder eller lenger arbeidskontrakt.

Å gifte seg er vel trivielt? Bare spør hvilken dokumenter du trenger og så gjør det? Spiller vel ingen rolle hvor partneren er fra heller.

Skrevet

Du har rett. Med mindre de har endret på lovene nå i nyere tid, da...

Jeg flyttet til Sverige på nitti-tallet, bare pakket sakene mine og flyttet til kjæresten som bodde i Stockholm. Det jeg måtte gjøre når jeg kom dit, var å troppe opp på trygdekontoret for å få meg svensk personnummer. Uten det er det vanskelig å få ansettelse noe sted, du må ha det at skattemessige årsaker, og de får f.eks. ikke registrert deg som pasient på legevakten uten det. Så svensk personnummer må man skaffe seg, så er alt i orden. Jeg søkte jobber (og fikk det) og jobbet, skattet og bodde der i et par år før hjemlengselen ble for sterk.

Anonymkode: ab267...0ba

Skrevet

Familiegjenforeing er for folk i EU også ja. Om du ikke har midler eller av andre grunner ikke har tillatelse til å bo her, hvordan skal du få flyttet hit da?

Anonymkode: 87bee...35a

Jeg har ikke søkt om noe familiegjenforening og bor for tiden i EU land hos mannen. Har bodd og studert i EU land før uten problemer. Ingen har nevnt dette på folkeregister i Norge heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...