ajarRun Skrevet 5. desember 2015 #21 Skrevet 5. desember 2015 Jeg legger meg ikke oppi hva andre gir sine unger til jul. Vi er nok sånn midt på treet økonomimessig. Store ting må ungene spare til selv, unødvendige ting må de enten bruke ukelønn på eller vi kjøpe det til dem. Vi gir gaver til jul for max ca 1000. Jeg vet ikke om jeg tror på at folk er så veldig dømmende overfor andres valg her, tror folk har nok med seg selv, egentlig. Jeg synes det er leit med de som har veldig dårlig råd, da. Anonymkode: aa94b...f7dJeg har ikke barn, men posten din fikk meg til å lure på noe. Hvor mye bruker du på gave til deg selv i forhold til til ungene? Jeg feks bruker i år ca 8000 på gaven til meg selv, ville jeg da måtte brukt like mye på barna? Eller får de en mindre gave enn den du kjøper til deg selv?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #22 Skrevet 5. desember 2015 Jeg har ikke barn, men posten din fikk meg til å lure på noe. Hvor mye bruker du på gave til deg selv i forhold til til ungene? Jeg feks bruker i år ca 8000 på gaven til meg selv, ville jeg da måtte brukt like mye på barna? Eller får de en mindre gave enn den du kjøper til deg selv?Gave til seg selv..... Anonymkode: 523cb...c95 3
Carrot Skrevet 5. desember 2015 #23 Skrevet 5. desember 2015 Jeg startet skrive men måtte slette og starte på nytt fordi jeg møtte meg selv litt i døren på det jeg skrev, etter at jeg likte innlegget til Magnifiq fordi jeg innså at jeg kanskje er en "ja takk begge deler" selv også.. Ikke det at jeg overøser ungene mine med ting de peker på til enhver tid men fordi de aldri mangler noe og jeg gjerne kjøper det de liker hvis de trenger det. Noe som ofte resulterer i at de har alt de ømsker seg siden de sjelden ønsker seg tig de ikke trenger. Jeg har ikke hatt unger som går på lekebutikken hver helg og peker på alt mulig, jeg har hatt barn som gladelig bytter bort lørdagsgodis og småleker for en bok eller ett blad, og når et barn sjelden ønsker seg noe er det lett å gi dem det de ønsker seg - så jeg må innrømme at jeg nok er en av dem. Av de andre ser på med et "som hun skjemmer bort ungene sine" blikk uten å vite hva som ligger bak..Mens noens barn (A) aldri slutter spørre om ting, og de har ønsket seg akkurat den tingen, og den forrige, og den nesten - alltid! er det noen barn som (B) svært sjelden ønsker seg noe, men når de gjør det betyr det at de faktisk virkelig ønsker seg dette.. - er det da like mye "å skjemme bort" hvis barn B får som hvis barn A får? I mitt hode ja, så derfor følte jeg at jeg kanskje tilhører kategorien som "skjemmer bort" barna sine - og vet du hva, det er helt greit! 2
MapleSirup Skrevet 5. desember 2015 #24 Skrevet 5. desember 2015 Jeg startet skrive men måtte slette og starte på nytt fordi jeg møtte meg selv litt i døren på det jeg skrev, etter at jeg likte innlegget til Magnifiq fordi jeg innså at jeg kanskje er en "ja takk begge deler" selv også.. Ikke det at jeg overøser ungene mine med ting de peker på til enhver tid men fordi de aldri mangler noe og jeg gjerne kjøper det de liker hvis de trenger det. Noe som ofte resulterer i at de har alt de ømsker seg siden de sjelden ønsker seg tig de ikke trenger. Jeg har ikke hatt unger som går på lekebutikken hver helg og peker på alt mulig, jeg har hatt barn som gladelig bytter bort lørdagsgodis og småleker for en bok eller ett blad, og når et barn sjelden ønsker seg noe er det lett å gi dem det de ønsker seg - så jeg må innrømme at jeg nok er en av dem. Av de andre ser på med et "som hun skjemmer bort ungene sine" blikk uten å vite hva som ligger bak..Mens noens barn (A) aldri slutter spørre om ting, og de har ønsket seg akkurat den tingen, og den forrige, og den nesten - alltid! er det noen barn som (B) svært sjelden ønsker seg noe, men når de gjør det betyr det at de faktisk virkelig ønsker seg dette.. - er det da like mye "å skjemme bort" hvis barn B får som hvis barn A får? I mitt hode ja, så derfor følte jeg at jeg kanskje tilhører kategorien som "skjemmer bort" barna sine - og vet du hva, det er helt greit! Det gjør du da som du vil med Barn kan da eie mange ting og likevel ha fornuften i behold.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #25 Skrevet 5. desember 2015 Det gjør du da som du vil med Barn kan da eie mange ting og likevel ha fornuften i behold.Det er tydeligvis ikke mulig i hennes hode, stakkars! Anonymkode: 66530...47e
Luckiness Skrevet 5. desember 2015 #26 Skrevet 5. desember 2015 Jeg tenker at man gir etter evne, men sørger for å lære at barna ikke får alt bare ved å peke. Så lenge barna ikke blir bortskjemt og ufordragelige fordi de alltid har fått det de har hatt lyst på og langt mer enn de trenger, så ser jeg verken problemet med å gi en del til jul eller å gi jevnlig gjennom året. Men jul og bursdag er jo ypperlige anledninger å be barna ønske seg ting til. Mange barn vingler veldig i ønsker. Så da blir nok mange ekstra glad når de får noe de har ønsket seg en god stund til jul, enn å få det rett i hendene når man er innom butikken. Ting som kjøpes og gis med en gang et barn peker på det, er ofte kjempeinteressant den første mnd, om ikke mindre, og så brukes det ikke mer.
Misophonia Skrevet 5. desember 2015 #27 Skrevet 5. desember 2015 SÅ hver jul skjemmer vi barna bort. Vi sørger for at de får alt de ønsker seg og litt til!Ellers i året får de KUN det de trenger, og penger til kino ol. de få gangene de spør om det. Ellers så har de jo pene og skikkelige klær som de får hos oss.Det jeg reagerer på, er at andre foreldre blir irriterte når barna forteller hva de har fått. De himler med øynene og sier at ho OSS, blir ikke barna skjemt bort slik. Mens disse barna får ALT de peker på ellers i året.Hva er forskjellen?? JO... At man velger å skjemme bort barna sine EN (til to) dag i året vil jeg påstå er mye bedre enn å gi de alt de ønsker seg resten av året?? Noen som er enige/uenige her?Anonymkode: 8c4df...8c0Jeg synes det er helt greit, så lenge man ikke går over styr i forbruk. Skjønner ikke hva naboene deres gnåler for egentlig. Om de har et høyere forbruk sånn generelt i året, så er ikke egentlig det noe bedre. Dessuten tenker jeg på miljøet, så jeg forstår meg ikke på dem som skal ha masse klær, sko og diverse de aldri bruker. Lære barna verdien av penger er det flere som burde gjøre.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #28 Skrevet 5. desember 2015 Jeg tror ikke noe på HI.Jeg tror TS har et behov for å gloate. den misunnelsen er nok mer ønskelig enn reell.Evt er det andre ting de ikke liker. Som feks måten å snakke på. Anonymkode: d63ca...373
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #29 Skrevet 5. desember 2015 Jeg har ikke barn, men posten din fikk meg til å lure på noe. Hvor mye bruker du på gave til deg selv i forhold til til ungene? Jeg feks bruker i år ca 8000 på gaven til meg selv, ville jeg da måtte brukt like mye på barna? Eller får de en mindre gave enn den du kjøper til deg selv?kjøper ikke gave til meg selv. Jeg tenker egentlig at det ikke er gavens verdi som teller, men at du gir noe med omtanke og kjærlighet, noe du tror mottaker trenger/ønsker seg. Barna mine har ikke noe forhold til penger på den måten, og jeg kjøper jo stadig vekk dyrere ting til meg selv enn til dem (mobil, f.eks, eller klær). Hva tenker du selv om spørsmålet ditt? Anonymkode: aa94b...f7d
ajarRun Skrevet 5. desember 2015 #30 Skrevet 5. desember 2015 kjøper ikke gave til meg selv. Jeg tenker egentlig at det ikke er gavens verdi som teller, men at du gir noe med omtanke og kjærlighet, noe du tror mottaker trenger/ønsker seg. Barna mine har ikke noe forhold til penger på den måten, og jeg kjøper jo stadig vekk dyrere ting til meg selv enn til dem (mobil, f.eks, eller klær). Hva tenker du selv om spørsmålet ditt?Anonymkode: aa94b...f7dJeg tenker at dersom jeg skulle brukt like mye penger på barna som jeg bruker på meg selv må jeg begynne å undervise på lastebil. Kunne vel hatt råd til en unge, men to ville blitt trangt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå