Gå til innhold

Vi har god råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

SÅ hver jul skjemmer vi barna bort. Vi sørger for at de får alt de ønsker seg og litt til!

Ellers i året får de KUN det de trenger, og penger til kino ol. de få gangene de spør om det. Ellers så har de jo pene og skikkelige klær som de får hos oss.

Det jeg reagerer på, er at andre foreldre blir irriterte når barna forteller hva de har fått. De himler med øynene og sier at ho OSS, blir ikke barna skjemt bort slik. Mens disse barna får ALT de peker på ellers i året.

Hva er forskjellen?? JO... At man velger å skjemme bort barna sine EN (til to) dag i året vil jeg påstå er mye bedre enn å gi de alt de ønsker seg resten av året?? 

Noen som er enige/uenige her?

Anonymkode: 8c4df...8c0

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Uhumskheter
Skrevet

SÅ hver jul skjemmer vi barna bort. Vi sørger for at de får alt de ønsker seg og litt til!

Ellers i året får de KUN det de trenger, og penger til kino ol. de få gangene de spør om det. Ellers så har de jo pene og skikkelige klær som de får hos oss.

Det jeg reagerer på, er at andre foreldre blir irriterte når barna forteller hva de har fått. De himler med øynene og sier at ho OSS, blir ikke barna skjemt bort slik. Mens disse barna får ALT de peker på ellers i året.

Hva er forskjellen?? JO... At man velger å skjemme bort barna sine EN (til to) dag i året vil jeg påstå er mye bedre enn å gi de alt de ønsker seg resten av året?? 

Enig med deg.

Gjest Magnifiq
Skrevet (endret)

Synes begge deler er like forkastelig.

vi har veldig god råd, og kunne gitt barna alt de peker på, men hverken på julaften, eller ellers i årer får de alt de ønsker seg.

Å lære barna gode verdier er litt greit.

Endret av Magnifiq
Skrevet

vi har veldig god råd, og kunne gitt barna alt de peker på, men hverken på julaften, eller ellers i årer får de alt de ønsker seg.

Er jo såklart enig dersom det var snakk om veldig dyre gaver da..

Men her hos oss har barna enkle ønsker.. Minsten ønska seg såpebobler og fiskespill, elleveåringen ønsket seg 2xu tights og treningsjakke og 15 åringen har kun sagt sokker og truser så langt...

Skrevet

Nettopp, finnes en mellomting. Men, noen ganger burde alt barna ønsker seg være å være med foreldrene sine, barn som er rett oppdratt riktignok, og det skal de helst få oppleve hver dag hele barndommen. 

Anonymkode: 45ced...598

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker litt slik at det handler ikke så mye om hvem som blir mest bortskjemt eller ei, men heller hvilke verdier du lærer barna dine til å leve etter :)

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at en "hvem har minst grunn til å ha dårlig samvittighet for pengebruken sin"-tråd er ganske meningsløs. De har sin mening, du har din, jeg for min del holder igjen pengesekken hele året (de får selvsagt gaver til jul og det de trenger ellers, men vi har likevel et lavt forbruk) og synes det er greit for oss.

Anonymkode: 17517...56a

• Liker 11
Skrevet

For meg er det ikke et tema å bry meg om hva andre mener om hva mine barn får eller ikke får.

Det bestemmer vi selv.

• Liker 5
Skrevet

Men her hos oss har barna enkle ønsker.. Minsten ønska seg såpebobler og fiskespill, elleveåringen ønsket seg 2xu tights og treningsjakke og 15 åringen har kun sagt sokker og truser så langt...

Kan ikke helt forstå at naboene himler med øynene over dette?

Uansett er dette vel ikke noe å bry seg om? Dere gjør det på deres måte, og naboene får styre på med sitt. Hev dere over det.

Anonymkode: 05ac8...ff4

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror dette bare er DIN side av saken, og at naboen muligens hadde fortalt en annen versjon ;) 

Anonymkode: 92515...539

• Liker 8
Skrevet

hver jul skjemmer vi barna bort. Vi sørger for at de får alt de ønsker seg og litt til!

Jeg synes ikke dere skjemmer bort barna deres hvis dere gir dem såpebobler, fiskespill, undertøy og treningstøy....?? Synes virkelig du det? 

Skjønner heller ikke at andre foreldre angivelig blir irriterte når barna dine forteller hva de har fått? 

Nei, dette var rare greier. 

Anonymkode: 186c4...059

• Liker 2
Skrevet

Hvem bryr seg hva andre mener? Om jeg velger å gi barnet mitt 15 gaver og julekalender, eller 1 gave og ingen kalender så er det ikke noen andre sin sak. Enhver familie står jo fritt til å gjøre som de selv ønsker.

Anonymkode: 28b99...d6a

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke innlegget her...

Dere ligger nok under gjennomsnittet bårde i gaver og ting ellers tydeligvis. 

Ville du bare ha frem at noen er misunnelig? Den overskriften er ganske motbydelig by the way....

• Liker 3
Skrevet

De må jo tydeligvis ha tråkket på noen tær når du tar så på vei. Det handler ikke om gaver vettu, det handler om verdier du gir barna dine. Om du velger å la dem bade i et evigvarende luksusbasseng av gaver på julaften så er det ditt valg og ditt problem på sikt. Men ikke ta det for gitt av vi som synes gavehysteriet har gått over stokk og stein, og ønsker å begrense oss fordi vi har lyst til å bruke tid SAMMEN på julaften istedet for å bare pakke opp pakker, gir kjipe gaver eller overøser barna med gaver igjennom hele året. Her bøir det ytterst sjeldent kjøpt noe gaver i året utenom jul og bursdag. Hender vi kjøper et nytt bøttesett til sommeren og evt noe baderinger, ellers så er det det barnet trenger av klær og sko igjennom året som blir handlet. Ro deg ned. Kan tenke meg du er en spm har veldig LYST til å fortelle alle andre hva du skal gi barna dine, fordi du ønsker å skryte av hva du har mulighet til å gi. Det er flott for deg det, men tror jeg hadde svart som naboen da :P

God jul da, med eller uten svindyre julegaver ;)

Anonymkode: 66530...47e

• Liker 1
Skrevet

Så andre himler med øynene over at dere skjemmer bort barna med slike overdådige gaver som fiskespill, treningsjakke og truser? Og dere kjøper slike ekstravagante gaver fordi dere har så god råd?

Anonymkode: 41975...b4d

• Liker 7
Skrevet

its in your head.

Anonymkode: fe1d5...721

• Liker 2
Skrevet

Jeg er grovt uenig. Hvorfor skal religion bestemme når barna får gaver? Nei, fysjamej. Mine barn skal oppdras som gode agnostikere. 

Gjest Blomsterert
Skrevet

Andre himler med øynene over at barn får sånne beskjedne ønsker oppfylt? Og hva har dette med at dere har god råd å gjøre? Trenger vel ikke så god råd for å kjøpe det der?

Virker surrete,både Hi og dette.

Skrevet

Andre himler med øynene over at barn får sånne beskjedne ønsker oppfylt? Og hva har dette med at dere har god råd å gjøre? Trenger vel ikke så god råd for å kjøpe det der?

Virker surrete,både Hi og dette.

Ja, dette koster jo mindre enn middagen på kjøpesenteret. Du kan kjøpe alt på Coop Obs til og med, så slipper du å dra på kjøpesenter. Koster neppe mer enn et helgeforbruk med pils.

Skrevet

Jeg legger meg ikke oppi hva andre gir sine unger til jul. 

Vi er nok sånn midt på treet økonomimessig. Store ting må ungene spare til selv, unødvendige ting må de enten bruke ukelønn på eller vi kjøpe det til dem. Vi gir gaver til jul for max ca 1000. 

Jeg vet ikke om jeg tror på at folk er så veldig dømmende overfor andres valg her,  tror folk har nok med seg selv,  egentlig. Jeg synes det er leit med de som har veldig dårlig råd, da. 

Anonymkode: aa94b...f7d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...