Gå til innhold

Burde vi innføre lengre fengselsstraff?


Gjest Gjest_Jacklost

Burde vi innføre livstid?  

3 stemmer

  1. 1. Burde vi innføre livstid?

    • Ja
      3
    • Nei
      0


Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jacklost

21 år er jo bare latterlig, man kan drepe 1000 mennesker og bare få 21 år... Burde Norge innføre livstid slik at mennesker som abb aldri slipper ut?

Endret av Jacklost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ABB ble dømt til forvaring, det vil si at han må bevise at han ikke vil gjennomføre nye kriminelle handlinger dersom han kommer ut, ellers vil dommen forlenges. Jeg tviler på at vi noensinne får se ABB som en fri mann.

Anonymkode: 2c2c6...95f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 år er jo bare latterlig, man kan drepe 1000 mennesker og bare få 21 år... Burde Norge innføre livstid slik at mennesker som abb aldri slipper ut?

Burde ts satt seg inn i hvordan straffeutmålingen i Norge fungerer? Er ts kjent med hvordan forvaringsdommer og den nye straffeloven fungerer? Spørsmålet blir nemlig for dumt når en kjenner overnevnte. 

Anonymkode: c7c56...6e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke vi trenger. Det kan nok hevder at systemet vårt er litt underdimensjonert for folk som ABB, også med den nye straffeloven og økningen av både strafferamme og minstetid der, men det handler i så fall uansett bare om hvordan det "ser ut" med en straff på så så mange år idet man avsier den. Breivik kommer etter alle solemerker til å sitte inne til sin dødsdag, og det er vel strengt tatt alt som betyr noe. Det er ingen begrensninger på hvor mange ganger en forvaring kan forlenges, og Breivik er den klart mest åpenbare kandidaten til å få slike forlengelser hver eneste gang. Om vi innfører en mulighet for å idømme livstid eller ikke er kanskje mest en smakssak, så sjelden som det hadde vært aktuelt uansett, men det er i hvert fall liten grunn til at det skulle ledsages av noen generell økning av normalstraffene.

I amerikanske delstater med dødsstraff koster også en dødsstraff langt mer enn livstid i fengsel gjør. Dette er ikke så enkelt som "Hvor mye koster en kule??", det er snakk om å drifte og vedlikeholde et eget, dyrt apparat både for alle de ekstra ankemulighetene, for dødscellene og for selve fullbyrdelsen av dødsstraffen. Når du tar i betraktning at de også stort sett har flere dødsdømte å fordele kostnadene på enn vi ville hatt er det liten grunn til å tro annet enn at dødsstraff ville vært betraktelig dyrere enn livstid her også. Jeg har faktisk ikke prinsipielt noe stort problem med dødsstraff, men så lenge det er dyrt, ikke virker allmennpreventivt, er fullstendig irreversibelt og er veldig lite populært i befolkningen trives jeg veldig godt med at vi ikke har det.

Så er det også slik at undersøkelser viser at et flertall av nordmenn mener at straffenivået i Norge er for lavt. Når man gir nordmenn faktum i en sak og ber dem utmåle en straff, derimot, da er mannen i gata faktisk noe mildere enn domstolene våre er. I de aller, aller fleste saker er fagdommere og lekdommere også enige om straffen, og der det er dissens er det er langt oftere lekdommerne ("vanlige folk") som ønsker mildere straff enn omvendt. Det er faktisk slik at vi er forbanna over de lave straffene i landet uten å ha den fjerneste anelse om hvordan straffenivået faktisk er. Det kan godt være det er noen type forbrytelser som bør straffes hardere enn i dag, derfor fikk vi også en skjerpelse av straffenivået i volds- og sedelighetsforbrytelser i 2009-2010, men totalbildet er i hvert fall at dommerne våre ikke er mildere enn folk flest.

Så nei, vi trenger ikke noen økning i straffenivået i Norge. Straffenivået stemmer godt overens med det befolkningen selv mener er riktig, enten vi er klare over det eller ikke.

Anonymkode: a8911...4b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bare vi hadde dødstraff. Jeg hater at abb bare sitter der og de bruker millioner av kroner på han... :/

Dødsstraff er en for 'enkel' utvei for forbrytere. Men for hans egen sikkerhet kommer han nok aldri ut uansett. 

Anonymkode: 0fd49...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om bare vi hadde dødstraff. Jeg hater at abb bare sitter der og de bruker millioner av kroner på han... :/

Er det ikke bevist at det er dyrere med dødsstraffer? Mener å huske at det er dyrere enn livstid i fengsel med tanke på gift, ankesaker osv. Rett meg hvis jeg tar feil. 

Anonymkode: 8ef60...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bevist at det er dyrere med dødsstraffer? Mener å huske at det er dyrere enn livstid i fengsel med tanke på gift, ankesaker osv. Rett meg hvis jeg tar feil. 

Anonymkode: 8ef60...da3

Dyrt? Bare å sette han i en stol, gni svampen mot skalla hans og fritere han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ts satt seg inn i hvordan straffeutmålingen i Norge fungerer? Er ts kjent med hvordan forvaringsdommer og den nye straffeloven fungerer? Spørsmålet blir nemlig for dumt når en kjenner overnevnte. 

Anonymkode: c7c56...6e3

Jeg vet dette, derfor vil jeg de skal forandre loven, i samme sleng kan vi gjøre at folk som Krekar ikke får hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja - og burde man opprette flere kvinnefengsler? Ja!

Anonymkode: a820c...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...