yupyup Skrevet 3. desember 2015 Forfatter #21 Skrevet 3. desember 2015 Meg som hadde innlegget over, fikk trykka på anonymknappen
Fashionistaen Skrevet 3. desember 2015 #22 Skrevet 3. desember 2015 Vet du hvor mye det koster og hvor mange gram?Riskaker er jo billig, men det metter ikke i det hele tatt og da spørs det om det faktisk er så billig allikevel. Ser noen har nevnt andre ting man kan spise, men mye av som er nevnt er veldig luftskapende og når man sliter med luft i tarmene (som ikke kommer ut) fra før av hjelper ikke det noe særlig. Da kan jeg likegodt gå tilbake til vanlig grovtbrød, magen blir ikke bedre av det uansett. Anonymkode: e6dd3...441Kolonial.no pleier å være litt dyrere enn i butikk, men synes ikke 37 kr var en upris for 700 g https://kolonial.no/produkter/1828-axa-bjorn-havregryn-store-glutenfri-700g/Du kan jo prøve å lage brød av speltmel, noe som er ok ifølge lav fodmap dietten. Ikke så altfor dyrt heller https://kolonial.no/produkter/13045-mollerens-speltmel-siktet-1kg/ Spelt er forresten et veldig lurt kornslag å bruke. Det kan faktisk brukes i mye bakst og smaker ikke helt pyton.
yupyup Skrevet 3. desember 2015 Forfatter #23 Skrevet 3. desember 2015 Kolonial.no pleier å være litt dyrere enn i butikk, men synes ikke 37 kr var en upris for 700 g https://kolonial.no/produkter/1828-axa-bjorn-havregryn-store-glutenfri-700g/Du kan jo prøve å lage brød av speltmel, noe som er ok ifølge lav fodmap dietten. Ikke så altfor dyrt heller https://kolonial.no/produkter/13045-mollerens-speltmel-siktet-1kg/ Spelt er forresten et veldig lurt kornslag å bruke. Det kan faktisk brukes i mye bakst og smaker ikke helt pyton.Tusentakk for svar! Jeg tester ut "vanlig" havregryn først, ser det er på ja-lista til lav fodmap og betydelig mye billigere enn glutenfritt (selv om jeg ikke egentlig følger den). Hvis magen mot all formodning skulle bli vrang av den får jeg se hvor langt økonomien strekker til glutenfritt. Ser det er gluten i speltmelet, er det da en såpass liten mengde at de fleste som holder seg glutenfritt burde takle det, eller er det slik at det er nærmest samme mengde som i vanlig mel? Stiller kanskje dumme spørsmål, men er veldig fortvila og forvirra akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #25 Skrevet 4. desember 2015 Skrev svar men det forsvant. Havregryn glutenfritt på Kiwi/rema 900gram koster rundt 20-21 kr, stor pose, som varer lenge. Samme merke og pose koster nesten 40kr på meny, eneste forskjell er at den er plassert i glutenfri hylla. Er ikke rart at du reagerer på melkeprodukter også, det er laktose og gluten, som er sukker, som gjør at man ofte får løs avføring. Frukt det samme. Finnes en imodiumtype som virker mot både gass og løs avføring, imodium pluss eller noe slikt, pluss fibertilskudd.Loff er anbefalt til gastopasienter, da det gjør avføringen tykkere, grovere korn typer, skaper bevegelse i tarmene.De som tror det er lett med diett og tarmproblemer, har ikke hatt alvorlige tarmproblemer. Anonymkode: b1557...1b1 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #26 Skrevet 4. desember 2015 Nei Men de som har glutenallergi får hele 2000kr i mnd frem til de dør, så i følge staten er det så dyrt. Selvom man rent teknisk kan leve på de 2000 bare på mat og ikke bruke av egne penger. Men glutenfritt alternativ er dyrt. Mandelmel istedenfor vanlig mel og slik. Det er vel ved cøliaki, og ikke glutenallergi, man får dette tilskuddet. Anonymkode: 0700f...ebf 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #27 Skrevet 4. desember 2015 Middags sauser er ofte kombinasjon av gluten(mel) og melk, dermed får man ofte løs mage av de. Kombinasjon av melkesukker(laktose) og sukker(iskrem), eller gluten og sukker er ofte verstingene. (Hveteboller) Anonymkode: b1557...1b1 1
yupyup Skrevet 4. desember 2015 Forfatter #28 Skrevet 4. desember 2015 (endret) Skrev svar men det forsvant. Havregryn glutenfritt på Kiwi/rema 900gram koster rundt 20-21 kr, stor pose, som varer lenge. Samme merke og pose koster nesten 40kr på meny, eneste forskjell er at den er plassert i glutenfri hylla. Er ikke rart at du reagerer på melkeprodukter også, det er laktose og gluten, som er sukker, som gjør at man ofte får løs avføring. Frukt det samme. Finnes en imodiumtype som virker mot både gass og løs avføring, imodium pluss eller noe slikt, pluss fibertilskudd.Loff er anbefalt til gastopasienter, da det gjør avføringen tykkere, grovere korn typer, skaper bevegelse i tarmene.De som tror det er lett med diett og tarmproblemer, har ikke hatt alvorlige tarmproblemer. Anonymkode: b1557...1b1Tusentakk! Imodium skal vel ikke brukes over lengre tid, og når jeg har løs avføring minst annenhver dag og gass hver dag er vel ikke det så bra. Er det ikke veldig mye gluten i loff da (med mindre det er glutenfritt, som er grusomt dyrt)? Jeg trenger hvertfall ikke grovere korntyper tydeligvis! Jeg har mer enn nok bevegelser. Hvis noen skulle trenge ekstra tarmbevegelser er det bare å ta kontakt! Jeg deler mer enn gjerne ut Middags sauser er ofte kombinasjon av gluten(mel) og melk, dermed får man ofte løs mage av de. Kombinasjon av melkesukker(laktose) og sukker(iskrem), eller gluten og sukker er ofte verstingene. (Hveteboller) Anonymkode: b1557...1b1Jeg spiser mer eller mindre ingenting av det du har listet opp, så det ville ikke hjulpet stort å kutte ut det, dessverre. Dette er så utrolig forvirrende! Endret 4. desember 2015 av yupyup
Rosaboble15 Skrevet 4. desember 2015 #29 Skrevet 4. desember 2015 Jeg anbefaler deg å bake glutenfrie brød selv, det blir billigere og smaker MYE bedre. Havre er glutenfritt, men vanlig havregryn kan inneholde litt gluten pga kryssforurensing. Hvis du ikke er ekstremt sensitiv for gluten, så burde det gå fint.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #30 Skrevet 4. desember 2015 Tusentakk! Imodium skal vel ikke brukes over lengre tid, og når jeg har løs avføring minst annenhver dag og gass hver dag er vel ikke det så bra. Er det ikke veldig mye gluten i loff da (med mindre det er glutenfritt, som er grusomt dyrt)? Jeg trenger hvertfall ikke grovere korntyper tydeligvis! Jeg har mer enn nok bevegelser. Hvis noen skulle trenge ekstra tarmbevegelser er det bare å ta kontakt! Jeg deler mer enn gjerne ut Jeg spiser mer eller mindre ingenting av det du har listet opp, så det ville ikke hjulpet stort å kutte ut det, dessverre. Dette er så utrolig forvirrende! Er mange gastro pasienter som bruker imodium konstant, over lengre tid fordi de ikke har noe bedre valg. Når man er syk så blir det et valg mellom onder. Men spør alltid legen din, og først unngå sukkertyper, i mest mulig grad. Og prøv fibertilskudd. Hvis det blir ille nok, så er utlagt tarm et alternativ..kan ikke si det er hyggelig heller å ha, men det hjelper på mageproblemene, for da merker man ikke så mye til det..: ) Anonymkode: b1557...1b1
yupyup Skrevet 4. desember 2015 Forfatter #31 Skrevet 4. desember 2015 Jeg anbefaler deg å bake glutenfrie brød selv, det blir billigere og smaker MYE bedre. Havre er glutenfritt, men vanlig havregryn kan inneholde litt gluten pga kryssforurensing. Hvis du ikke er ekstremt sensitiv for gluten, så burde det gå fint. Da kan jeg sikkert spise vanlig havregryn Blir hjemmelagde glutenfrie brød og like smuldrete som de man kjøpe? De er jo helt håpløse uten varme
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #32 Skrevet 4. desember 2015 Ved IBS er det ikke gluten (protein) du reagerer på, men fruktan (sukker). Anonymkode: 95f6f...45b 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #33 Skrevet 4. desember 2015 Hensikten med ernæringsfysiolog er vel å få satt sammen et kosthold der det er mulig å få magen til å fungere optimalt. Ville ringt og etterlyst time. Ikke for å få økonomisk støtte, men hjelp med å sette sammen et kosthold. Økonomisk støtte får du nepe, men litt bedre planlegging fra din side, noe du får hjelp til fra ernf, så er det ikke sikkert du skal leve glutenfritt. Noe du skal være glad for, glutenfri mat inneholder mye stivelse og sukker noe som ikke er bra når du kan leve på normalt kosthold med tilpasninger. Ellers er havregryn og gŕøt et billigere alternativ enn små skiver av et glutenfritt brød. Brød kan desuten bakes av ulike melmixer langt billigere enn kjøpe glutenfrie brød. Finner det og nødvendig å gjøre deg oppmerksom på at mange får diagnosen irritabel tarm feilaktig, tidlig i sykdomsforløpet med endometriose. Noe man ikke påviser ved innvendig tarmundersøkelser. Flere har da erfart at glutenfritt kosthold fungerer en stund. Anonymkode: e8d51...c9b 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #34 Skrevet 4. desember 2015 Nei Men de som har glutenallergi får hele 2000kr i mnd frem til de dør, så i følge staten er det så dyrt. Selvom man rent teknisk kan leve på de 2000 bare på mat og ikke bruke av egne penger. Men glutenfritt alternativ er dyrt. Mandelmel istedenfor vanlig mel og slik. Meg bekjent får de med Cøliaki, wom er en sykdom er tarmen blir ødelagt dersom de spiser gluten og ikke er det samme som glutenallerg som ikke er en medisinsk diagnose, grunnstønad sats 1. Sats 1 utgjør rundt 500 kroner i måneden. Ønsker og at du spesifiserer hva glutenallergi er for noe. Cøliaki vet folk flest hva innebærer. Anonymkode: e8d51...c9b 2
Rosaboble15 Skrevet 4. desember 2015 #35 Skrevet 4. desember 2015 Da kan jeg sikkert spise vanlig havregryn Blir hjemmelagde glutenfrie brød og like smuldrete som de man kjøpe? De er jo helt håpløse uten varme Det blir fortere tørt enn vanlig brød, så jeg pleier å ta opp fra fryseren hver dag. Når de er nybakt eller nytint smaker det nesten som vanlig brød synes jeg, og man får ikke den tørre følelsen i munnen når man spiser det.
Ulven Skrevet 4. desember 2015 #36 Skrevet 4. desember 2015 Meg bekjent får de med Cøliaki, wom er en sykdom er tarmen blir ødelagt dersom de spiser gluten og ikke er det samme som glutenallerg som ikke er en medisinsk diagnose, grunnstønad sats 1. Sats 1 utgjør rundt 500 kroner i måneden. Ønsker og at du spesifiserer hva glutenallergi er for noe. Cøliaki vet folk flest hva innebærer. Anonymkode: e8d51...c9bCøliakere får grunnstønad sats 4. 1928 kroner pr måned. TS: Som du har fått beskrevet får du ikke støtte til fordyrende kosthold fra NAV, men det er fullt mulig å spise glutenfritt uten at dette behøver å bli dyrt. Knekkebrød kan du lage selv og brød er både billigere og smaker mye bedre hvis du baker det selv. Bruk innvandrerbutikker og let fram maismel, mandelmel og annet du kan bake av. Evnt kan du kjøpe ferdige blandinger. Toro sine blandinger er ikke veldig ille i pris hvis du tar en tur på Rema. 1
Sugerøret Skrevet 4. desember 2015 #37 Skrevet 4. desember 2015 lag dine egne brød.Mye av det som spises ved lavkarbo,tåles av folk med IBS
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #38 Skrevet 4. desember 2015 Hei! Som andre foreslår, les deg opp på FODMAP og lev etter det. Du finner også IBS-grupper på Facebook hvor du kan lese andres erfaringer og tips - veldig hjelpsomt! Hilsen ei med 'stressmage' som har fått mye hjelp med riktig mat. Anonymkode: 1df09...3c9
ThePearl Skrevet 5. desember 2015 #39 Skrevet 5. desember 2015 Må nok skuffe deg der - man få kun støtte hvis man cøliaki. Gluten-og laktoseintoleransen eller andre allergier gir deg ingen økonomisk støtte. Det er altfor mange nordmenn som sliter med intoleranser, så staten har rett og slett ikke råd til å gi alle støtter. Sinnssykt kjipt for oss som ikke tåler en dritt, men sånn er det. Gruer meg til å bli student og måtte bruke nærmere 100 kr i uka bare på knekkebrød +++++ de andre varene.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #40 Skrevet 5. desember 2015 Jeg er student, har IBS og i tillegg andre allergier. Har 10k utbetalt i mnd totalt og det går helt fint rundt. Får ikke noe støtte heller. Hvis man går inn for det kan man fint klare å spise rett og rimelig. Jeg synes du klager unødvendig mye. Prøv å se løsninger i stedet for problemer. Anonymkode: 8a92d...f92 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå