Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg har etter årevis av forferdelig urolig og irritert mage endelig funnet ut at å spise glutenfritt er det eneste som roer den til det nærmest ugjenkjennelige. Etter disse årene har jeg funnet ut at jeg rett og slett ikke klarer mer av denne drittmagen og ikke kunne ordne det selv og gikk til legen. Der har jeg har blitt testet for laktoseintoleranse, glutenintoleranse, andre allergier og endetarmsundersøkelse hvorav alt er veldig normalt. Legen konkluderte derfor med at jeg har irritabel tarm, og at jeg skulle ha time med en ernæringsfysiolog. Etter det har jeg ikke hørt noe som helst fra han,og bestemte meg derfor for å teste på egenhånd. Siden jeg har prøvd å teste melk før, bestemte jeg meg for å teste glutenfritt.

Dette var en stor glede for meg at dette roet magen, frem til jeg så prisen på glutenfritt.. Et lite, glutenfritt brød koster minst 50kr!?

Dette er ikke noe som går med min økonomi i det hele tatt, men jeg har fått med meg at glutenintolerante og enkelte andre kan få støtte til matvarer. Jeg lurer da veldig på om irritabel tarm kan gå under dette? Jeg har blitt testet for laktoseintoleranse, glutenintoleranse, andre allergier og endetarmsundersøkelse hvorav alt er veldig normalt, men magen min er virkelig ikke normal og takler ikke enkelte matvarer allikevel! :( 

Endret av yupyup
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hadde du ikke skrevet så mye, men regner med at du spør om du kan få støtte pga IBS. Svaret er desverre nei, noe som er veldig trist. Mitt kosthold er mye dyrere enn å kun holde seg borte fra glutenfritt.

Anonymkode: d9d7d...e84

Skrevet

Her hadde du ikke skrevet så mye, men regner med at du spør om du kan få støtte pga IBS. Svaret er desverre nei, noe som er veldig trist. Mitt kosthold er mye dyrere enn å kun holde seg borte fra glutenfritt.

Anonymkode: d9d7d...e84

Fordi?

Anonymkode: 0700f...ebf

Skrevet

Hvis du spør om økonomisk støtte fra staten, så gjelder det nok kun de mest alvorlige tarm-diagnosene og cøliaki. Det er anbefalt internasjonalt at jeg skal spise glutenfritt også, for best mulig livskvalitet, pga. diagnose. Men det gjør jeg ikke, er student og har ikke råd, så jeg hangler rundt.

Anonymkode: b1557...1b1

Skrevet

Fordi?

Kanskje fordi glutenfri mat er mye dyrere enn vanlig mat? 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje fordi glutenfri mat er mye dyrere enn vanlig mat? 

Leste feil :ph34r::P

Skrevet

Rart med den forskjellsbehandlingen. Selvom man ikke dør av gluten så kan man ikke gå rundt med diare og vond mage til en hver tid. Da må man jo bli sykemeldt. 

Skrevet

Hvis du spør om økonomisk støtte fra staten, så gjelder det nok kun de mest alvorlige tarm-diagnosene og cøliaki. Det er anbefalt internasjonalt at jeg skal spise glutenfritt også, for best mulig livskvalitet, pga. diagnose. Men det gjør jeg ikke, er student og har ikke råd, så jeg hangler rundt.

Det er ikke akkurat vanskelig å spise glutenfritt dersom du går inn for det. Kutt brød til frokost og lunsj og ha med deg salat, middagsrester, meieriprodukter osv. osv. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Gikk litt fort i svingene og trykka på en tast. :fnise:

Da er det bare å legge fra seg alle forhåpningene om greie skoletimer og mulig videre utdannelse (som krever stillesitting i mer enn fem minutter vell og merke).... Ikke har jeg råd til glutenfritt og ikke takler jeg denne dustemagen som driver å forverrer seg selv. 

Faen altså, når jeg endelig finner noe som gjør at jeg takler dagene og føler meg bra. 

Meieriprodukter er heller ikke et alternativ, da jeg tydeligvis får mageproblemer av det i tillegg... 

Endret av yupyup
Skrevet

Det er ikke akkurat vanskelig å spise glutenfritt dersom du går inn for det. Kutt brød til frokost og lunsj og ha med deg salat, middagsrester, meieriprodukter osv. osv. 

Var vel ikke snakke om at det var vanskelig, men dyrt.

• Liker 2
Skrevet

Har utlagt tarm, salat og frukt går rett igjennom lynraskt. Slike ting ukokt er noe stomi-pasienter må være forsiktig med. Brødmat gjør faktisk at avføringen blir tykkere. Hvis jeg skulle gått inn for å spise det som er anbefalt med mine diagnoser, så hadde det ikke vært mye å spise igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Var vel ikke snakke om at det var vanskelig, men dyrt.

Er grønnsaker, egg, ris, bønner, linser, kikerter og meieriprodukter samlet sett dyrere enn brød og pålegg - forutsatt at du ikke kjøper det billigste og dårligste brødet (noe mange vil unngå dersom de er opptatt av et nogelunde sunt kosthold)? Er det dyrt å lage hjemmelaget suppe med sopp, tomat, gulrot, søtpotet, blomkål osv.? 

• Liker 3
Skrevet

Gikk litt fort i svingene og trykka på en tast. :fnise:

Da er det bare å legge fra seg alle forhåpningene om greie skoletimer og mulig videre utdannelse.... Ikke har jeg råd til glutenfritt og ikke takler jeg denne dustemagen som driver å forverrer seg selv. 

Faen altså, når jeg endelig finner noe som gjør at jeg takler dagene og føler meg bra. 

Meieriprodukter er heller ikke et alternativ, da jeg tydeligvis får mageproblemer av det i tillegg... 

Glutenfri havregryn er billig på rema og kiwi, jeg spiser det hver dag. 

• Liker 2
Skrevet

Har utlagt tarm, salat og frukt går rett igjennom lynraskt. Slike ting ukokt er noe stomi-pasienter må være forsiktig med. Brødmat gjør faktisk at avføringen blir tykkere. Hvis jeg skulle gått inn for å spise det som er anbefalt med mine diagnoser, så hadde det ikke vært mye å spise igjen. 

Kjipt, men da hjelper det vel ikke så veldig mye med økonomisk tilskudd, heller?

Skrevet

Kjipt, men da hjelper det vel ikke så veldig mye med økonomisk tilskudd, heller?

Stomi-pasienter har rett på økonomisk tilskudd ved stomi lengre enn 2-3 år, nettopp pga. alle økte utgiftene. Må bare vente tl det har gått så lang tid. 

Skrevet

Er grønnsaker, egg, ris, bønner, linser, kikerter og meieriprodukter samlet sett dyrere enn brød og pålegg - forutsatt at du ikke kjøper det billigste og dårligste brødet (noe mange vil unngå dersom de er opptatt av et nogelunde sunt kosthold)? Er det dyrt å lage hjemmelaget suppe med sopp, tomat, gulrot, søtpotet, blomkål osv.? 

Men om man har IBS og spiser Low Fodmap er det jo ikke bare glutenfritt man må holde seg unna?

• Liker 4
Skrevet

Har ikke hørt om det iaf. Kan likevel ikke si meg sikker på dette. Men har ikke hørt noe om det fra min mor som er ernæringsfysiolog og har hatt mange klienter med IBS som har gått på denne dietten. Synes dog ikke glutenfritt er så forferdelig dyrt. Holder meg som regel unna brødet fordi det synes jeg er ekkelt og "smuldrete". Men en pakke glutenfritt knekkebrød koster jo 20 kr ca. Om du går på lavfodmap dietten kan du jo også lage knekkebrød selv: http://lyngstadernaering.no/2015/03/18/hjemmelagede-knekkebrod-lavfodmap/ for å spare penger. Litt dyrt i innkjøp, men det lønner seg over tid.

Skrevet

Nei :) Men de som har glutenallergi får hele 2000kr i mnd frem til de dør, så i følge staten er det så dyrt. Selvom man rent teknisk kan leve på de 2000 bare på mat og ikke bruke av egne penger. Men glutenfritt alternativ er dyrt. Mandelmel istedenfor vanlig mel og slik. 

Skrevet

Glutenfri havregryn er billig på rema og kiwi, jeg spiser det hver dag. 

Vet du hvor mye det koster og hvor mange gram?

Riskaker er jo billig, men det metter ikke i det hele tatt og da spørs det om det faktisk er så billig allikevel. 

Ser noen har nevnt andre ting man kan spise, men mye av som er nevnt er veldig luftskapende og når man sliter med luft i tarmene (som ikke kommer ut) fra før av hjelper ikke det noe særlig. Da kan jeg likegodt gå tilbake til vanlig grovtbrød, magen blir ikke bedre av det uansett. 

Anonymkode: e6dd3...441

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...