Gå til innhold

ang celleprøve, biopsi osv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lang historie kort fortalt:

Jeg er 35 år gammel som tok celleprøve for noen uker siden. Det var dessverre første gangen jeg tok celleprøven fordi jeg har sterk angst knyttet til leger, undersøkelser og sykdommer generelt. Fikk nylig beskjed om at undersøkelsen viste celleforandringer, og at jeg må ta biopsi. Jeg regner med at det allerede har utviklet seg til kreft ettersom jeg ventet 10 år med å ta prøven. Debuterte seksuelt da jeg var 17 år gammel, og har hatt mange sexpartnere.

Er det noen her med erfaring/medisinsk bakgrunn som kan fortelle meg at jeg kan overleve dette, så blir jeg takknemlig hvis jeg får noen beroligende ord.

Anonymkode: 0df6d...e1a

Videoannonse
Annonse
Gjest incognita
Skrevet

Celleforandringer er ikke synonymt med kreft. Selv tilfeller med alvorlige celleforandringer fører sjelden til kreft. Du tar sorgene fryktelig på forskudd nå. Først vil det bli tatt en biopsi, og dersom den viser alvorlig grad vil du bli henvist til konisering, hvor de fjerner vevet med celleforandring. At det skal ha utviklet seg til kreft er ikke veldig sannsynlig. 

Skrevet

Takk for svar! Jeg ber på mine knær om at mine celleforandringer er uskyldige.

Gjest incognita
Skrevet

Takk for svar! Jeg ber på mine knær om at mine celleforandringer er uskyldige.

Har du andre symptomer da? Sykdomsfølelse? Blødninger? Uregelmessig mens? Smerter?

Skrevet

Nei, jeg har ikke det, men har lest at blødningsforstyrrelser, korsryggsmerter, smerter og blødninger i forbindelse med sex KAN skyldes kreft,altså at de uten symptomer kan ha kreft :(

Skrevet

Bare slapp av, selv om du har svært alvorlige celleforandringer er det sjeldent det utvikler seg til kreft. Du vil da få tilbud om konisering hvis biopsien viser celleforandringer. Jeg fikk dette som 25-åring, før det hadde jeg hatt celleforandringer i hele fire år. 

Anonymkode: 2cf7c...0ba

Skrevet

Bare slapp av, selv om du har svært alvorlige celleforandringer er det sjeldent det utvikler seg til kreft. Du vil da få tilbud om konisering hvis biopsien viser celleforandringer. Jeg fikk dette som 25-åring, før det hadde jeg hatt celleforandringer i hele fire år. 

Anonymkode: 2cf7c...0ba

Det er nettopp dette som gir meg angst. Jeg har fått denne beskjeden 10 år senere enn deg. Det betyr helt sikkert kreft med spredning.

Skrevet

Det er nettopp dette som gir meg angst. Jeg har fått denne beskjeden 10 år senere enn deg. Det betyr helt sikkert kreft med spredning.

Ikke vær redd ts. Jeg hadde lette celleforandringer og fulgte ikke opp før jeg fikk veldige smerter i magen mange år seinere. Da var det den alvorligste celleforandringen, men ingen kreft. Ble konisert. 

Anonymkode: bb215...377

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...