AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #1 Skrevet 3. desember 2015 Jeg går konstant rundt og tror jeg selv er stygg. Når jeg vet at jeg faktisk er veldig pen. Jeg har ingen grunn til å gå rundt å syntes jeg er stygg. Men jeg kan ikke noe for å tenke sånn.. Jeg tror jeg ikke kan gjøre visse ting som andre kan fordi jeg vet at jeg er stygg, så det kommer ikke til å skje. Denne tanken står i veien for ALT jeg vil. Alle som er pene kan gjøre hva de vil, og når jeg ser noen som er mindre pene enn meg, men som klarer å gjøre ting jeg ikke tør pga utseendet, så snur jeg det heller til å tenke at "åja, da er hun kanskje penere enn meg alikevel da.." når hun ikke er det. Dette ødelegger selvtillten min totalt, og gå rundt å tro at jeg ikke tør noe, når jeg snakker med folk så tenker jeg "ikke se så lenge på meg når jeg snakker til deg, fordi du syntes sikkert jeg er stygg" Jeg ser alltid så sur ut, når jeg vet at jeg er mye penere når jeg smiler. Noen som har noen selvhjelpstriks eller noe sånt som kan hjelpe på disse tankene? Jeg vil jo kunne være meg selv hundre prosent, uten at disse tankene dukker opp hele tiden. Jeg vil kunne smile og føle meg fin og bra. Jeg vil at folk skal syns jeg er pen, og hyggelig.Jeg tar i mot alt av hjelp. Anonymkode: de988...409
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #3 Skrevet 3. desember 2015 Man kan gjøre som man vil selv om man ikke er nevneverdig pen, så bare gjør det. Gjør du det nok ganger har du til slutt overbevist deg selv om at utseende ikke er avgjørende for å handle. At du er pen er et bonus du ikke bør bruke så mye tid på å dvele ved. Noen ganger i livet kan det være en fordel, andre ganger en ulempe. Anonymkode: 10b87...18f 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #4 Skrevet 6. desember 2015 Hvorfor setter du penhet opp som en verdi? Det er jo bare en tilfeldighet hvordan man ser ut. Hvorfor skal noen (du) ikke få lov til å gjøre ting pga utseende? Det er ingen logikk i det. Alle har lik rett til å få lov til ting, det har ingen ting med utseende å gjøre. Tror du må gjøre om på verdisettingen din. Anonymkode: d47fa...05c 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #5 Skrevet 6. desember 2015 Du må slutte å være så besatt av deg selv og hva du og andre synes om dine overfladiske kvaliteter.Selv om du var stygg som juling, så kan du jo leve et hyggelig liv og være verdifull for andre. Anonymkode: 2605c...bf4
bib_84 Skrevet 6. desember 2015 #6 Skrevet 6. desember 2015 Jeg anbefaler deg å få noen å snakke med det høres ut som du har veldig dårlig selvfølelse, og det kan man endre ved å jobbe med blant annet kognitiv terapi. Det er ikke enkelt, men det er veldig godt når man endelig får det bedre. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men alternativer kan være å ta kontakt med helsesøster dersom du går på skole, eventuelt fastlege. Spør om de kan hjelpe deg å få noen å snakke med. Jeg gikk selv til psykiatrisk sykepleier fordi jeg slet med noe av det samme da jeg var rundt 17-18 år. Det kan også hjelpe å være åpen om det til noen av dine nærmeste, fortell at du sliter med å se din egen verdi, kanskje kan de hjelpe deg med dette. Jeg kan også anbefale boken Selvfølelsen av Guro Øyestad, spesielt kapittelet om kropp og selvfølelse, den har hjulpet meg mye. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå