Gå til innhold

Geografi Privatist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, hvordan foregår en muntlig eksamen som privatist? Ser det står at det kan være opptil 30 min forberedelse, er det slik at man sitter der med boken/ark man har med i 30 min, så går inn uten noen ark og skal holde foredrag om gitte emne, så spør de noen spørsmål til slutt? 

Noen som har et eksempel over hvordan "oppgave" som kan bli gitt? Er det liksom knyttet til et helt kapittel, eller enkeltting som vulkan/vulkanisme?

Ellers noen som har noen notater de har lyst å dele på læringsmål eller lignende? Litt teit å spørre om siden jeg burde klare det selv, men går på universitet samtidig, muntlig eksamen er om 6 dager og har annen eksamen dagen etter muntlig så har mye å gjøre :bond: 

Takker for svar :blomst:

Anonymkode: f8db8...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Holititten

Muntlig eksamen som privatist er veldig greit! Selv har jeg nettopp hatt 3 stk.

Oppgaven relateres til ett av hovedområdene i faget. I geografi er hovedområdene: geografiske kilder og verktøy, landskap og klima, ressurser og næringsvirksomheter, og til slutt demografi og utvikling. Oppgavene handler om ett av disse områdene, men kan strekke seg over flere kapitler.

Du blir satt alene på et rom, får eller trekker du en oppgave og har deretter 30 min på å skrive notater. Du får ha med deg ett ark inn med notater til den oppgaven. Den har gjerne noen konkrete spørsmål eller ting du skal gjøre rede for, og en oppgave kan derfor lyde "gjør rede for vulkanisme" eller liknende. Du får ikke konkrete spørsmål (typen: "hva er forskjellen på strato- og skjoldvulkaner?").

Du går inn til sensor og eksaminator, og begynner å prate. Litt avhenig av hva slags eksaminator du har, vil du blir stoppet innimellom for å bli spurt mer konkrete spørsmål eller for å utdype.

Etter rundt 10-15 minutter trekker du et nytt tema som er eksamens uforberedte del. Da styrer eksaminator ofte samtalen litt mer.

Mine eksamner hadde ikke en slik "først foredrag, så spørsmål"-stil. Det er (så vidt jeg vet) kun på muntlige eksamener der man har 48 timers forberedelse (24 timer med tema). Vi satt på et bord og pratet. Jeg fortalte noe, eksaminator nikket, spurte om jeg kunne utdype eller ledet meg videre, eventuelt spurte mer konkrete spørsmål. Etter jeg hadde vært gjennom begge oppgavene hadde sensor mulighet til å spørre.

Lykke til!

http://www.udir.no/kl06/GEO1-01/Hele/Hovedomraader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...