Gå til innhold

Sperre seg selv for kredittvurdering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Endelig er jeg ferdig med å betale ned begge kredittkortene og vil sperre meg for kredittsjekk. Må jeg sende stemplet kopi av legitimasjon eller holder det at jeg bruker skanner?

Det kan ellers være greit å sperre seg hvis man en dag blir utsatt for identitetstyveri. Det er enkelt å åpne igjen når man har behov for det, men krever mer plunder enn å søke nye forbrukslån i et svakt øyeblikk. Er man ekstra impulsiv kan man la andre man stoler på oppbevare kodene for seg. Det er i hovedsak tre instanser man må kontakte enten ved en fax eller et brev der man ber de stenge for kredittvurdering. Men det jeg lurer på er om de krever stemplet kopi.

http://www.uio.no/tjenester/it/sikkerhet/hjelp/passord-personinfo/tiltak-ved-idtyveri/sperr-kredittsjekk.html

 

Anonymkode: e30f7...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du sperre deg for kredittsjekk (slik at bank/firmaer etc. ikke kan se om du er kredittverdig), eller sperre slik at du hindrer deg selv i å få innvilget ny kreditt/kredittkort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du sperre deg for kredittsjekk (slik at bank/firmaer etc. ikke kan se om du er kredittverdig), eller sperre slik at du hindrer deg selv i å få innvilget ny kreditt/kredittkort?

Det er ingen forskjell på de to. Sperrer du deg for kredittsjekk vil du naturligvis ikke få innvilget kreditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring inn til stedene du ønsker sperret for kredittsjekk og så ordner de det.

Anonymkode: f8982...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen forskjell på de to. Sperrer du deg for kredittsjekk vil du naturligvis ikke få innvilget kreditt.

hæ? Kredittsjekk kan for eksempel en utleier gjøre hvis han lurer på om du har betalingsanmerkning... Det trenger da ikke ha noe å gjøre med å ta opp ny kreditt? Mulig jeg er helt på jordet nå?

Endret av Puny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hæ? Kredittsjekk kan for eksempel en utleier gjøre hvis han lurer på om du har betalingsanmerkning... Det trenger da ikke ha noe å gjøre med å ta opp ny kreditt? Mulig jeg er helt på jordet nå?

Jeg har aldri blitt innvilget kreditt uten at de gjør en kredittsjekk. Hvem gir deg kreditt uten kredittsjekk? Når du sperrer for kredittsjekk vil de naturligvis avslå søknaden om kreditt. Du kan åpne det igjen dersom du trenger å leie leilighet (dog har jeg aldri opplevd at utleier vil ta kredittsjekk),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri blitt innvilget kreditt uten at de gjør en kredittsjekk. Hvem gir deg kreditt uten kredittsjekk? Når du sperrer for kredittsjekk vil de naturligvis avslå søknaden om kreditt. Du kan åpne det igjen dersom du trenger å leie leilighet (dog har jeg aldri opplevd at utleier vil ta kredittsjekk),

jeg er helt enig i at ingen gir kreditt uten kredittsjekk, men en kredittsjekk trenger ikke bety at du innvilges ny kreditt, men heller at noen sjekker din økonomiske status, og ser etter om du har betalingsanmerkninger etc. Jeg har opplevd flere ganger at utleier f. Eks. Har spurt om å få ta en kredittsjekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg har ikke behov for kredittsjekk da jeg eier egen bolig. Vet at firma som driver med utleie foretar kredittsjekk. Vet ikke hva du mener hvis du ikke sikter til dette Puna:

 Banker og finansieringsinstitusjoner har også rett til å kredittsjekke til tross for en kredittsperre, men denne retten gjelder kun i forbindelse med bankenes lovpålagte risiko og soliditetsvurderinger. En vanlig lånesøknad vil med andre ord ikke være grunnlag for å gå forbi kredittsperren.

http://www.inkassoguiden.no/artikler/94-gi-deg-selv-avslag-pa-kredittsjekk

Men fremdeles har ingen svart på det jeg spurte om. Må jeg vedlegge en stemplet kopi av legitimasjon eller holder det at jeg skanner en kopi?

 

Anonymkode: e30f7...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg har ikke behov for kredittsjekk da jeg eier egen bolig. Vet at firma som driver med utleie foretar kredittsjekk. Vet ikke hva du mener hvis du ikke sikter til dette Puna:

 Banker og finansieringsinstitusjoner har også rett til å kredittsjekke til tross for en kredittsperre, men denne retten gjelder kun i forbindelse med bankenes lovpålagte risiko og soliditetsvurderinger. En vanlig lånesøknad vil med andre ord ikke være grunnlag for å gå forbi kredittsperren.

http://www.inkassoguiden.no/artikler/94-gi-deg-selv-avslag-pa-kredittsjekk

Men fremdeles har ingen svart på det jeg spurte om. Må jeg vedlegge en stemplet kopi av legitimasjon eller holder det at jeg skanner en kopi?

 

 

Anonymkode: e30f7...362

jeg mente bare at det er forskjell på kredittsperre og å sperre for kredittsjekk, men det stemmer kanskje ikke? Vet dessverre ikke hvordan man får kredittsperre nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...