Gjest C'est la vie:) Skrevet 3. desember 2015 #1 Skrevet 3. desember 2015 Jeg fikk vondt i magen i dag til morgenen, og ønsker å komme med en oppfordring til alle foreldre! Ja, skolen har kanskje skrevet brev om dette, men ble det lest? Nei... Ble det fulgt opp? Sannsynligvis ikke... Holder det med et lite merke på armen? Ikke når barn og ungdommer vifter med armen mens de går. Jeg så de ikke.Kjørte barnet til skolen i dag, hvor jeg ble helt forferdet over at omtrent INGEN av ungdommene har refleks(??)! 1 av 10 har kanskje tilfeldigvis et lite refleks-merke på jakka, fordi produsenten av klærne har skjønt at foreldre ikke bryr seg om ungene sine nok til at de skal synes i trafikken! Det er minimum 4 overganger for de fleste der vi bor, hvor biler ikke har sjans til å se barna, og man kan lure på hvorfor det skjer påkjørsler hver vinter av barn Få på ungene refleks!!! Jeg er veldig oppmerksom, og måtte likevel bråbremse fordi en ungdom på sykkel fløy over veien uten refleks (eller hjelm!!).Ta vare på ungene deres! <3 Og oppfordrer også foreldre til barn i barneskolealder om å ta på ungene refleks. Heldigvis bruker flere av de minste refleks. Det som er interessant er at de også er mer forsiktig i trafikken. Ungdommene derimot bryr seg mindre, bare går over og satser på at "de ser meg jo" og bruker sjeldent hjelm når de sykler. Forklar ungdommene at de ikke er mer synlig enn de var på barneskolen, og at de fremdeles må respektere at det er vanskelig for bilister å se de som ikke venter på å bli sett. Jeg får vondt i magen over hvor lite det virker til at foreldre tenker over dette Pass på deres barn, vi har ingen å miste... <3
MapleSirup Skrevet 3. desember 2015 #2 Skrevet 3. desember 2015 Herregud, så moraliserende!!!Selvsagt bryr man seg om ungdommene sine selv om de ikke bruker refleks! 3
Gjest C'est la vie:) Skrevet 3. desember 2015 #3 Skrevet 3. desember 2015 Herregud, så moraliserende!!!Selvsagt bryr man seg om ungdommene sine selv om de ikke bruker refleks! Men ikke nok til at foreldre passer på at de er synlige om vinteren? Mener ikke å være moraliserende, men når man kun ser 1 av 10, så gjelder dette ganske mange foreldre og er viktig å huske på.
Chizue Skrevet 3. desember 2015 #4 Skrevet 3. desember 2015 De fleste ungdommer syns vel at det er kjipt med å bruke refleks... "Duuh..Så teit...Ekke det litt barnsli' a? Jeg ser ut som en taper med refleks...!"MEN...idag kan man finne ganske kule refleksvester, ikke bare den kjedelige gul/oransje...Men i min tidligere butikkjobb solgte vi masse av knallblå og knallrosa refleksvester... -Både til barn og voksne.Så har man jo ledlys, armbånd, lue, klistremerker , spray (ikke like effektivt, men med kreative ungdommer, så finner man på noe lurt) Er man flink til å strikke så får man kjøpt garn med refleks, til luer og votter...Så man trenger absolutt ikke å gå med en kjip refleksvest til/fra skole...Og tar ungdommene i bruk små dinglende reflekser, så blir de sett jo flere de har ^^Men er sant...Har ikke sett en eneste ungdom som har gått med refleks hittill i år..Og jeg bor nordpå, hvor det blir mørkt ganske tidlig om dagene...Eneste av folk jeg ser refleks på er joggere og folk som lufter bikkja si.(og meg da såklart.)
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #5 Skrevet 3. desember 2015 Har det slått deg ar ungdommen kanskje tar av seg reflexen fordi det ødelegger antrekket eller ikke er kult nok... Hadde venner som ung som fikk en haug mwdcreflexer men de bare tok de av. Anonymkode: 1b91d...58b 9
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 3. desember 2015 #6 Skrevet 3. desember 2015 Vi pleide å ta det av oss når vi var ungdom og stappe det i sekken eller lommene. Hjalp ikke hva de voksne sa, fikk trykket inn hvor viktig det var på skolen og hjemme....
MapleSirup Skrevet 3. desember 2015 #7 Skrevet 3. desember 2015 Men ikke nok til at foreldre passer på at de er synlige om vinteren? Mener ikke å være moraliserende, men når man kun ser 1 av 10, så gjelder dette ganske mange foreldre og er viktig å huske på. Overskriften er jo utvilsomt litt kraftig her.... "Er ikke barnas liv viktig for foreldre??!!"Hadde du hatt ungdommer selv ville du visst at det ikke er alt vi har styring på som foreldre.... Det sagt så er jeg selv opptatt av refleks, og finner det uansvarlig - Men det er så mye diverse ungdommer ikke forstår av alvor. Derfor kalles de ungdommer (?) 4
Celtic Heart Skrevet 3. desember 2015 #8 Skrevet 3. desember 2015 Har plenty med reflekser og refleksvester og vet at de fleste andre foreldre har også.Flaks for meg så bruker ungene mine refleksvester ( vi bor i et anleggsområde så vanlig refleks holder ikke), men jeg ser kompiser hver dag jeg vet har reflekser, men som ikke bruker dem.De synes ikke det er kult og vi har ikke like stor påvirkningskraft for ungdommene lenger, dessverre.Er du 100% sikker på at ditt eget barn bruker refleks når du ikke ser barnet? Eller kjører du barnet ditt over alt slik at det ikke "trenger" å bruke refleks?Jeg oppfordrer ALLE til å bruke refleks altså så ikke misforstå den. Men å påstå at foreldre ikke bryr seg om barnas liv fordi de av ukjent årsak ikke bruker refleks er et argument som ikke bringer frem en god diskusjon. 5
Vera Vinge Skrevet 3. desember 2015 #9 Skrevet 3. desember 2015 Jeg er helt enig ang. refleks, selv om en del ungdommer nok tar av refleksen selv om foreldrene har dyttet på dem den ene refleksen etter den andre. Men dette får meg også til å tenke på at foreldre som kjører barna sine til skolen gjør skoleveien farligere. Dvs. jeg forstår at noen sikkert har en god grunn, dersom skoleveien er for lang, men jeg blir litt forundret når foreldrene kjører barna sine i mitt nabolag, hvor (nesten) alle bor i nærheten av skolen.
MapleSirup Skrevet 3. desember 2015 #10 Skrevet 3. desember 2015 Har plenty med reflekser og refleksvester og vet at de fleste andre foreldre har også.Flaks for meg så bruker ungene mine refleksvester ( vi bor i et anleggsområde så vanlig refleks holder ikke), men jeg ser kompiser hver dag jeg vet har reflekser, men som ikke bruker dem.De synes ikke det er kult og vi har ikke like stor påvirkningskraft for ungdommene lenger, dessverre.Er du 100% sikker på at ditt eget barn bruker refleks når du ikke ser barnet? Eller kjører du barnet ditt over alt slik at det ikke "trenger" å bruke refleks?Jeg oppfordrer ALLE til å bruke refleks altså så ikke misforstå den. Men å påstå at foreldre ikke bryr seg om barnas liv fordi de av ukjent årsak ikke bruker refleks er et argument som ikke bringer frem en god diskusjon. Amen
Gjest C'est la vie:) Skrevet 3. desember 2015 #11 Skrevet 3. desember 2015 Har det slått deg ar ungdommen kanskje tar av seg reflexen fordi det ødelegger antrekket eller ikke er kult nok... Hadde venner som ung som fikk en haug mwdcreflexer men de bare tok de av.Anonymkode: 1b91d...58bAt ungdommen tar det av seg, er det god nok unnskyldning til at de ikke skal bruke det? Da har man som foresatt på ungdomsspråk 'failet hardt'! Tar de det av så syr man det fast på klærne mener jeg, og faktisk setter seg ned og forklarer hvorfor de skal bruke det.Bedre å være ukul på vinteren enn å være død!
MapleSirup Skrevet 3. desember 2015 #12 Skrevet 3. desember 2015 At ungdommen tar det av seg, er det god nok unnskyldning til at de ikke skal bruke det? Da har man som foresatt på ungdomsspråk 'failet hardt'! Tar de det av så syr man det fast på klærne mener jeg, og faktisk setter seg ned og forklarer hvorfor de skal bruke det.Bedre å være ukul på vinteren enn å være død! Du forklarer det jo så fint her:"...produsenten av klærne har skjønt at foreldre ikke bryr seg om ungene sine nok til at de skal synes i trafikken! "Så klokt... 2
Gjest C'est la vie:) Skrevet 3. desember 2015 #13 Skrevet 3. desember 2015 Veldig trist å lese at foreldre mener det er greit å la være, fordi "barna våre driter i det uansett, så vi bare ser en annen vei og kaster lappen". Mine søsken vet hvor viktig det er, og bruker det. Ja, det er også refleks på ryggsekk og jakke. Det synes ikke i dagslys, og behøver ikke være den "stygge gule vesten" som er så flau å gå med. Det finnes alternativer, og ja, tar ungene av seg bånd, sikkerhetsnål er og liknende som dere gir dem, så sy eller lim på alternativer! Plutselig en dag er det deres barn som blir påkjørt, eller i verste fall drept fordi en ungdom bak rattet ikke var kjent med at man må være forsiktig på vinteren. Det er visst også ukult å ha refleks på sykkel, også der mangler det refleks foran og bak på mange av dem! DET i det minste kan dere ta dere tid til å skaffe!
Gjest Skrevet 3. desember 2015 #14 Skrevet 3. desember 2015 Oh lord! Hvor skal man begynne. her prakker vi på ungene reflekser hver eneste dag - ja det er en ren kamp til tider. Bare for å høre at både de og venner skreller det av seg på vei til skolen. Det beste som skjedde hos oss var kontroll med FAU + politiet - mange som fikk seg en oppvekker da. Vær forsiktig med å si at folk ikke bryr seg om ungene sine. 4
MapleSirup Skrevet 3. desember 2015 #15 Skrevet 3. desember 2015 Veldig trist å lese at foreldre mener det er greit å la være, fordi "barna våre driter i det uansett, så vi bare ser en annen vei og kaster lappen". Mine søsken vet hvor viktig det er, og bruker det. Ja, det er også refleks på ryggsekk og jakke. Det synes ikke i dagslys, og behøver ikke være den "stygge gule vesten" som er så flau å gå med. Det finnes alternativer, og ja, tar ungene av seg bånd, sikkerhetsnål er og liknende som dere gir dem, så sy eller lim på alternativer! Plutselig en dag er det deres barn som blir påkjørt, eller i verste fall drept fordi en ungdom bak rattet ikke var kjent med at man må være forsiktig på vinteren. Det er visst også ukult å ha refleks på sykkel, også der mangler det refleks foran og bak på mange av dem! DET i det minste kan dere ta dere tid til å skaffe! Skal dette være en appell?Du er bare moraliserende og stygg!Er det slik du fremmer ønsker på foreldremøter eller i jobbsammenheng? Ved å rette fordømmende kritikk?For ei dame.... 6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #16 Skrevet 3. desember 2015 Hvor gamle er barna dine TS? Når det gjelder hjelm, viser vel nyere forskning at det er temmelig unødvendig? Anonymkode: fc80d...9ef 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #17 Skrevet 3. desember 2015 Minner meg litt om min flinke ungdom (trodde mora ja) som tok på sykkelhjelm utenfor huset, og som tok den av så snart han var kommet ut av syne.... Anonymkode: 71987...b80 1
Gjest C'est la vie:) Skrevet 3. desember 2015 #18 Skrevet 3. desember 2015 Overskriften er jo utvilsomt litt kraftig her.... "Er ikke barnas liv viktig for foreldre??!!"Hadde du hatt ungdommer selv ville du visst at det ikke er alt vi har styring på som foreldre.... Det sagt så er jeg selv opptatt av refleks, og finner det uansvarlig - Men det er så mye diverse ungdommer ikke forstår av alvor. Derfor kalles de ungdommer (?) Jeg har to søsken på ungdomsskolen som jeg følger opp en del, så jo, både foreldrene våre og jeg har fin styring på dem. De er 1 av 10. Det virker som om mange foreldre er av typen som ikke gidder, fordi de ikke lytter uansett. Men det er ikke ungdommenes feil, men noe foreldre må ta tak i tidligere. Ja, én kan fort påvirke flere ungdommer i feil retning, spørsmålet er bare om det er nettopp ditt barn som påvirker feil vei, fordi du som mor/far valgte å se en annen vei. Overskriften ble skrevet i et noe mer overraskende og hoderistende øyeblikk, hvor det ikke helt gikk opp for meg at foreldre virkelig ikke bryr seg mer. Men i kommentarfeltet begynner jeg å bli mer overrasket over at foreldre kan forsvare at "sånn er ungdommen" og "det er ikke vår feil at de ikke bryr seg". For jo, det er de voksnes feil.
Gjest C'est la vie:) Skrevet 3. desember 2015 #19 Skrevet 3. desember 2015 Har plenty med reflekser og refleksvester og vet at de fleste andre foreldre har også.Flaks for meg så bruker ungene mine refleksvester ( vi bor i et anleggsområde så vanlig refleks holder ikke), men jeg ser kompiser hver dag jeg vet har reflekser, men som ikke bruker dem.De synes ikke det er kult og vi har ikke like stor påvirkningskraft for ungdommene lenger, dessverre.Er du 100% sikker på at ditt eget barn bruker refleks når du ikke ser barnet? Eller kjører du barnet ditt over alt slik at det ikke "trenger" å bruke refleks?Jeg oppfordrer ALLE til å bruke refleks altså så ikke misforstå den. Men å påstå at foreldre ikke bryr seg om barnas liv fordi de av ukjent årsak ikke bruker refleks er et argument som ikke bringer frem en god diskusjon. Flott å høre! Ja, de bruker refleks fordi det er sydd på klærne. Tar de av seg dette bare for å være kul, så fryser de godt Ja, ser at overskriften er uheldig, men ut fra svarene man får, virker den likevel til å være passende... Å se en annen vei er som å la være å bry seg, og håpe at det går bra.
MapleSirup Skrevet 3. desember 2015 #20 Skrevet 3. desember 2015 Du får kritikk for dårlig språkbruk og holdning mot folk og velger å forsvare deg med ytterligere beskyldninger om omsorgssvikt.Du ser vel selv at du skulle ha valgt en annen tone....?Jeg forstår jo at du er veldig ung, men du kan like gjerne lære deg at hard skyts ikke er måten å nå frem med budskap og gode oppfordringer 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå