Gå til innhold

Har et problem ang. kropp...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått mange kommentarer om at jeg er for tynn og at jeg er radmager osv.. Men jeg ser det ikke selv.
Jeg ser heller ikke at andre er tynn.. Om jeg og en vennine er på byen og hun kommenterer hvor tynn en jente er, så klarer ikke jeg å se det??Jeg synes ingen er tynne..  Så det jeg lurer på, er om jeg er helt forskrudd i hodet eller? Klarer folk å se når noen har spiseforstyrrelser og er kjempe tynn?

Anonymkode: bd8f4...4e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan snakke med helsesøster på helsestasjonen eller noe sånt? Du bør kunne se at folk er tynne ja. 

Anonymkode: 7ef3d...0af

• Liker 1
Skrevet

Hva er din bmi?

Anonymkode: 01b6f...60f

Skrevet

Hva er din bmi?

Anonymkode: 01b6f...60f

15

Skrevet

Til opplysning: Jeg har en spiseforstyrrelse. Og jeg trenger ikke noen frekke kommentarer. 
Men jeg bare lurer på om det er vanlig at en med spiseforstyrrelser ikke klarer å se at andre er tynn? Jeg kunne aldri tenkt om noen; Oi, hun har en spiseforstyrrelse, om jeg så henne på butikken f.eks 

Skrevet

Til opplysning: Jeg har en spiseforstyrrelse. Og jeg trenger ikke noen frekke kommentarer. 
Men jeg bare lurer på om det er vanlig at en med spiseforstyrrelser ikke klarer å se at andre er tynn? Jeg kunne aldri tenkt om noen; Oi, hun har en spiseforstyrrelse, om jeg så henne på butikken f.eks 

At du har spiseforstyrrelse viser jo at du er syk og dermed ikke kan se hvor sykelig tynn du eller andre er. Du ser det nok når du blir frisk. Går du til psykolog? 

Skrevet

At du har spiseforstyrrelse viser jo at du er syk og dermed ikke kan se hvor sykelig tynn du eller andre er. Du ser det nok når du blir frisk. Går du til psykolog? 

Ja, jeg går til psykolog :-)  Ja jeg skjønner den, men det er mange som sier til meg at man kan se at jeg har en spiseforstyrrelse, og at folk stirrer på meg når jeg er på butikken f.eks. Er det lett for andre å se når noen er FOR tynn? For jeg klarer ikke helt å skjønne det der. 

Gjest cheshirecat
Skrevet

Ja, jeg går til psykolog :-)  Ja jeg skjønner den, men det er mange som sier til meg at man kan se at jeg har en spiseforstyrrelse, og at folk stirrer på meg når jeg er på butikken f.eks. Er det lett for andre å se når noen er FOR tynn? For jeg klarer ikke helt å skjønne det der. 

Ja. Man ser lett at noen har en spiseforstyrrelse.. Klarer du å

se  om noen er veldig tykk? - det er jo det samme den andre veien, når noen er veldig tynn.. 

Skrevet

Ja. Man ser lett at noen har en spiseforstyrrelse.. Klarer du å

se  om noen er veldig tykk? - det er jo det samme den andre veien, når noen er veldig tynn.. 

Jeg ser jo selvfølgelig om noen har litt xtra på kroppen, og også at noen har lite å gå på.. Men jeg klarer ikke å se at noen er kjempe tynn.. Jeg har aldri brydd meg om hvordan andre ser ut, og ser jeg noen som er tykk på byen så tenker jeg jo ikke noe over det. 
Jeg var rett og slett ikke klar over at folk ser lett om man har en spiseforstyrrelse. 

Gjest cheshirecat
Skrevet

Jeg ser jo selvfølgelig om noen har litt xtra på kroppen, og også at noen har lite å gå på.. Men jeg klarer ikke å se at noen er kjempe tynn.. Jeg har aldri brydd meg om hvordan andre ser ut, og ser jeg noen som er tykk på byen så tenker jeg jo ikke noe over det. 
Jeg var rett og slett ikke klar over at folk ser lett om man har en spiseforstyrrelse. 

mange har nok spiseforstyrrelser UTEN at det vises (man er ikke automatisk ekstremt tynn/tykk selv om man har et problem) - men når noen kommer ned eller opp på en bestemt BMI så er det påfallende tydelig at vedkommende av ulike årsaker sliter. Det kan såklart være sykdom (kreft/strålenehandling osv -som kan gjøre en veldig tynn, eller f.eks bestemte steroidebehandling som kan gjøre deg tykk) men Uansett om årsaken er fysisk eller psykisk så SER man det jo.. Jeg skjønner dog hva du mener, jeg er litt i samme gata selv, f.eks legger jeg ikke merke til hvilken etnisitet folk har; er de mørke, lyse osv..  Idag er vi dog såpass opptatt av kropp og utseende, kanskje spesielt vekt, som igjen gjør at mange blir veldig bevisst akkurat dette. 

Skrevet

En del med spiseforstyrrelse er faktisk overvektige. Jeg jobber med kropper så jeg ser selvfølgelig når noen er utenfor normalvekt, men å være undervektig er ikke ensbetydende med spiseforstyrrelser, så er veldig feil at noen sier dette til deg selv om det i ditt tilfelle stemmer. Undervekt kan være forårsaket av en rekke fysiske sykdommer. 

Skrevet

En del med spiseforstyrrelse er faktisk overvektige. Jeg jobber med kropper så jeg ser selvfølgelig når noen er utenfor normalvekt, men å være undervektig er ikke ensbetydende med spiseforstyrrelser, så er veldig feil at noen sier dette til deg selv om det i ditt tilfelle stemmer. Undervekt kan være forårsaket av en rekke fysiske sykdommer. 

Ts her. 

Jepp det er sant som dere sier, det kan være fysiske årsaker til undervekt også. Jeg har i allefall den oppfatningen av at de fleste tenker spiseforstyrrelser når de ser veldig tynne mennesker. 

Skjønner at det kanskje blir noe annet for en frisk person og bedømme hvorvidt man er normalvektig eller ikke. Kanskje jeg ikke helt vet hvordan normalvektige egentlig ser ut?  Altså, jeg klarer ikke å se på en person å påpeke at hun/han er undervektig, normal eller overvektig! Har ikke sjangs til å se sånn. 

Skrevet

Ts her. 
Jepp det er sant som dere sier, det kan være fysiske årsaker til undervekt også. Jeg har i allefall den oppfatningen av at de fleste tenker spiseforstyrrelser når de ser veldig tynne mennesker. 

Skjønner at det kanskje blir noe annet for en frisk person og bedømme hvorvidt man er normalvektig eller ikke. Kanskje jeg ikke helt vet hvordan normalvektige egentlig ser ut?  Altså, jeg klarer ikke å se på en person å påpeke at hun/han er undervektig, normal eller overvektig! Har ikke sjangs til å se sånn. 

Har du tatt opp dette med psykologen? Jeg vil nok tro at det har med at du selv er syk og at du vil se det når du blir frisk :) 

Skrevet

Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og netttjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser.. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Lykke til,

Avalon, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...