AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #21 Skrevet 3. desember 2015 Så altså... Når man får "mensen" på pillefri uke er det ikke et sikkert tegn på at man ikke er gravid?Har trodd det i alle år. Det stemmer.Jøss, jeg blir jammen overrasket over hvor lite man setter seg inn i medikamenter man bruker..... Anonymkode: 63f2c...5ac
_LanciA_ Skrevet 3. desember 2015 #22 Skrevet 3. desember 2015 Bruker aldri ha mensen jeg, men sjekket med lege og gynokolog. Null problem. Etter 2 år hadde jeg 1 mellomblødning. Men ellers kun fordeler for meg, jeg blir veldig plaget med migrene under mensen. 1
Luckiness Skrevet 3. desember 2015 #23 Skrevet 3. desember 2015 Det er ikke farlig å hoppe over mensen hver mnd med f.eks. p-piller. Eneste er at du kan ende opp med å få plutselige mellomblødninger eller at du kan gå rundt gravid uten å oppdage det. Dersom du ellers har hatt kraftige blødninger og nå nesten ikke blør noe så ville jeg tatt en graviditetstest. Nå kan jo man ha forskjellig mengde med blødning for hver gang man har pillefri uke da. Så det behøver selvsagt ikke å bety graviditet. Men dersom du har hatt samleie og det dermed er en sjanse for at du kan være gravid, så ville jeg testet meg.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #24 Skrevet 3. desember 2015 Gynekologen min sier det er viktig å ha mensen og at man derfor ikke skal hoppe over mer enn annenhver måned... Men det er bare en lege med flere års spesialisering i kvinnesykdommer, så hun vet nok ikke hva hun snakker om. Ville heller stolt på det som blir sagt på et forum... Og min gynekolog sier at jeg kan utsette så lenge jeg bare vil. Jeg har endometriose og har veldige menssmerter og ved å utsette mensen slipper jeg dette. Det er ingen fysisk grunn for å få mensen med p-piller. Dessverre så vil ikke kroppen min være med på utsettingen mer enn to mnd, da begynner jeg å blø uansett. Det er pga at kroppen min overstyrer hormonene. Jeg går til gynekolog på Ullevål, som er dyktige spesialister, velger å stole på dem. Anonymkode: 04e8f...0a3 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #25 Skrevet 3. desember 2015 Jeg prøvde å skippe mensen helt/over lengre perioder, men det resulterte bare i småblødninger. Det ble slitsomt, så nå lar jeg det "pøse" ut annen hver måned. Tror kanskje at jeg ville gjort det uten mellomblødningene også. Føler at det er rensende. Man blir kanskje ikke så skitten inni der, men jeg "føler" det er sunt med en liten foss innimellom.Jeg visste heller ikke at det var helt ufarlig, men det virker på denne tråden som om at det bare er å kjøre på om man ønsker Kjekt å vite!haha, og jeg tenker helt motsatt. Blir jo kjempeskittent der med alt det ekle blodet. Føler meg aldri så ren som når jeg ikke har hatt mensen på lenge... Anonymkode: 393a0...918 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #26 Skrevet 3. desember 2015 Jeg hopper over så lenge jeg klarer. Fant ut i høst at jeg kan hoppe over ca. 3 ganger, men etter det får jeg mensen uansett hva jeg gjør. Hormonene i pillene mine er ikke sterke nok for å holde tilbake kroppen min etter det. Har også lest dette med at det ikke er noe sunt for kroppen å ha "mensen" hver måned når en bruker p-piller. Et av argumentene var vel at i gamle tider var det ikke så vanlig å ha så mye mensen som vi har nå - fordi de fikk flere unger, og tidligere, slik at man oftere var gravid i lengre strekk, og slapp dermed unna. Det gjør jo ikke mange i dag - mange får ikke unger før de fyller 30. Anonymkode: 8568b...29a
Minya Skrevet 3. desember 2015 #27 Skrevet 3. desember 2015 Så altså... Når man får "mensen" på pillefri uke er det ikke et sikkert tegn på at man ikke er gravid?Har trodd det i alle år. Nei, dessverre. Faktisk kan man være gravid selv om man får bortfallsblødning hvis man har klusset med pillene og fått vanlig eggløsning. Jeg prøvde å skippe mensen helt/over lengre perioder, men det resulterte bare i småblødninger. Det ble slitsomt, så nå lar jeg det "pøse" ut annen hver måned. Tror kanskje at jeg ville gjort det uten mellomblødningene også. Føler at det er rensende. Man blir kanskje ikke så skitten inni der, men jeg "føler" det er sunt med en liten foss innimellom.Jeg visste heller ikke at det var helt ufarlig, men det virker på denne tråden som om at det bare er å kjøre på om man ønsker Kjekt å vite!Det er individuelt om man kan hoppe over pillefri i lange tider, da enkelte kvinners kropper har en tendens til å "override" hormonene og blø likevel.Men noen p-pilletyper har jo også anbefaling i pakningsvedlegget på tre måneder pilleknask før pillefri, Microgynon er en av dem. (ihvertfall pleide det å stå i pakningsvedlegget, jeg har ikke sjekket på noen år. )Årsaken til at man har pillefri uke er det faktisk kvinner selv som har valgt.Et stykke tilbake i tid, da p-pillene skulle slippes på markedet, ble det gjort en undersøkelse på om kvinner ønsket å ha sin vanlige månedlige blødning, eller om de ønsket å slippe blødningen. P-pillene ble nemlig konstruert slik at man i praksis kunne knaske piller hele tiden, uten opphold.Et overveldende flertall av kvinnene som svarte på undersøkelsen ønsket å beholde blødningen for å ha litt kontroll på at "ting var som det skulle", mest fordi de var vant til at det var slik det vanligvis foregikk. Så derfor endte man opp med å anbefale tre uker piller og en uke pillefri.Problemet der er at kvinnene på en måte lurer seg selv, siden blødningen man får når man bruker p-piller ikke er en vanlig mens med ubefruktet egg, siden p-pillene gjør at man ikke skal få eggløsning overhodet.Ved vanlig menssyklus tykner livmorslimhinnen til gjennom syklusen for å forberede seg på at et befruktet egg fester seg. Ved p-pillemens skjer ikke denne fortykningen, derfor har også mange kvinner mye lettere og kortere blødning når de bruker p-piller.Kvinner som hopper over mensen lenge av gangen, (feks jeg, som menstruerer i gjennomsnitt en gang per år,) kan oppleve at mensen kommer veldig seint i pillefri uke og man blør så lite at blodet ikke engang er ordentlig rødt fordi det ikke er nok materie i livmoren til å lage mensblod av.Anbefalingen om en ukes pillefri har de siste årene blitt vanligere å gå bort i fra, så selv om det fortsatt er enkelte leger og gynekologer som sier man SKAL ha pillefri, er det er større flertall som sier man kan velge selv.Enkelte kvinner lider feks av kvinnesykdommer som gjør mensen til et rent helvete, hvor det er anbefalt at man knasker p-piller uten pillefri for å slippe mange alvorlige plager.Beklager for wall of text, jeg ble litt revet med... 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #28 Skrevet 3. desember 2015 Min gynekolog (en veldig populær, flink og erfaren fyr) har også sagt det ikke er noe problem å hoppe over. jeg trodde også det før, men heldigvis viste det seg å ikke stemme. Anonymkode: 955c1...000 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #29 Skrevet 3. desember 2015 jeg har hoppet over mensen siden jeg begynte på p-piller for 8 år siden. når valget står mellom å ha mensen eller ikke er valget veldig enkelt for min del :-) de få gangene jeg har valgt å ha pillefri uke har jeg hatt mensen i bare 2-3 dager med små blødniger og ingen smerter (hadde ikke smerter før jeg begynte på p-piller heller da, men mensen varte i 5-6 dager og blødningene var større). Anonymkode: 90132...25f
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #30 Skrevet 3. desember 2015 Jeg prøvde å skippe mensen helt/over lengre perioder, men det resulterte bare i småblødninger. Det ble slitsomt, så nå lar jeg det "pøse" ut annen hver måned. Tror kanskje at jeg ville gjort det uten mellomblødningene også. Føler at det er rensende. Man blir kanskje ikke så skitten inni der, men jeg "føler" det er sunt med en liten foss innimellom.Jeg visste heller ikke at det var helt ufarlig, men det virker på denne tråden som om at det bare er å kjøre på om man ønsker Kjekt å vite!Akkurat slik jeg tenker!! Sunt å få "renset" opp litt! Anonymkode: c3b87...e90
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #31 Skrevet 4. desember 2015 Og min gynekolog har sagt at jeg skal gå kontinuerlig på p.pille og ikke menstruere. Jeg skal bare avbryte pillebruk dersom jeg ønsker å bli gravid. Jeg har en diagnose som gjør at jeg blir syk av å.menstruere. Hvis jeg kan hoppe over i all evighet,kan andre også. Så beklager altflyter, men det er ikke farlig å hoppe over mensen!Samme her, jeg blir ufør og sengeliggende i 2 uker av mensen pga annen sykdom som blir verre av mensen, og sånn kan jeg ikke fortsette å leve. Så har fått beskjed om å ikke ha mensen. Har ikke hatt den på noen mnd nå og det er godt å kunne gå på jobb 5 dager hver eneste uke og slippe å være sengeliggende. Før når eg var frisk så hendte det at jeg hoppet over mensen men aldri to ganger på rad, og når jeg da fikk mensen igjen så blødde jeg mye kraftigere og hadde enorme smerter. Anonymkode: 851b6...b94
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #32 Skrevet 4. desember 2015 Gynekologen min sier det er viktig å ha mensen og at man derfor ikke skal hoppe over mer enn annenhver måned... Men det er bare en lege med flere års spesialisering i kvinnesykdommer, så hun vet nok ikke hva hun snakker om. Ville heller stolt på det som blir sagt på et forum... Dette er utdatert kunnskap. Det er gynekologen din som ikke er oppdatert. Personlig ville jeg nok ikke ha gått til en gynekolog som ikke oppdaterte seg på fagfeltet sitt. Anonymkode: e4841...98f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå