Gå til innhold

Hopper over mensen HVER måned

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så "dum" at jeg hopper over mensen hver måned. Har det kanskje 2-3 ganger i året, for å få det gjort liksom. Og de gangene jeg da velger å få det pleier jeg å få heftige smerter og heftige blødning! Men denne gangen har jeg så vidt blød og ikke særlig smerter. Er det noe grunn til det?? 

Anonymkode: c3b87...e90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er blitt mer og mer utbredt å gå bort i fra den gamle anbefalingen om å ta pillefri hver måned, da blødningen på p-piller ikke er normal mens og egentlig ikke har noe for seg. Den vanlige mensblødningen man har uten hormonpreparater kommer jo fordi livmorslimhinnen har vokst seg tykk gjennom resten av syklusen for å evt kunne ta imot et befruktet egg, og så kvitter livmoren seg med slimhinnen på slutten av syklusen (mensen)
Men med p-piller (og lignende hormonpreparater), skjer ikke denne fortykkelsen. Dermed hjelper det også svært ofte for kvinner med forferdelige smerter og ekstreme blødninger å begynne på hormonprevensjon fordi blødningene blir lettere og smertene mindre. (Ja, det finnes individuelle avvik, men nå snakker jeg statistisk generelt)

Jo sjeldnere du velger å blø, jo mindre blir som regel blødningen også. Noen kvinner opplever likevel at de fossblør og har VM i menssmerter selv om de bare menstruerer en gang i året, men dette er så individuelt at du på en måte bare må se det an selv.
I teorien er det da ingen spesiell grunn til at du blødde mindre og ikke hadde særlig smerter denne gangen, det er ganske vanlig å oppleve en relativt smertefri, lett blødning når man velger å blø så sjelden.

• Liker 4
Skrevet

du kan hoppe over mensen hele tiden og så lenge du vil uten at dette skal by på problemer :)

• Liker 3
Skrevet

Det er blitt mer og mer utbredt å gå bort i fra den gamle anbefalingen om å ta pillefri hver måned, da blødningen på p-piller ikke er normal mens og egentlig ikke har noe for seg. Den vanlige mensblødningen man har uten hormonpreparater kommer jo fordi livmorslimhinnen har vokst seg tykk gjennom resten av syklusen for å evt kunne ta imot et befruktet egg, og så kvitter livmoren seg med slimhinnen på slutten av syklusen (mensen)
Men med p-piller (og lignende hormonpreparater), skjer ikke denne fortykkelsen. Dermed hjelper det også svært ofte for kvinner med forferdelige smerter og ekstreme blødninger å begynne på hormonprevensjon fordi blødningene blir lettere og smertene mindre. (Ja, det finnes individuelle avvik, men nå snakker jeg statistisk generelt)

Jo sjeldnere du velger å blø, jo mindre blir som regel blødningen også. Noen kvinner opplever likevel at de fossblør og har VM i menssmerter selv om de bare menstruerer en gang i året, men dette er så individuelt at du på en måte bare må se det an selv.
I teorien er det da ingen spesiell grunn til at du blødde mindre og ikke hadde særlig smerter denne gangen, det er ganske vanlig å oppleve en relativt smertefri, lett blødning når man velger å blø så sjelden.

Ah tusen takk for et utfyllende og fint svar! :) Dette besvarte mange spørsmål jeg hadde! 

Skrevet

du kan hoppe over mensen hele tiden og så lenge du vil uten at dette skal by på problemer :)

Åh så flott! Trodde egentlig det ikke var bra for kroppen :fnise: 

Skrevet (endret)

Gynekologen min sier det er viktig å ha mensen og at man derfor ikke skal hoppe over mer enn annenhver måned... Men det er bare en lege med flere års spesialisering i kvinnesykdommer, så hun vet nok ikke hva hun snakker om. Ville heller stolt på det som blir sagt på et forum... :plystre:

Endret av altflyter
Skrevet

Og min gynekolog har sagt at jeg skal gå kontinuerlig på p.pille og ikke menstruere. Jeg skal bare avbryte pillebruk dersom jeg ønsker å bli gravid. 

Jeg har en diagnose som gjør at jeg blir syk av å.menstruere. Hvis jeg kan hoppe over i all evighet,kan andre også. Så beklager altflyter, men det er ikke farlig å hoppe over mensen!

• Liker 5
Skrevet

Gynekologen min sier det er viktig å ha mensen og at man derfor ikke skal hoppe over mer enn annenhver måned... Men det er bare en lege med flere års spesialisering i kvinnesykdommer, så hun vet nok ikke hva hun snakker om. Ville heller stolt på det som blir sagt på et forum... :plystre:

hvorfor er det viktig?

• Liker 2
Skrevet

hvorfor er det viktig?

I have no idea. Skal til henne om to uker, så kan komme tilbake til deg med et medisinsk svar da :P (Seriøst) 

Skrevet

Men det er jo ikke ekte menstruasjon på sukkerpiller/pillefri uke.

• Liker 3
Skrevet

Men det er jo ikke ekte menstruasjon på sukkerpiller/pillefri uke.

Vet ikke hvorfor, men som sagt så skal jeg faktisk til denne spesialisten om 2 uker, så da skal jeg jaggu spørre henne :)

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke hvorfor, men som sagt så skal jeg faktisk til denne spesialisten om 2 uker, så da skal jeg jaggu spørre henne :)

Informer oss gjerne! :D

Skrevet

Så altså... Når man får "mensen" på pillefri uke er det ikke et sikkert tegn på at man ikke er gravid?

Har trodd det i alle år. :ph34r:

Skrevet

Informer oss gjerne! :D

Jeg skal skrive det ned så jeg husker å spørre! Så skal jeg prøve å snuble meg tilbake til tråden etterpå :)

• Liker 1
Skrevet

Gjør det :) Jeg har hørt begge deler som flere i tråden, så jeg vet neimen ikke. Kroppen vil ikke la meg hoppe over blødningen, så for meg har det ikke noe å si uansett :fnise:

Daudaferd: Nei, dessverre ikke ;) Men tar du den riktig så skal det utrolig mye til for å bli gravid da. 

Skrevet

Jeg har ikke hatt mensen på 4 år på grunn an hormonspiral, det er ikke farlig.

Anonymkode: 393a0...918

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville byttet gynekolog tvert! Det er ikke mens man får når man går på p-piller. En gynekolog som henger igjen i det man trodde for 10-15 år siden er ikke noen jeg ville gått til. Dette er trekt tilbake for lenge siden. 

(Så be henne forklare tydelig hvorfor det er viktig, det vil hun ikke klare. Hun kommer nok med noe svada som at det er viktig fordi vi er skapt til det eller noe sånt. Dette er ikke sant. Når vi går på hormonprevensjon er vi allerede over i det unaturlige for kroppen.) 

Kilder: 

http://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/de-ulike-prevensjonsmidlene/p-piller/

http://forskning.no/forebyggende-helse-medisin-medisiner-menneskekroppen/2012/11/er-det-skadelig-utsette-mensen-med-p

http://www.kk.no/livsstil/få-svar-på-mensen-mytene-27023

Print gjerne ut og ta med til gynekologen. Slike gynekologer burde ikke få lov til å jobbe med pasienter før de oppdaterer kunnskapen sin...

Anonymkode: 4fa62...dc4

• Liker 4
Skrevet

I have no idea. Skal til henne om to uker, så kan komme tilbake til deg med et medisinsk svar da :P (Seriøst) 

Det ville jeg satt pris på :-)

Skrevet

Jeg prøvde å skippe mensen helt/over lengre perioder, men det resulterte bare i småblødninger. Det ble slitsomt, så nå lar jeg det "pøse" ut annen hver måned. Tror kanskje at jeg ville gjort det uten mellomblødningene også. Føler at det er rensende. Man blir kanskje ikke så skitten inni der, men jeg "føler" det er sunt med en liten foss innimellom.

Jeg visste heller ikke at det var helt ufarlig, men det virker på denne tråden som om at det bare er å kjøre på om man ønsker :)Kjekt å vite!

Skrevet

Takk for linkene, AB! Nå lærte jeg mye nytt. Jeg har alltid trodd at vi bør ha regelmessig menstruasjon, hvis ikke øker risiko for osteoporose, men jeg aner ikke hvor jeg har det fra. Og som dere sier her; blødningen på p-piller er jo ingen menstruasjon!

Basert på linken til forskning.no over her, virker det å være helt ok å utsette mensen (dog vektlegges det at langtidseffektene ikke er kjent). Spennende! Dette visste jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...