Gå til innhold

Skulder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har slitt med venster skulder nå i over 11 år. Helt siden jeg jobbet i et yrke med veldig mange tunge løft og mye med hendene over hode jobbing. Startet med at jeg fikk betennelse, mistet følelsen i fingre, store smerter og problemer med at den stivner. Jeg har også manglet reflekser i venstre arm til tider. Uendelige timer med trening for å stabilisere musklaturen med fysio, mange mr undersøkelser og røntgenbilder fortsatt problemt ikke løst :( 

Jeg har nå mistet mye bevegelse i skuldra og nå er det kun små ting som setter igang store smerter. Sist så hoppet jeg tau på trening, det var nok til å skape store problemer. Som konkurranse skytter så trenger jeg en skulder som virker :(. Legen gir meg bare betennelsesdempende, smertestillende og henvisning til fysio. Det har ikke virket hittil, så lite optimistisk på at det løser seg nå.

En kollega sa at han hadde slitt med det samme og hadde fått mr med kontrast, og da endelig fikk svar. Han ble operert, men han hadde da vært på 6 vanlige mr undersøkelser av skulderen der de ikke hadde funnet noe. Noen andre som har vært borti noe sånt? Eller har noen tips?  Vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvor jeg skal prøve å få hjelp. Så utrolig frustrerende:icon_frown:

Videoannonse
Annonse
Gjest Spiderman
Skrevet

Siden du er konkurranseskytter så kan jeg gjette på at det er venstre skulder som blir hengende forover når du skal skyte? Hvor lenge har du holdt på og hvor mye tid bruker du på dette?

Kan hende dette er en skade som kommer av noe som ble kalt" pattern overload" der jeg leste om det.  Siden du kun sliter med den ene skuldern så kan dette være en grunn. Hadde en lignende skade selv.

Utifra du det skriver om yrke og aktivitet så hører ikke dette ut som aktiviteter som bidrar til god skulderhelse med mindre du trener spesifikt for å opprettholde det. De fleste skulderplager skyldes ikke hovedsaklig et problem med skuldern i seg selv. Så stabiliseringsøvelser er ofte bortkastet.

Kan fortelle mer og linke deg videre om du kjenner deg igjen i det første spørsmålet.  Ellers er jeg blank.

Skrevet

Siden du er konkurranseskytter så kan jeg gjette på at det er venstre skulder som blir hengende forover når du skal skyte? Hvor lenge har du holdt på og hvor mye tid bruker du på dette?

Kan hende dette er en skade som kommer av noe som ble kalt" pattern overload" der jeg leste om det.  Siden du kun sliter med den ene skuldern så kan dette være en grunn. Hadde en lignende skade selv.

Utifra du det skriver om yrke og aktivitet så hører ikke dette ut som aktiviteter som bidrar til god skulderhelse med mindre du trener spesifikt for å opprettholde det. De fleste skulderplager skyldes ikke hovedsaklig et problem med skuldern i seg selv. Så stabiliseringsøvelser er ofte bortkastet.

Kan fortelle mer og linke deg videre om du kjenner deg igjen i det første spørsmålet.  Ellers er jeg blank.

Takk for svar :) 

Du har nok helt rett. Skuldra tar i mot mye bank på skytebanen. Har vært veldig aktiv med skyting i over 4 år. Variere hvor mye jeg konkurrere, men fra 6-15 timer i uka blir det nok. Jeg er links så det jeg ofte gjør når jeg skyter er å presse venstre skuldra forover slik at den holder våpnet godt inn mot midten av kroppen. Den bevegelsen greier jeg ikke lengre. Har ikke sjangs.

Jeg har brukt mye tid på øvelser for å strekke musklaturen på fremsiden av skuldrene for å forebygge probemer p.g.a skytingen og trener styrke 3 ganger i uken. Det rare er ofte at det er små bevegelsene jeg sliter med. Eksempel kjøre bil  med en hånd og svinge på rattet. Eneste jeg kan se som forskjell mellom høyre og venstre  skulder er at hvis jeg tar venstre hånd på ryggen stikker skulderbladet nesten rett ut.

Gjest Spiderman
Skrevet (endret)

Takk for svar :) 

Du har nok helt rett. Skuldra tar i mot mye bank på skytebanen. Har vært veldig aktiv med skyting i over 4 år. Variere hvor mye jeg konkurrere, men fra 6-15 timer i uka blir det nok. Jeg er links så det jeg ofte gjør når jeg skyter er å presse venstre skuldra forover slik at den holder våpnet godt inn mot midten av kroppen. Den bevegelsen greier jeg ikke lengre. Har ikke sjangs.

Jeg har brukt mye tid på øvelser for å strekke musklaturen på fremsiden av skuldrene for å forebygge probemer p.g.a skytingen og trener styrke 3 ganger i uken. Det rare er ofte at det er små bevegelsene jeg sliter med. Eksempel kjøre bil  med en hånd og svinge på rattet. Eneste jeg kan se som forskjell mellom høyre og venstre  skulder er at hvis jeg tar venstre hånd på ryggen stikker skulderbladet nesten rett ut.

Så hvordan fungerer skulderbladene dine generelt? Klarer du å presse sjulderbladene sammen, og om du gjør det, kjenn etter om øvre del av trapeziuz ( muskel) er stram/ hard når du gjøre dette? Hvertfall på venstre side.

Endret av Plaskebrus
Skrevet

Så hvordan fungerer skulderbladene dine generelt? Klarer du å presse sjulderbladene sammen, og om du gjør det, kjenn etter om øvre del av trapeziuz ( muskel) er stram/ hard når du gjøre dette? Hvertfall på venstre side.

presse de helt sammen tror jeg aldrig  jeg har klart. Men greier å dra de litt mot hverandre. Har trent en del på det siden jeg har slitt med den øvelsen. Strekte mer hals enn å dra de sammen før 😀 muskel er nok litt hard. Greier ikke å kjenne så langt ned men. Helt umulig å skyve venster skulderblad forover da lager det pepperkvernlyd og brenner nedover armen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...