Gå til innhold

"Presset" ut av DPS

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hele livet slitt psykisk, allerede i barnehagen måtte jeg gå i spesialbarnehage.. Har også gått på spesialskole, som også bestod av psykologer o.l, bup i mange mange år, og forskjellige psykologer. Diagnoser jeg har er sosio-emosjonelle vansker (vet ikke hva dette er), ADHD, tourettes, sosial angst, depresjon og tvang. De mistenker også Aspergers. 

For en stund siden flyttet jeg og fikk da ny psykolog i den nye kommunen hos DPS. Hadde vært der noen få ganger, og fikk plutselig beskjed av psykologen at jeg kun fikk totalt 12-14 timer hos DPS, fordi det var dette som var normalt. Dette demotiverte meg skikkelig og jeg følte at jeg ikke var syk nok for å få hjelp og at de ikke tok meg seriøst. Jeg har aldri fungert normalt i hele mitt 22 år lange liv, og de mener at jeg er ferdig etter 12-14 timer hos dps? Det er et hån.. 

Nå har jeg igjen flyttet, Og skal snart til min nye psykolog. Er redd for at denne psykologen skal si at jeg bare får så få timer.. Går også på arbeidsavklaringspenger der kravet er at jeg går hos DPS. Hvis de kutter meg ut og sier jeg ikke får flere timer, hva gjør jeg da? Da mister jeg jo det jeg har å leve av.. 

Anonymkode: 25f97...666

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det er DPS som avsluttet behandlingen, og ikke du, skal du ikke miste pengene. 

Anonymkode: d785a...5fe

Skrevet

Så lenge det er DPS som avsluttet behandlingen, og ikke du, skal du ikke miste pengene. 

men hva skjer da videre? Det er jo som om de gir meg opp. Jeg blir jo ikke bedre på så kort tid.. 

Skrevet

Ta en prat med saksbehandleren din på NAV. Man er forpliktet til å følge opplegget, eller så mister man pengene. Men hvilket opplegg man får, er individuelt.

Det kan være behandling, utprøving i arbeidslivet enten i skjermet bedrift eller praksis i ordinær bedrift og sikkert mye annet. Så prat med din saksbehandler, så komme dere sikkert frem til en løsning :)

Skrevet

Huff, det er jo utrolig trist at det har vært så lite stabilitet i din behandling.. 

Når det gjelder DPS, er det dessverre blitt slik at dette i all hovedsak er et relativt kortvarig tilbud. Men det gjøre unntak dersom pasienten har behov for det, og det kommer også an på hvilken DPS du tilhører. Det er også slik at du og behandleren din skal planlegge et videre oppfølgingsløp dersom du skrives ut av behandling ved DPS, men fortsatt trenger oppfølging (eksempelvis vil det da være naturlig å koble inn et samtaletilbud i kommunen). 

Avhengig av behov, er det også noen som henvises til gruppetilbud, eller til privatpraktiserende psykolog med refusjonsordning. Sistnevnte har noe lengre ventetid, men vil samtidig ha anledning til å ha deg mye lenger i behandling. 

Når det er sagt, så er det veldig mye som kan skje i løpet av 12 timer hos en behandler du får en god allianse med! 

Du har jo fått en del diagnoser allerede, men har du noen tanker om hva du ønsker hjelp til? Hva DU tror skal til for at du skal få det bedre? Du trenger ikke svare her, altså, men det kan være nyttig å tenke godt gjennom selv. Sånn at behandlingen blir meningsfull for deg og dere arbeider med noe du er motivert for! :)

• Liker 1
Skrevet

De har forskjellige tilbud i kommunen som ikke nødvendigvis er dps eller psykolog. Spør :)

Anonymkode: d545b...72e

Skrevet

De har forskjellige tilbud i kommunen som ikke nødvendigvis er dps eller psykolog. Spør :)

Anonymkode: d545b...72e

har allerede fått sykepleier i kommunen. Men det er bare innvilget i noen mnd :/ 

Skrevet

Du har krav på å vite diagnosen din og få innsyn i journalen din om du ønsker det. Jeg syns det er rart at du ikke vet hva de mener er problemet, for behandlingen legges jo opp etter hvilken diagnose du har. Man setter vanligvis opp et tidsperspektiv på behandlingen og det skal klarlegges ved oppstart. De har tydeligvis antatt at du ikke trenger mer behandling og da bør du be om begrunnelse. 

Siden du har blitt fulgt opp fra du gikk i barnehagen bør det finnes massevis av papirer på deg og livet ditt. Der skal det stå diagnoser m.m. Jeg tenker litt "føler du en avhengighet/trygghet/støtte" i det å være i behandling? At du føler du ikke klarer livet uten denne krykken? 

Anonymkode: e7b74...199

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...