AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #1 Del Skrevet 2. desember 2015 Jeg lå etter en lastebil. Det går stikkveier både til venstre og høyre. Lastebilen legger seg helt over i venstre fil. Jeg fortsetter rett frem. Lastebilen svinger til høyre og jeg kjører rett inn i lastebilen. Lastebilsjåføren sier han brukte blinklys, men dette har jeg ikke registrert så vet ikke om det stemmer. Uansett: er dette min skyld? Eller burde lastebilsjåføren forsikret seg om at det ikke lå biler i dødsonen før han kjørte til høyre? Noen som kjenner reglene her eller vet hvor jeg finner de? Takk Anonymkode: 4ffef...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_fiol Skrevet 2. desember 2015 #2 Del Skrevet 2. desember 2015 Er ikke noen ekspert her, men hvis han brukte blinklys så er det nok din feil siden du ikke fulgte med på trafikkbildet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 2. desember 2015 #3 Del Skrevet 2. desember 2015 Reglene sier at man skal slå på blinklys i god tid, for å signalisere at man skal svinge. Har ikke du registrert blinklys, er det en liten mulighet for at han heller ikke har slått det på. Om ikke jeg husker feil, kan det finnes på en "fredskriver" som alle lastebiler har, og setter på før de begynner å kjøre. Det som er greit å vite for deg, er at større kjøretøy trenger mer plass for å svinge på, så til neste gang, så vet du om en lastebil legger seg ut, uten noe grunn for det, kan det hende han skal svinge av. Det er også ditt ansvar å lese trafikkbildet og gjøre deg forbredt på sånne ting. Ja, lastebilen skulle nok ha sjekket både at blinklyset faktisk stod på, og sett i dødvinkler før han svingte av. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #4 Del Skrevet 2. desember 2015 Lastebiler legger seg jo gjerne ut når de skal svinge, så jeg mener det erbdin feil som ikke var aktpågivende nok. Anonymkode: 2a9cd...1fb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
celine Skrevet 2. desember 2015 #5 Del Skrevet 2. desember 2015 Vil tro du har en litt dårlig sak, i og med at du kjørte forbi på høyre side (Eller rettere sagt forsøkte å kjøre forbi), istedenfor å bremse og avvente situasjonen. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saltvann Skrevet 2. desember 2015 #6 Del Skrevet 2. desember 2015 Jeg kjenner ikke til reglene.. men høres ut som lastebilen sin skyld! Selv om han brukte blinklyset, så burde han sjekke at det ikke kommer biler! Hvis ikke det var et vikepliktskilt rett foran deg (som det ikke var :P) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #7 Del Skrevet 2. desember 2015 Jeg antar det var min feil ja. Ble ingen store skader, heldigvis, da jeg rakk å bråbremse, men litt smårusk ble det jo. Anonymkode: 4ffef...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 2. desember 2015 #8 Del Skrevet 2. desember 2015 Du kom bakfra - du har skylda..... Uansett.Var selv oppe i tilsvarende situasjon for mange år siden, forskjellen var at jeg da kjørte motorsykkel. Bilen foran la seg ut til venstre, jeg fortsatte rett frem og endte opp rett inn i bilen foran som plutselig svingte til høyre....Jeg fikk skylda på tross av at det var flere vitner som kunne bekrefte at bilen foran hadde "vinglet".Du skal alltid ha såpass god avstand og tilpasset fart slik at du kan håndtere slike hendelser når du kommer bakfra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molte Skrevet 2. desember 2015 #9 Del Skrevet 2. desember 2015 Ingen ekspert, men vil tru lastebilen har skyld hvis man skal følge høyreregelen.. Men hvis det er skiltet fletteregelen, så har vel begge gjensidig vikeplikt. Men for meg sånn du skriver det så hadde jeg ville trudd det var lastebilen sin feil. Men dere har vel sendt inn skademelding? Forsikringselskapet finner iallefall ut hvem som har skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #10 Del Skrevet 2. desember 2015 Ok, takk for svar. Jeg tenkte med en gang at det var min skyld. Må jo bare tro på han når han sier han brukte blinklys. Ville bare forhøre meg om de har noen regler for slike store svinger der de legger seg over i venstre fil. Siden det gikk vei til venstre også tenkte jeg at han skulle til venstre og har ikke registrert noen blinklys.. 😁 Anonymkode: 4ffef...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 2. desember 2015 #11 Del Skrevet 2. desember 2015 (endret) Dette blir nok opp til forsikringsselskapene men regelen for filskifte er ganske Tydelig;§ 8.Kjørefeltskifte1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.Uavhengig av om man blinker eller ikke er dette ansvaret ufravikelig, siden en yrkessjåfør burde vite bedre vil jeg tro han stiller svakt så lenge du ikke godtar ansvar via skademeldingen som skal utfylles..Vegtrafikklovens §3 om å ferdes etter HAV regelen kan selsagt også diskuteres, men jeg ville lett latt denne diskusjonen avgjøres av forsikringsselskapet Endret 2. desember 2015 av Carrot skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #12 Del Skrevet 2. desember 2015 Ingen ekspert, men vil tru lastebilen har skyld hvis man skal følge høyreregelen.. Men hvis det er skiltet fletteregelen, så har vel begge gjensidig vikeplikt. Men for meg sånn du skriver det så hadde jeg ville trudd det var lastebilen sin feil. Men dere har vel sendt inn skademelding? Forsikringselskapet finner iallefall ut hvem som har skyld. Det skjedde i morges, så vet ikke hva forsikringsselskapet sier enda. Det skjedde på indre veier i boligfeltstrøk. Lav fart, men desverre glatt 😬 Anonymkode: 4ffef...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molte Skrevet 2. desember 2015 #13 Del Skrevet 2. desember 2015 (endret) trur kanskje jeg har misforstått innlegget ditt, når jeg leser andre sitt svar her. Jeg tenkte flerefils vei jeg nå. men hvis lastebilen la seg til venstre for å svinge av til venstre/høyre , så er det vel din feil som kjørte på han bakfra før han hadde fått svingt av helt. Jeg trudde han skifta til venstre fil, og så inn igjenn på høyre. Da vil jeg si det var hans feil. Endret 2. desember 2015 av Molte 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #14 Del Skrevet 2. desember 2015 Ville bare forhøre meg om de har noen regler for slike store svinger der de legger seg over i venstre fil.Litt vanskelig å forstå hva du mener med venstre fil. Var det to kjørefelt i retningen dere kjørte? Eller la lastebilen seg til venstre i det ene kjørefeltet i denne retningen? Lettere å forstå hvis du lenker til Google maps eller tegner. Anonymkode: f8e39...74c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2Bhonest Skrevet 2. desember 2015 #15 Del Skrevet 2. desember 2015 (endret) Under ingen omstendigheter lovt til å kjøre forbi på høyre side av et kjøretøy.Noen unntak finnes selvsagt.... Endret 2. desember 2015 av 2Bhonest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #16 Del Skrevet 2. desember 2015 Trafikkreglene paragraf 13 nr. 1 bokstav a og nr. 5 bokstav a og b: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 Anonymkode: f8e39...74c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #17 Del Skrevet 2. desember 2015 Dette blir nok opp til forsikringsselskapene men regelen for filskifte er ganske Tydelig;Uavhengig av om man blinker eller ikke er dette ansvaret ufravikelig, siden en yrkessjåfør burde vite bedre vil jeg tro han stiller svakt så lenge du ikke godtar ansvar via skademeldingen som skal utfylles..Vegtrafikklovens §3 om å ferdes etter HAV regelen kan selsagt også diskuteres, men jeg ville lett latt denne diskusjonen avgjøres av forsikringsselskapet takk! Anonymkode: 4ffef...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #18 Del Skrevet 2. desember 2015 Litt vanskelig å forstå hva du mener med venstre fil. Var det to kjørefelt i retningen dere kjørte? Eller la lastebilen seg til venstre i det ene kjørefeltet i denne retningen? Lettere å forstå hvis du lenker til Google maps eller tegner. Anonymkode: f8e39...74cDet var indre veier. Høyre fil for oss og vestre fil for møtende biler. Anonymkode: 4ffef...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #19 Del Skrevet 2. desember 2015 Rettelse, paragraf 12. Disse er aktuelle her, men er som sagt avhengig av veiens utforming. Anonymkode: f8e39...74c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #20 Del Skrevet 2. desember 2015 trur kanskje jeg har misforstått innlegget ditt, når jeg leser andre sitt svar her. Jeg tenkte flerefils vei jeg nå. men hvis lastebilen la seg til venstre for å svinge av til venstre/høyre , så er det vel din feil som kjørte på han bakfra før han hadde fått svingt av helt. Jeg trudde han skifta til venstre fil, og så inn igjenn på høyre. Da vil jeg si det var hans feil. Det var ikke flerfils vei. Lastebilen la seg i venstre fil (filen for motsatt kjøreretning). Jeg trodde han skulle til venstre (så ikke blinklys). Da jeg nærmet meg svingte han til høyre. Jeg bråbremset, men kjørte i han likevel. Anonymkode: 4ffef...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå