Gå til innhold

Følelsesladet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler ingenting når folk jeg kjenner mister noen. Jeg evner ikke å sette meg inn i det. 

Jeg har aldri mistet noen jeg har vært glad i selv, men da onkelen min døde for litt siden følte jeg ingen verdens ting. Kjente han ikke, og kun møtt han 3-4 ganger ila livet. Fikk vondt av pappa, men fikk meg ikke til å gå i begravelsen.

Nå har min bestevenninnes samboer sin lillesøster vært i bilulykke. Falsk koma, brekt nakke, brekt kragebein, sprukken arterie i hjerne og alvorlig hjerneskade. Livstruende. Jeg aner ikke hva jeg skal si eller gjøre, for jeg klaret bare ikke å ta det inn over meg.... 

Feiler jeg noe? 

Anonymkode: b8a6e...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme problemet. Nylig døde en av mine beste venner og jeg føler ingenting. Jeg vet ikke hvordan jeg skal snakke om det, eller hvordan jeg burde ha reagert. Før var han her, nå er han ikke det.

Folk reagerer annerledes, det er sikkert ikke noe i veien med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften skulle være "følelskald"

Litt godt å høre at jeg ikke er alene. ..

Trist å høre om kompisen din:-(. Kan jo hende du får en smell etterhvert. Hvem vet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet. Nylig døde en av mine beste venner og jeg føler ingenting. Jeg vet ikke hvordan jeg skal snakke om det, eller hvordan jeg burde ha reagert. Før var han her, nå er han ikke det.

Det kommer kanskje senere. Eller så er du kanskje ute av stand til slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer kanskje senere. Eller så er du kanskje ute av stand til slikt?

Aner ikke, du får spørre meg igjen om et par måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du aldri empati med andre?

Anonymkode: d9828...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du aldri empati med andre?

Anonymkode: d9828...d1b

Jeg forstår hva andre personer føler og har en ide om hvordan de opplever det. Jeg synes det er veldig vanskelig å interessere meg for hva de føler, når noen føler seg trist føler jeg meg irritert, utilpass og at jeg kjeder meg. Har egentlig ikke medfølelse for andres følelser, deres problemer virker så ubetydelige. 

Men jeg mener empati er to deler: 1) å forstå andres følelser og situasjon og 2) å bry seg om andres følelser og situasjon. Jeg har helt klart 1, men 2 må jeg anstrenge meg for, og selv da blir det litt som når jeg spør en unge hva Donald Duck driver med for tiden. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva de svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva andre personer føler og har en ide om hvordan de opplever det. Jeg synes det er veldig vanskelig å interessere meg for hva de føler, når noen føler seg trist føler jeg meg irritert, utilpass og at jeg kjeder meg. Har egentlig ikke medfølelse for andres følelser, deres problemer virker så ubetydelige. 
Men jeg mener empati er to deler: 1) å forstå andres følelser og situasjon og 2) å bry seg om andres følelser og situasjon. Jeg har helt klart 1, men 2 må jeg anstrenge meg for, og selv da blir det litt som når jeg spør en unge hva Donald Duck driver med for tiden. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva de svarer.

det var deg jeg rapporterte for psykopati ja. De mangler eq totalt.

Anonymkode: 7933a...11a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige, sånn er det bare. Det ene er ikke bedre enn det andre.
Kanskje du bare skal være glad TS for at du ikke føler sterk sorg?

Interessant å se hva du skriver her. Selv er jeg helt motsatt av deg. Jeg er ikke så flinkt til å sette meg inn i andre menneskers tanker og følelser. men jeg har lett for å bry meg om andre og vil gjerne vise omsorg. Jeg får sterke følelser, enten jeg er i sorg eller i andre situasjoner. Jeg har veldig lett for å grine og kan bli helt satt ut av sterke inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo opplevd sterk sorg. Bare ikke når noen dør. Akkurat det med døden er så fremmed for meg. Får likevel høre av flere at jeg er utrolig deilig å prate med om vonde ting. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica

Folk er forskjellige, sånn er det bare. Det ene er ikke bedre enn det andre.
Kanskje du bare skal være glad TS for at du ikke føler sterk sorg?

Interessant å se hva du skriver her. Selv er jeg helt motsatt av deg. Jeg er ikke så flinkt til å sette meg inn i andre menneskers tanker og følelser. men jeg har lett for å bry meg om andre og vil gjerne vise omsorg. Jeg får sterke følelser, enten jeg er i sorg eller i andre situasjoner. Jeg har veldig lett for å grine og kan bli helt satt ut av sterke inntrykk.

Hihi jeg også.  Gråter noen, gråter jeg 😦

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du skriver her må jeg spørre: oppleves dette som et problem for deg eller undrer du bare på hvorfor det er sånn? 

Vi føler forskjellig. Noen lever i en berg- og dalbane av emosjoner, mens andre knapt reagerer på noe, om det er glede eller sorg. Man trenger ikke å mangle empati av den grunn, man er bare ikke like dramatisk i følelseslivet sitt. 

Du skriver spesifikt at du kjeder deg når andre er triste og litt om døden. Føler du likedan når noen er veldig glad for noe? At det egentlig ikke bryr deg? Bryr du deg om at andre som står deg nær har det bra? Eller bryr du deg mest om deg selv?

Anonymkode: b8384...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...